Co jsou uměnovědná studia? Úvod do uměnovědných studií Požadavky Zpracovat „slovníkové“ heslo z minimálně 2 různých zdrojů Umělecké dílo; Otevřené dílo; Mimoumělecké estetično; Funkce umění; Umělecká hodnota; Umělecká kritika; Masová kultura; Kulturní průmysl; Lidová kultura; Subkultura; Umělecká kritika; Umělecká tvorba; Vztah umělce a publika; Proměna vkusu; Populární kultura; Postmoderní kultura Aplikovat na aktuální uměnovědný problém formou úvahy či eseje (celkový rozsah max. 4000 znaků včetně mezer).eseje (celkový rozsah max. 4000 znaků včetně mezer). Zpracování probíhá v těchto termínech Výběr hesla – do 1.11. 2015 (formou příspěvku do diskusního fóra) Předložení textu práce elektronicky prostřednictvím IS – do 3.1. 2016 Závěrečná zkouška v podobě písemného testu ve zkouškovém období. 3 J. S. Bach… a 4 5 Uměnovědná studia Estetika Cultural StudiesObecná teorie umění Estetika filozofická „nauka o krásnu“ název dal oboru Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-62) spisem Aesthetica z roku 1750 kolísá mezi teorií smyslového poznání, teorií krásna a teorií umění Obecná teorie umění vyrůstá z empirické opozice vůči spekulativní filozofické estetice Max Dessoir a Emil Utitz – na počátku 20. století pojem „allgemeine Kunstwissenschaft“ Jaroslav Volek (Základy obecné teorie umění. Praha,Jaroslav Volek (Základy obecné teorie umění. Praha, 1968) také různé empiricky zaměřené přístupy k umění (např. sociologie umění, psychologie umění) Cultural Studies (kulturální studia) Britský (strukturální) marxismus (kulturalismus) Richard Hoggart E.P. Thompson Raymond Williams, Culture and Society, 1958 Centrum pro současná kulturální studia, Birmingham, 1964 „od estetiky k antropologii“ Francouzský strukturalismus Roland Barthes, Mytologie, 1957 Dialektika kulturních studií Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, Brno 2002: „...je hnací silou kulturních studií napětí mezi touhou znovu objevit populární kulturu jako projev lidí či dát slovo kultuře skupin stojících na okraji a studiem masové kultury jako vnucované ideologie, jako represivníkultury jako vnucované ideologie, jako represivní ideologické formace.“ (s. 54) blízkost k mediálním a komunikačním studiím zájem o populární kulturu Co je věda? Úvod do uměnovědných studií Empirická věda a filosofie Reálné či empirické vědy se odlišují od jiného druhu vědeckého poznání, filozofie, v několika podstatných rysech: 1) jsou "empirické", tedy vysvětlují empirické empirickým 2) jsou tematicky redukované 3) jsou metodicky abstraktní3) jsou metodicky abstraktní Ad 1) To znamená, že nevysvětlují empirické transcendentním (např. "bůh", "absolutní duch", "idea", "samopohyb"). Ad 2) Resignují na zodpovězení řady otázek typu:"Proč jsme na světě?", "Jaký je rozdíl mezi dobrem a zlem?", "Je sebevražda ospravedlnitelná jako řešení životní situace?". Ad 3) Používají pro různé jednotlivé případy výzkumných metod, které jsou do značné míry univerzální. Ve vědě není každý jednotlivý případ zpracováván specifickým přístupem, nýbrž je užíváno typizovaných či "normovaných" postupů. Jednotlivý případ není předmětem zájmu sám o sobě, ale jako prvek celé třídy jevů, jako reprezentant druhu, typu. Od jeho individuálních vlastností se "abstrahuje", pokud je není možné "zobecnit" na množinu jevů". Dělení věd novokantovci – Windelband, Rickert Vědy nomotetické (nomos = z řečtiny: zákon) Vědy idiografické (idios = z řečtiny: zvláštní, dílčí; grafé = z řečtiny: zaznamenávám, píši;) v anglosaském prostřední podobná polarita mezi sciences humanities Weberovo pojetí empirických sociálních věd Sociální realita – hodnotové ideje – významné jevy Empirická věda: Musím se vyhnout hodnocení Neobejde se bez vztahování k hodnotám Nikdy nemůže být úkolem zkušenostní (empirické) vědy zjišťovat závazné normy a ideály, aby z nich mohla vyvozovat recepty pro praxi. Empirická věda není s to nikoho naučit, co má, nýbrž pouze to, co může a – podle okolností – to, co chce. Falzifikace, Paradigma Falzifikace (K. Popper) Hypotézy a jejich vyvracení Paradigma – (Thomas Kuhn: Struktura vědeckých revolucí, 1962; česky 1997) Normální věda Řešení hádanek Anomálie Krize Nové paradigma Estetický soud Úvod do uměnovědných studií 17 18 19 Základní okruhy problémů krása jako objektivní vlastnost předmětů krása jako výsledek poznávacích schopností subjektusubjektu krása jako výsledek funkčního vztahu předmětu k lidským potřebám Krása jako objektivní vlastnost Pythagoras (570 – 510 př. Kr.) Číslo, harmonie, řád Zlatý řez (φ = 0,618) 21 Nejjednodušší poměry: intervaly (n+1/n) 22 23 Krása jako objektivní vlastnost Platón (427 – 347 př. Kr.) Idea dobra a krásy Mimesis, dvojitá mimesis Aristoteles (384 – 322 př. Kr.) 24 Aristoteles (384 – 322 př. Kr.) Pozitivní mimesis Uvolnění citů, Katarze (očista duše) Středověk sv. Augustin – unitas multiplex sv. Tomáš Akvinský – integritas, harmonia, claritas