Reklama slouží propagandě Radikalizace na všech frontách „Kdo se rozhlíží kolem sebe, může často pozorovat, jak vzdělané lidi, zvláště ty mladší, ovládla jakási lhostejnost ke stupni pravdy, kterou obsahují obrazy jejich ideového světa. Kategorie fikce a historie v prostém, běžném významu těchto slov se již zřetelně nerozlišují. […] Lidé přijímají představu, v níž se vědomě připouštějí prvky přání a fantazie, která se však nicméně prohlašuje za ‚minulou skutečnost‘, a povyšují ji na měřítko života, matouce si tak beznadějně oblasti vědění a chtění.“ Johan Huizinga: Ve stínech zítřka. Diagnóza kulturní choroby naší doby. Osnova Propaganda •„Výklad teorie“? (Willi Münzenberg - Propaganda-Chef der Kommunistischen Internationale für die westliche Welt) • instituce: Sacra congregatio de propaganda fide (tj. Svatá kongregace pro šíření víry) •Metoda: repertoár, vizuální jednotky, rétorické figury • IDEOLOGIE Myšlenky vládnoucí třídy, jsou v každé epoše myšlenkami vládnoucími, tj. třída, která je vládnoucí materiální mocí společnosti, je současně její vládnoucí duchovní mocí Karl Marx – Friedrich Engels (Německá ideologie, 1846) James M. Flagg,1916 4. července 1776 Jak působí dílo, projev, reklama a propaganda • prostředky cíle • •Estetická (pragmatická teorie): nápodoba libost (dojetí, poučení) •Rétorika: nápodoba libost přesvědčení (persvaze) •Reklama: nápodoba (libost) přesvědčení chování/konání • & propaganda • • Propaganda a reklama jako persvazivní akt •Co a jak je třeba „napodobit“, aby fungovaly? •CO: •(Obecně přijímanou) hodnotu •Základní myšlenku (Universal Selling Product) •Propagované zboží / čin •Značku výrobce / jméno vůdce, hrdiny •JAK: •tak, aby se všechny body fixovaly v paměti recipienta propojeny… •… vyvoláním určité mentální události Kýžená mentální událost •Vizuální reprezentace nezobrazuje „libou představu“, ale iniciuje mentální událost . Vytváří podmínky pro recipientovo vytvoření přibližného kýženého „zážitku“ (představa, zatoužení, vize, zasnění se). • •Čím? „Sign-making“ – „…proces, při němž se tvůrce znaku snaží vytvořit reprezentaci nějakého objektu či entity, fyzické či významové, v níž spočívá specifický tvůrcův zájem o objekt … je komplexem (procesů) vycházejícím z kulturní, sociální a psychologické historie tvůrce znaku a je směrován specifickým kontextem, v němž znak vzniká…Specifický zájem o objekt pak určuje výběr toho, co je viděno na objektu jako charakteristické (esenciální)“ •Gunther Kress – Theo van Leeuwen: Reading Images. The Grammar of Visual Design. London – New York, 1996, s. 6. • •Při persvazivních aktech: objekt tendenčně charakterizován> tvůrce vybírá a uzpůsobuje ty vizuální prvky náležející k objektu, které májí být viděny jako charakteristické. Moskva udává tón •Vizuální řeč revolucí (symboly, procesy, narrativy a jejich participanti) •Témata komunistické rétoriky (hrdinové, nepřátelé, vůdci) •Karikatura (hyperbola, kontrast, metonymie, epizeuxis-zdvojování…) •Fotomontáž a simplifikace (John Heartfield) •narrativ https://ehistory.osu.edu/sites/ehistory.osu.edu/files/mmh/russian_revolution/Tryd%20cartoon.jpg http://library.duke.edu/digitalcollections/media/jpg/russianposters/med/rpcps010040010.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Inmaculada_Concepci%C3%B3n_%28Tiepolo%29. jpg/320px-Inmaculada_Concepci%C3%B3n_%28Tiepolo%29.jpg •G. Battista Tiempolo: Immaculata symboly alegorie https://ehistory.osu.edu/sites/ehistory.osu.edu/files/mmh/russian_revolution/Labor&FYP.jpg kontrast proces https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/06/11/10/061110837dc6483b89a05f11c5312f25.jpg http://rosswolfe.files.wordpress.com/2013/05/lissitzkyrussianexhibition1929poster2.jpg vůdce Ráj budoucnosti http://madamepickwickartblog.com/wp-content/uploads/2013/02/lenin5.jpg "Children -- joy of Soviet family, future of our country": http://www.johnsheridanart.com/heartfield_hyena.jpg http://1.bp.blogspot.com/-xqzhtpmv7zY/TcLdGdP8RjI/AAAAAAAAABQ/5oUA8ds_eXk/s1600/mise+en+page+image+ 1-23.jpg MIMIKRY •Poslušní němečtí občané, 1929 http://40.media.tumblr.com/f536d5489c734858cca17fcec3f65cda/tumblr_mztjybzkR11qaihw2o1_1280.jpg • http://www.dorsten-transparent.de/wp-content/uploads/2013/09/w-wahlen-III-wahlplakate-wand-1932.jpg Fašismus drtí nepřítele https://www.dhm.de/fileadmin/medien/lemo/images/ak940488_1.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5a/83/5f/5a835f08f0e059d52e197b6b072bbadd.jpg http://www.abcphil.de/assets/images/autogen/hitler-plakat.gif https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/0b/b5/e9/0bb5e95bf9ae2b55191f16d8d2be1137.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/6f/4a/8c/6f4a8cc0ae820d7f48cda8c6dc088d4d.jpg Znovuzrození národa Umírněná demokracie http://vlast.cz/soubory/nahrane/1_mladibrani.jpg http://vlast.cz/soubory/nahrane/1_pohlednice2.jpg http://vlast.cz/soubory/nahrane/1_masaryk.jpg Aspidistra a Turek •G. Orwell: Bože chraň Aspidistru •Sv. Turek: Botostroj, Andělé úspěchu … a duch kapitalismu http://cdn.shopify.com/s/files/1/0254/2847/files/718_v1_drahota_grande.jpg?3022 Firma jako městský stát (model company town) • http://ekonomicky-denik.cz/wp-content/uploads/2015/03/bata-bota-reklama-580px.jpg MZA-Zlin-AmerickaReklama2 111 http://www.schilderjagd.de/wp-content/uploads/2013/07/foto-24.JPG •Leo Heilbrunn, Piras, I.R.E-film Co nemá reklamu je podezřelé! • http://img2.rajce.idnes.cz/d0203/0/107/107375_457db338b131aef4f5cb67f51e136030/images/Nationalsozia listen.jpg P3060137 monumentalizace P4230062 • P8220038 P9170062 Aufhebung jako destrukce P2050028 http://api.ning.com/files/OFlVCqEVHBSWPtG5wNlWYCi19QEP71ZkfYTZh3a3EMDBXPWnmmLoF3xAHYcXk6BoWNtKNJmCc INviY0ZluJ08*K7gB51EjHZ/W1942Lissitzky.jpg zdvojování P2060018 MZA-BVV 221 zmnožování multiplikace Analogie narativu, kontrast a simplifikace P8210023