Ústav religionistiky MASARYKOVA UNIVERZITA, ARNA NOVÁKA 1, 602 00 BRNO ___________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________ Návrh výzkumného projektu Název projektu Magie jako nástroj legitimizace křesťanství[I1] Název projektu anglicky Bude doplněno Autor/autorka Eduard Palíšek Anotace (max. 1000 znaků) Cílem práce je zodpovědět výzkumnou otázku jakým způsobem bylo používáno magie k legitimizaci postavení křesťanské církve v raném středověku[I2] . K jejímu zodpovězení bude využito metod diskurzivní analýzy (?) textu Vyprávění o zázracích od Ceasariuse z Heisterbachu. Výchozím předpokladem je skutečnost, že porušení pravidel předpokládá existenci pravidla. [I3] Klíčová slova (česky) Kázání, Caesarius z Heisterbachu, Panna Maria, Svátost Těla a Krve Kristovy, mnich, transsubstanciace, exemplum, příběhy[I4] Teoretická východiska a cíle (1000-2000 znaků[I5] ) Vyprávění o zázracích je souborem exempel sepsaných mezi lety 1219–1223.[1] Caesarius z Heisterbachu byl cisterciácký mnich v klášteře Heisterbach v kolínské arcidiecézi. Jeho dílo obsahuje stručná vyprávění mravoučného charakteru, která začala být využívána v průběhu středověku pro povzbuzení bdělosti a zájmu autorových žáků, noviců a také ostatních posluchačů. Cílem bylo dosáhnout lepší srozumitelnosti a ilustrovat obsah samotného kázání. Má pedagogickou a mravoučnou funkci.[2] K věrohodnosti popsaných událostí je třeba přistupovat obezřetně, protože byly popsané s jiným cílem než jako historické výpovědi. Zajímavý je však výběr Caesariových témat, protože nám nastavuje zrcadlo tehdejší společnosti, tak jak ji vnímal sám autor. Jedná se nejčastěji o spor o titul císaře Svaté říše římské, události křížových výprav a téma kacířských hnutí na přelomu 12. a 13. století.[3] Vyprávění o zázracích je psané formou rozhovoru mnicha s novicem, jenž je zasvěcován do zásad správného chování a bohabojnosti. Pro tyto potřeby je zvoleno krátkých příběhů, jejichž údajní autoři jsou lidé mnichovi a novicovi většinou známí a zastupují různé sociální skupiny tehdejší společnosti. Systém tradentů byl zvolen pro zvýšení věrohodnosti obsahu rozhovoru, tedy norem správného chování, v očích posluchačů. V první části mnich líčí příběhy o údajných zázracích, které jsou připisovány Panně Marii. Příběhy mají mravoučný charakter a pojednávají o mytické události, v níž Panna Maria zasáhla do dění na tomto světe, aby jej napravila. Jedná se například o příběh: Jak dala Panna Maria jednomu klerikovi nový jazyk.[4] Příběh pojednává o napravení křivdy, kterou lidé spáchali na bohabojném člověku. V příběhu Jak Panna Maria přivedla pohlavkem k rozumu jeptišku, která zahořela láskou ke klerikovi[5] trestá odsouzeníhodné chování. Jindy zase pomáhá kajícímu se člověku, a to například v příběhu Jak jednou váženou paní vysvobodilo andělské pozdravení z násilí a z cizoložství.[6] Druhá část úryvku pojednává o Svátosti Těla a Krve Kristovy. Jedná se o téma vážnější[7] a věnuje se významu a důležitosti eucharistie. Mnich vysvětluje pojem transsubstanciace a přístupy k samotné svátosti eucharistie. Příběh, který vyzdvihuje důležitost a posvátnost hostie pro křesťany, je například Jak kněz, který si nechal hostii v ústech, aby s ní čaroval, nemohl vyjít z kostela[8], který pojednává o mytické události, během níž sama hostie překazila knězův nemorální plán získat lásku ženy. K vyvrcholení příběhu dochází, když se samotná hostie přemění v malou lidskou postavu visící na kříži.[9] Chování se v rozporu se zažitým křesťanským dogmatem[I6] vyvolalo trest. Dá se tedy předpokládát, že samotné porušení pravidel předpokládá existenci pravidla[I7] . Výzkumná otázka tedy zní: jakým způsobem bylo (pokud bylo) využiváno magie k legitimizaci postavení křesťanské církve ve středověku. Každý příběh o porušení dogmatu [I8] či vykonání zakázaného magického rituálu s sebou přináší následnou legitimizaci učení církve. Posun ve stavu bádání (1800-3600 znaků) Popis toho, v jakém stavu se nachází bádání v dané oblasti a jakým způsobem navrhovaný projekt poznání rozšíří. Bude doplněno Způsob řešení (1800-3600 znaků[I9] ) Detailní popis postupu řešení: 1. konkrétní výzkumné otázky (včetně jejich zdůvodnění v rozsahu dostatečném pro názorné předvedení vazby mezi těmito otázkami a konkrétními výzkumnými cíli na straně jedné a mezi těmito otázkami a dílčími výzkumnými kroky – jejichž popis následuje – na straně druhé); Jakým způsobem bylo používáno magie k legitimizaci postavení křesťanské církve v raném středověku[I10] ? 2. objasnění povahy relevantních dat / pramenných údajů a případně způsobu redukce jejich množství tak, aby se analýza dala reálně provést ve stanoveném čase (u projektu k magisterské zkoušce za 1 rok, u projektu bakalářské práce za 2 semestry, u projektu magisterské práce za 4 semestry, u projektu disertační práce za 8 semestrů; ve všech případech se počítá s jedním člověkem, nikoli s týmem); [DEL: Vybrané :DEL] [INS: Vybraná :INS] exempla z Výprávění o zázracích od Ceasariuse z Heisterbachu[I11] . 3. objasnění způsobu získání dat / pramenných údajů a jeho relevance vzhledem k výzkumným otázkám; Bude provedena analýza vybraných exempel k zodpovězení výzkumné otázky. 4. objasnění možných etických (právních) problémů spjatých se způsobem získávání (případně i interpretace) dat v rámci projektu (jsou-li tyto problémy v daném výzkumu relevantní); Nejsem si vědom žádných potenciálních etických problémů 5. objasnění metody analýzy dat / pramenných údajů a její relevance vzhledem k výzkumným otázkám, výzkumným cílům a teoretickým východiskům projektu; (?) 6. předběžný časový plán řešení projektu. Do kolokvia v lednu 2016. Očekávaný přínos a využitelnost výsledků projektu (max. 1000 znaků) Stručné objasnění toho, komu jsou výsledky výzkumu určeny a jakým způsobem je bude možné využít v dalším rozvoji bádání, případně též ve vzdělávání či jiných oblastech společenské praxe. Není cílem popsat, k čemu všemu je možné výsledky využít, nýbrž to, jakým způsobem je budou moci využít jejich primární adresáti. Potenciální přínost projektu je zasazení problému magie do prostoru křesťanského učení jako nástroje legitimizace. Citovaná literatura[I12] V textu návrhu odkazujte na použitou literaturu a prameny / datové zdroje. V této části pak uveďte odkazy na tyto citované zdroje. Dbejte na standardní a jednotnou citační normu. Je-li to relevantní, rozdělte seznam na dvě části: Prameny / datové zdroje a Literatura (podobně jako u bibliografie k tématu projektu, viz níže). Palíšek, Eduard, Křesťanství 1, Komentář 3, Masarykova univerzita, 2013. Jana Nechutová, Caesarius z Heisterbachu, vyprávění o zázracích: Středověký život v zrcadle exempel, Praha: Vyšehrad 2009, s. 19. Bibliografie k tématu projektu Bibliografie nejvýznamnějších pramenů / datových zdrojů a zásadních teoretických a metodologických prací, souhrnné literatury a odborných studií k tématu, které plánujete ve výzkumu využít. Seznam rozčleňte na dvě části: Prameny / datové zdroje a Literatura. Prameny / datové zdroje „Panna Maria“ a „Svátost Těla a Krve Kristovy“, in: Caesarius z Heisterbachu, Vyprávění o zázracích: Středověký život v zrcadle exempel, přel. Jana Nechutová, Praha: Vyšehrad 2009, 17-33, 163-197 a 221-236. Literatura[I13] Gurevič, Aron, Nebe, peklo, svět: Cesty k lidové kultuře středověku, přel. Jaroslav Kolár, Jinočany: H & H 1996, 19-32, 54-59, 447-452. ________________________________ [1] Jana Nechutová, Caesarius z Heisterbachu, vyprávění o zázracích: Středověký život v zrcadle exempel, Praha: Vyšehrad 2009, s. 19. [2] Tamté,ž, s. 17. [3] Tamtéž, s. 22. [4] Tamtéž, s. 171 [5] Jana Nechutová, Caesarius z Heisterbachu, Vyprávění o zázracích: Středověký život v zrcadle exempel, Praha: Vyšehrad 2009, s. 182. [6] Tamtéž, s. 178. [7] Tamtéž, s. 221. [8] Tamtéž, s. 224. [9] Tamtéž. ________________________________ [I1]není zcela jasné, co tím míníte – zvažte jiný název projektu, který by jasněji sděloval, o co v projektu jde. Pokud tomu rozumím, asi jde o využití tématu magie jako negativního obrazu v exemplech s uvedením trestů, které za její praktikování přicházejí [I2]viz výše [I3]doporučuji přeformulovat dle výše uvedených připomínek – primární by mělo být uvedení kritérií výběrů textu pramene a pak metody analýzy. A naznačení procovní hypotézy, která je v intencích teoretických východisek. [I4]redukce na nejpodsatnější? [I5]Dopracujte metodologickou část. Z textu musí být zřejmé, jak budete postupovat, aby mohly být formulovány odpovědi na výzkumné otázky, případně pracovní hypotézy. [I6]šlo pouze o dogmata? [I7]...předpokládat, ... předpokládá? [I8]viz výše – co je podle Vás porušením dogmat? a které příběhy to ilustrují [I9]Dopracujte metodologickou část. Z textu musí být zřejmé, jak budete postupovat, aby mohly být formulovány odpovědi na výzkumné otázky, případně pracovní hypotézy. V této části by mělo být jasně řečeno, jak budete postupovat při analýze textu. [I10]Výzkumné otázky je třeba formulovat nejen jako zjišťovací, ale také jako problémové. Doporučuji ještě promyslet a doplnit. [I11]která [I12]rozlišovat prameny a sekundární literaturu [I13]Doporučuji dohledat další literaturu až do úrovně studií