ANALÝZA Tištěné materiály 1. IN!, katolický časopis pro dospívající dívky* 2. Tarsicius, katolický časopis pro ministranty* 3. Nezbeda, katolický časopis pro děti* 4. Věneček, waldorfský sborník pro rodiče 5. Náma-Hatta na téma rodina a výchova, časopis skupiny Hare Krišna 6. Strážná věž na téma rodina a výchova, jehovistický propagační materiál* 7. Co se dozvídáme od velkého učitele, jehovistická příručka pro děti* 8. Tajemství rodinného štěstí, jehovistická příručka pro rodiny* 9. „To Him I Offer All the Glory and Honor“ (v AJ), munistická příručka o praktikování Pravé lásky* 10. „As a Peace-Loving Global Citizen“ (v AJ, lze sehnat i v ČJ), vybrané kapitoly z životopisu Sun M. Moona* 11. Liahona na téma rodina a výchova, mormonský časopis Webové stránky 1. Islám pro děti, http://islam-pro-deti.webnode.cz/ 2. Rodinné konstelace, např. http://www.rodinne-konstelace.cz/ 3. Mohendžodáro, tantrické kurzy http://mohendzodaro.cz/ 4. Příručky pro mládež a rodinu, mormonské materiály https://www.lds.org/languages/ces?lang=ces&cp=ces-cz Vlastní návrhy jsou rovněž vítány! Materiály označené hvězdičkou* můžeme poskytnout k zapůjčení. Zadání projektu: Materiál si zvolte především podle toho, aby vám osobně připadal zajímavý. Po prvním seznámení si (písemně) odpovězte na následující otázky: Jaká je struktura materiálu? Jaká je cílová skupina daného materiálu? Jak tato cílová skupina ovlivňuje formu psaní, výběr obrázků, volbu slov apod.? Jak se liší daný materiál od podobně zaměřeného, ale mainstreamového časopisu/webu? Jaká jsou klíčová slova? Pomocí podrobné analýzy textů, obrazového materiálu a celkového kontextu se pokuste co nejpřesněji a s pomocí konkrétních citací vyjádřit k následujícím tematickým okruhům. Otázky chápejte jako návodné, není nutné se jich přesně držet. Důležitější než zodpovězení všech problémů je důslednost, pečlivost a provázanost s materiálem. Pište souvislý text, ne v poznámkách. Nezbytnou součástí projektu je vlastní reflexivní část. Požadovaný rozsah závěrečného textu je 5-10 normostran. 1. Definice (ne)normálnosti, autorita Co je v publikaci pojímáno jako normální (normální rodina, přirozená výchova)? Co to znamená „být normální“? Jak vypadá podle materiálu normální rodina? Co dělá danou aktivitu či osobu nenormální? Odkud tyto představy zřejmě pochází? Na jakou autoritu je v textu odkazováno (Bůh, posvátný text, konkrétní člověk)? Objevuje se více autorit či zdrojů? 2. My vs. oni Jak je v textu řešena a vysvětlena základní opozice: my versus ostatní? Jak text pracuje s otázkou: čím se my (naše církve, skupina) lišíme od ostatních? Co nás dělá jinými a proč je to důležité? Proč je nutné tuto hranici neustále zdůrazňovat a co to znamená pro výchovu dětí? Je nutné být s „tím druhým“ (např. okolním světem) v konfliktu? 3. Kontroverze Jak jsou zpracována potenciálně konfliktní témata (homosexualita, potraty, genderové otázky, rasismus)? Objevují se v textu nějaké další, možná pro vás překvapující konfliktní témata (např. alimentární pravidla, zákazy, otázka multikulturalismu, médií atd.)? Vyjadřuje se materiál k problematice dětské sexuality, stáří a nemoci či mezináboženského dialogu? 4. Reinterpretace kánonu Jak jsou teologické normy interpretovány, aby byly srozumitelné pro současného člověka? V jakých kontextu jsou používána klíčová slova textů (např. víra, důvěra, láska, rodina)? Co vypovídají doprovodné obrázky a proč jsou zvoleny právě takto? 5. Reflexivní část Proč jsem si zvolil/a toto téma? Jaký je můj celkový dojem z materiálu? Jaké ve mně vzbuzuje emoce? Jak by se dalo téma dále uchopit (návrhy, nápady)?