3. 1. Reklama slouží propagandě. Radikalizace na všech frontách. • Propaganda (vizuální dědictví) • Ideologické menu 30. a 40. let: • komunismus (Moskva udává tón: od satiry k simplifikaci – od dřevorytu k fotomontáži – vizuální vzorce revoluce), • fašismus/nacismus: der Held drtí nepřítele (drtí i Baťa), • umírněná demokracie (TEXT: Fuchs), • kapitalismus (Aspidistra a Turek) • Problém jazyka (TEXT: Horkheimer - Adorno) „Kdo se rozhlíží kolem sebe, může často pozorovat, jak vzdělané lidi, zvláště ty mladší, ovládla jakási lhostejnost ke stupni pravdy, kterou obsahují obrazy jejich ideového světa. Kategorie fikce a historie v prostém, běžném významu těchto slov se již zřetelně nerozlišují. […] Lidé přijímají představu, v níž se vědomě připouštějí prvky přání a fantazie, která se však nicméně prohlašuje za ‚minulou skutečnost‘, a povyšují ji na měřítko života, matouce si tak beznadějně oblasti vědění a chtění.“ Johan Huizinga: Ve stínech zítřka. Diagnóza kulturní choroby naší doby. Myšlenky vládnoucí třídy, jsou v každé epoše myšlenkami vládnoucími, tj. třída, která je vládnoucí materiální mocí společnosti, je současně její vládnoucí duchovní mocí Karl Marx – Friedrich Engels (Německá ideologie, 1846) LITERATURA: Victoria E. Bonnell: Iconography of Power: Soviet Political Posters under Lenin and Stalin. University of California Press, 1997. Max Weber: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Autorita, etika a společnost. Pohled do sociologie dějin. Mladá fronta 1997 NEBO: týž: Metodologie, sociologie a politika. OIKOYMENH 1998. Frank Kämpfer: Der Rote Keil. Das politische Pakat. Theorie und Geschichte. GM Berlin 1985. T. Adorno – M. Horkheimer: Dialektika osvícenství. OIKOYMENH 2009. Jürgen Habermas: Strukturální proměna veřejnosti. Filosofia. M. Sylvestrová – J. Aulich: Political Posters I. T. Budil: Triumf rasismu. 2015. Moc obrazů – obrazy moci. Galerie u Křížovníků Praha 2005. Ernest Gellner: Nacionalismus. CDK Brno 2002. Ondřej Ševeček: Zrození Baťovy průmyslové metropole. Ostrava 2009.