Postmoderní kultura Úvod do uměnovědných studií Pojem moderna/modernita Sebehodnocení v rámci dějinné epochy Zpětný pohled na dějiny Historické paralely 2 Historické paralely Co je dnes jinak…? Pojem moderna F. W. Nietzsche Nepřítomnost mravnosti (disciplíny, výchovy) Úpadek autority Úpadek střízlivosti v rámci „klidného horizontu“ (opilost z nekonečna) Úpadek citlivosti v posuzováníÚpadek citlivosti v posuzování Chaotičnost protichůdných oceňování/hodnocení (Nietzsche: Kunst und Künstler – Modernität; posmrtné fragmenty) Moderna sociologicky Karl Marx (Komunistický manifest) „Buržoazie nemůže existovat, aniž stále vyvolává převraty ve výrobních nástrojích, aniž tedy revolucionizuje výrobní vztahy, a tím i všechny společenské vztahy. První podmínkou existence všech dřívějších průmyslových tříd bylo naproti tomu nezměněné zachovávání starého způsobu výroby. Buržoazní epocha se od všech ostatních epoch odlišuje neustálými převraty ve výrobě, ustavičnými otřesy všech společenských vztahů, věčnou nejistotou a pohybem. Všechny pevné, zakořeněné vztahy se svým doprovodempohybem. Všechny pevné, zakořeněné vztahy se svým doprovodem starých ctihodných představ a názorů se rozkládají, všechny nově utvořené zastarávají, dřív než mohou zkostnatět. Všechno stavovské a ustálené valem mizí, všechno posvátné je znesvěcováno a lidé jsou nakonec donuceni podívat se na své životní postavení, na své vzájemné vztahy střízlivýma očima. Potřeba stále rozšiřovat odbytiště pro své výrobky štve buržoazii po celé zeměkouli. Všude se musí usazovat, všude zahnízdit, všude navazovat spojení.“ (Marx, Vybrané spisy, sv. I, s. 375) Lineární pojetí dějin prosazuje se v období moderny lineární vs. cyklické pojetí dějin pokrok – centrální pojem, blízký pojmu evoluce v biologii V oblasti umění zaujímají klíčovou roli polární opozice pojmů: centrum – periferie avantgarda a kýč Post - … Postmoderna Post – kolonialismus, marxismus, strukturalismus, industriální společnost Post- post- … 1914 / 1968 / 2001 / … Post-subcultural Studies „Jak můžeme znovu teoreticky a pojmově uchopit (sub)kulturní fenomény mládeže na pohyblivém sociálním terénu nového milénia, kde jsou komplexně a nerovnoměrně znovu artikulovány a restrukturalizovány globální hlavní proudy i lokální spodní proudy tak, že produkují nové, hybridní kulturní konstelace. Je možné ještě pracovat v rámci existujících limitů „subkultury“, nebo vyčerpal koncept svou užitečnost? Mohou pokusy o nové pojmové pojetí adekvátně uchopit zkušenost fragmentace, pohybu a fluidity, jež je vadekvátně uchopit zkušenost fragmentace, pohybu a fluidity, jež je v centru současné kultury mládeže?“ (Weinzierl – Muggleton 2003) Postmoderna Nahrazení sémantiky syntaxí (F. Koukolík) Odmítnutí meta-narace Vizuální kultura Estetizace každodennosti (a anestetizace) Postmoderna a umění Hodnota uměleckého díla – historicky a společensky podmíněné preference Interpretace – nehledá pravdu Sbližování (vysokého) umění a popkulturySbližování (vysokého) umění a popkultury Styl (forma) vs. obsah Reference, odkazování, koláž 10 Da Vinchi: Poslední večeře, 1495–1498 David LaChapelle: Poslední večeře, 2003 Diskuse o postmoderně Lesslie Fiedler: „Cross the Border – Close the Gap“ 1969 - literatura Charles Jencks – architektura 1975 Jean-François Lyotard – 1979 filozofie „La Condition postmoderne“ Jürgen Habermas – kritika původně z pozice frankfurtskéJürgen Habermas – kritika původně z pozice frankfurtské školy, později koncepce „nedokončeného projektu moderny“ Wolfgang Welsch Zkouška Semestrální práce – max. 30 bodů Test (35 otázek) – max. 70 bodů Celkem max. 100 bodů 14 Absolvování Odevzdat práci Test na min. 36 bodů V součtu min. 51 bodů