Guerillová reklama Říše zdání osnova •Kritika reklamy I a II a obhajoba reklamy G. Lipovetského (shrnutí) •Ten kdo mluví (Foucault), jak guerilla marketing vyzrál na nepopulární autoritu Reklamy tím, že ukryl její tvář a nepřestal mluvit. •Boj o uši a oči a o prostor (boj s nechutí poslouchat, schopnost třídění a zapomínání informací), povinná interaktivita •Kreativita ve službách reklamy? •Epilog: rekuperace Kritika reklamy I a II •Packardismus – SKRÝVANĚ vnucené potřeby, fetišismus komodit (útok na podvědomí) •Proměna občana (účastnícího se veřejného života) na pasívního konzumenta (reklama jako hypnóza) •Mytologie (komodity na sebe berou významy hodnot bez referenta) •Charakter média standardizuje („mechanizuje“) diváka (účastníka komunikace) • • http://byemylife.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/chivers.jpg Williamsonová: cooked and raw – reakce reklamního průmyslu na kritiku •Claude Lévy-Strauss: vařené a syrové •Judith Williamsonová: cooking nature http://www.oldshopstuff.com/Portals/49/ListingImages/FullSize/16880.jpg Revolta 80. let •Stařeny: tradiční zástupkyně těch kdo mluví: kultura jako elitní (zkostnatělá) skupina •Rozvázat pouta této kultury, vymanit se zpod kontroly civilizace (protiklad civilizace contra sebevyjádření) •Hrdina 80. let: pláče, směje se nahlas, křičí, nadává, uštědřuje rány, nevyznává strategickou diplomacii ani společenské struktury a organizace, pravdu potvrzuje srdcem, gesty a emocemi (ne rozumem a slovy), spontánně utváří menší sociální útvary (blížící se gangům) http://2.bp.blogspot.com/-FeYDrmCx6Zw/U_IDDFwJ0wI/AAAAAAAANB4/qlSZ8bukvWo/s1600/old%2Bladies%2Bsoph ia%2Bby%2Bcoty%2B1985%2Bad%2Bebay.jpg G. Lipovetsky snímá vinu? (TEXT: s. 297) •Postmoderní pohled: reklama jako dobrodružství každodennosti (Catherine Bidou, alternativní třída a společenský trend 80. let) • •možnost sám si zvolit vlastní způsob života https://www.youtube.com/watch?v=F5l4QUDaHoQ min 2:25 •nesmírné zaujetí pro rozvoj vlastní osobnosti https://www.youtube.com/watch?v=F5l4QUDaHoQ min 0:27 • •Narcismus individualismu a narcismus média https://www.youtube.com/watch?v=cNUsojRiJ4Q min 0:23 • Šálení smyslů •https://www.youtube.com/watch?v=uB3zx8-QbYw • Obrazek Říše zdání Ztohoven Obcan K •IDENTITA (kult a jeho ztráta) - od Lacana po Superstar: alegorie o mediální identitě/pravdě, rozpad já, simulacrum Jeana Baudrillarda, i ty už to o mě víš – líp, líp než já (mediální pravda, globální vesnice), všudy přítomné PR (formování souhlasu) a PP (formování zvyku a prostoru). •Zdání je „překrytost“ (doxa) a skrývání •Léthé - řeka zapomnění (překrývání zábavou – co je nedůležité ale přitažlivé) •Pseudos – úmyslné lhaní (překrytí množstvím: množství faktů, čísel, zpráv) •Pierre Bourdieu – socializace a „společná pravda“ (říše možných promluv) • 1357928798138.cached http://pp.toddadel.com/wp-content/uploads/2012/04/ouroboros_invert.jpg Princip sebestravování (uroboros) http://dvehlavy.cz/wp-content/uploads/2014/08/mimikry-uvodka-2.jpg 1. Médium tematizuje sebe sama https://www.youtube.com/watch?v=MTileQ4-M78&list=PL755A8BBF30CBACE8&index=3 https://www.youtube.com/watch?v=FOcujXpbkhg&list=PL58DD9AB1D6714E96&index=5 2. Skrývání média (guerilla marketing, Jay C. Levison, 1982) Happening? Whats goin on? Znejistit: https://www.youtube.com/watch?v=5x1QDiQ0Ggs&index=2&list=PL58DD9AB1D6714E96 Ohromit: https://www.youtube.com/watch?v=fcqY9mNYOec&index=4&list=PL58DD9AB1D6714E96 http://www.hypestrategic.com/wp-content/uploads/2015/08/guerilla4.jpg http://www.mediaguru.cz/wp-content/uploads/2011/05/guerilla1.jpg http://divinityo.files.wordpress.com/2012/09/ipod.jpeg Nové strategie – nová slova – nová kritika •Guerilla marketing •Krizový marketing •Kreativní marketing •Artvertising •Guerilla art •Subvertising •Participační umění • • Vytržení, vychýlení (détournement) https://i.ytimg.com/vi/vaQS4_4Ak1g/maxresdefault.jpg Pokus o Šklovského ostranenie ve veřejném prostoru? https://www.youtube.com/watch?v=jwMj3PJDxuo&list=PL58DD9AB1D6714E96 Ztohoven aj. výpady proti reklamě NEKLIDEM •http://www.ztohoven.com/?page_id=36 • • Znásilněné podvědomí - Ztohoven - záběry z metra http://lh282200.zoidberg.idn.cz/galerie.citylajty/02_big.jpg Epilog •Rekuperace – zpětné přisvojení Témata seminárních prací •Reklama vinná či nevinná? Srovnání vlivu reklamy v Lipovetského úvaze Reklama vytahuje drápy a Habermasově knize Strukturální přeměna veřejnosti. • •Jaké jsou úlohy reklamy v textech B. Markalouse Umění a reklama a T. Veblena Teorie zahálčivé třídy? •Olivero Toscani (Reklama je navoněná zdechlina) a meze kreativní reklamy (srovnání s přístupy v české reklamě): Jaroslav Krupka: Česká reklama. Od pana Vajíčka po falešné soby nebo Pavel Horňák: Kreativita v reklamě. • •V rozsahu 3-5 normostran, s poznámkovým aparátem, s použitím příkladu konkrétní reklamy a aplikace dané problematiky na její výklad.