Co jsou uměnovědná studia? Úvod do uměnovědných studií Témata Uměnovědná studia Je možné vědecky zkoumat umění a kulturu? Estetické vnímání Estetická funkce Co je umění? Co je umělecké dílo?Co je umělecké dílo? Umělecká kritika Co je vkus? Co je kultura? Masová kultura Populární kultura Postmoderní kultura Požadavky Zpracovat „slovníkové“ heslo z minimálně 2 různých zdrojů Umělecké dílo; Otevřené dílo; Mimoumělecké estetično; Funkce umění; Umělecká hodnota; Umělecká kritika; Masová kultura; Kulturní průmysl; Lidová kultura; Subkultura; Umělecká kritika; Umělecká tvorba; Vztah umělce a publika; Proměna vkusu; Populární kultura; Postmoderní kultura Aplikovat na aktuální uměnovědný problém formou úvahy či eseje (celkový rozsah max. 4000 znaků včetně mezer).eseje (celkový rozsah max. 4000 znaků včetně mezer). Zpracování probíhá v těchto termínech Výběr hesla – do 1.11. 2015 (formou příspěvku do diskusního fóra) Předložení textu práce elektronicky prostřednictvím IS – do 3.1. 2016 Závěrečná zkouška v podobě písemného testu ve zkouškovém období. 4 J. S. Bach… a 5 6 Uměnovědná studia Cultural Studies Obecná teorie umění Estetika Estetika filozofická „nauka o krásnu“ název dal oboru Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-62) spisem Aesthetica z roku 1750 kolísá mezi: teorií smyslového poznání teorií krásna teorií umění Obecná teorie umění vyrůstá z empirické opozice vůči spekulativní filozofické estetice Max Dessoir a Emil Utitz – na počátku 20. století pojem „allgemeine Kunstwissenschaft“ Jaroslav Volek (Základy obecné teorie umění. Praha,Jaroslav Volek (Základy obecné teorie umění. Praha, 1968) klasifikace uměn, prvky formy také různé empiricky zaměřené přístupy k umění (např. sociologie umění, psychologie umění) 10 11 Cultural Studies (kulturální studia) Britský (strukturální) marxismus (kulturalismus) Richard Hoggart E.P. Thompson Raymond Williams, Culture and Society, 1958 Centrum pro současná kulturální studia, Birmingham, 1964 „od estetiky k antropologii“ Francouzský strukturalismus Roland Barthes, Mytologie, 1957 Kulturální studia – některé pojmy Diskurz (Foucault) …významy se v jazyce vyvíjejí a generují… …“režim pravdy“…pravidla vzniku usměrňovaných způsobů vyjadřování o věcech… …nejen co, ale i kdo, kdy a kde (diskurzivní formace)… …diskurz není neurálním mediem… Kulturní politika …moc pojmenovat a legitimizovat běžné i oficiální výklady sociálního a kulturního světa… …významy a verze světa spolu soutěží… Angažovanost 13 Dialektika kulturních studií Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, Brno 2002: „...je hnací silou kulturních studií napětí mezi touhou znovu objevit populární kulturu jako projev lidí či dát slovo kultuře skupin stojících na okraji a studiem masové kultury jako vnucované ideologie, jako represivníkultury jako vnucované ideologie, jako represivní ideologické formace.“ (s. 54) blízkost k mediálním a komunikačním studiím zájem o populární kulturu Vymezení Cultural Studies What is Cultural Studies? Cultural studies (CS) is concerned with subjectivity and power – how human subjects are formed and experience their lives in cultural and social space. CS blends methods and issues from economics, politics, media and communication studies, sociology, literature, education, the law, science and technology studies, anthropology, and history, with a particular focus on gender, race, class, and sexuality in everyday life. It represents, in broad terms, the commingling of textual and social theory, under the sign of a commitment to progressive social change. the commingling of textual and social theory, under the sign of a commitment to progressive social change. Rather than limiting its focus to canonical works of art, governmental history, or quantitative social data, CS devotes time to subcultures, popular media, music, clothing, and sport. By looking at how culture is used and transformed by "ordinary" and "marginal" social groups, CS sees them not simply as consumers, but also potential producers of new social values and cultural languages. This focus on relations of consumption and the socialization of commodities foregrounds the centrality of the communications media in everyday life. Příbuzné žánry a vědní disciplíny k uměnovědným studiím Obecné uměnovědné žánry: estetika obecná teorie umění cultural studies Dílčí uměnovědné disciplíny literární věda teatrologie a filmová vědateatrologie a filmová věda hudební věda (muzikologie) dějiny umění Další příbuzné disciplíny teorie kultury (kulturologie) etnologie kulturní antropologie historická antropologie sociologie kultury Je vůbec možné umění a kulturu zkoumat vědecky? Úvod do uměnovědných studií Dělení věd Novokantovci – Windelband, Rickert (2. pol. 19. stol.) Vědy nomotetické (nomos = z řečtiny: zákon) Vědy idiografické (idios = z řečtiny: zvláštní, dílčí; grafé = z řečtiny: zaznamenávám, píši;) v anglosaském prostřední podobná polarita mezi SciencesSciences Humanities Max Weber Vědy exaktní (matematizovatelné) Vědy empirické (zkušenostní) „Vědy“ dogmatické (a spekulativní) Empirická věda a (vs.) filosofie Empirické vědy se odlišují od jiného druhu vědeckého poznání, filozofie, v několika podstatných rysech: 1) jsou "empirické", tedy vysvětlují empirické empirickým To znamená, že nevysvětlují empirické transcendentním (např. "bůh", "absolutní duch", "idea", "samopohyb"). 2) jsou tematicky redukované2) jsou tematicky redukované Resignují na zodpovězení řady otázek typu:"Proč jsme na světě?", "Jaký je rozdíl mezi dobrem a zlem?", "Je sebevražda ospravedlnitelná jako řešení životní situace?". 3) jsou metodicky abstraktní Používají pro různé jednotlivé případy výzkumných metod, které jsou do značné míry univerzální. Ve vědě není každý jednotlivý případ zpracováván specifickým přístupem, nýbrž je užíváno typizovaných či "normovaných" postupů. Jednotlivý případ není předmětem zájmu sám o sobě, ale jako prvek celé třídy jevů, jako reprezentant druhu, typu. Od jeho individuálních vlastností se "abstrahuje", pokud je není možné "zobecnit" na množinu jevů". Weberovo pojetí empirických věd Sociální realita – hodnotové ideje – významné jevy Empirická věda: Musím se vyhnout (subjektivnímu) hodnocení Neobejde se bez vztahování k hodnotám Nikdy nemůže být úkolem zkušenostní (empirické) vědy zjišťovat závazné normy a ideály, aby z nich mohla vyvozovat recepty pro praxi. Empirická věda není s to nikoho naučit, co má, nýbrž pouze to, co může a – podle okolností – to, co chce. Vývoj vědy – zvláště nomotetických Falzifikace (K. Popper) Hypotézy a jejich vyvracení Paradigma – (Thomas Kuhn: Struktura vědeckých revolucí, 1962; česky 1997) Normální věda Řešení hádanek Anomálie Krize Nové paradigma Požadavky na vědce Vysoká úroveň podstatných (meritorních) poznatků Etika Metodologie Metodologie vědy Systematičnost Přesnost Kontrolovatelnost Ověřitelnost Možnost zobecněníMožnost zobecnění