Vzdělávací politika Vzdělávací politika Souhrn konkrétních činností a opatření, kterými stát a další subjekty usilují o plánování, realizování a evaluování činností, které vyplývají z postavení vzdělání ve společnosti. (volně dle Krebs) Společenský kontext 1. Přechod ke společnosti vědění (ekonomika založená na zanlostech) Společenský kontext 2. Vstup do Evropské unie Společenský kontext 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Vysokoškolské Středoškolské Základní Společenský kontext 3. Demografický vývoj Společenský kontext 4. Demografický vývoj Důsledek: požadavek celoživotního učení  Rychlost technologických změn (šok z budoucnosti)  Zastarávání poznatků (poločas rozpadu) Periodizace vzdělávacích reforem 1. Nápravné reformy 2. Modernizační reformy 3. Strukturální reformy 4. Systémové reformy (kurikulární reforma) Národní vzdělávací program  Vymezuje kurikulum v daném státě  Vytvořen a schválen MŠMT  Formuluje cíle vzdělávání, učební plány, učivo Rámcový vzdělávací program  RVP ZV: 2005  RVP PV: 2007  RVP G: 2009  RVP OV: postupně pro jednotlivé obory 2007 – 2012 (6 vln) Rámcový vzdělávací program  Zavedení nových pojmů:  vzdělávací oblasti  očekávané výstupy  průřezová témata (OSV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova)  klíčové kompetence Základní dokumenty vzdělávací politiky Doporučení OECD (1996) 1. zdokonalování kurikula a kvality (vyvinout nástroje pro hodnocení, zvýšit počty žáků ve všeobecně vzdělávacím proudu SŠ, standardizovat a diferencovat maturitní zkoušku) 2. Uplatňování efektivnějších prostředků řízení a správy školství (zřídit regionální úroveň školské správy, propojit DVPP s rozvojem školy 3. Zkvalitnění odborného školství, provázání na trh práce Zelená kniha České vzdělání a Evropa (1999) 1. Přehodnotit proporce mezi počátečním a dalším vzděláváním 2. Důraz na rozvoj kompetencí 3. Celoživotní učení 4. Provázanost vzdělávací soustavy 5. Participativní vedení 6. Kurikulum uspořádané do obecnějších celků 7. Důrazy na oblasti jako multikulturní a jazyková výchova 8. Proměna funkce a prostředí školy 9. Bakalářské obory jako prakticky zaměřené Memorandum o celoživotním učení „Stát se nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti“ (Lisabon, jednání Evropské rady, 2000) Memorandum o celoživotním učení Celoživotní učení jakožto princip, nikoli možnost -principy realizace: investice do vzdělání musí růst snadné a přístupné poradenství přiblížit lidem v jejich obcích rozvoj efektivních metod zlepšení hodnocení učení a jeho výsledků Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, tzv. Bílá kniha (2001) Strategické vize pro období 2001–2005: 1. Realizace celoživotního učení pro všechny 2. Přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti znalostí 3. Monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání 4. Podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí 5. Proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 6. Přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, tzv. Bílá kniha (2001) Konkrétní cíle: 1. Do r. 2005 zajistit polovině populačního ročníku možnost nastoupit do terciárního vzdělávání (2020: 40 %) 2. Délka studia z 14,7 na 16,7 roku (průměr EU) 3. Vytvořit prostupnou vzdělávací soustavu 4. Zvýšit výdaje na vzdělávání z 4,5 % na 6 % v roce 2002 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011-2015 -zvyšování kvality vzdělávání, dokončení kurikulární reformy -nové metody hodnocení škol -optimalizace nabídky škol -rozvoj odborného vzdělávání -podpora pedagogickým pracovníkům Strategie vzdělávání 2020 1. Snižování nerovností ve vzdělávání (povinný přípravný ročník, méně odkladů, povinná matematika, mistrovské zkoušky) 2. Podpora kvalitní výuky a učitele (zavést kariérní systém, zlepšit přípravu učitelů na VŠ) 3. Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému (zřízení Národní rady pro vzdělávání, zlepšit komunikaci…) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 Reaguje na dokument Strategie Evropa 2020 (reakce na krizi) 1. vzdělávání pro budoucnost 2. eliminovat odklady školní docházky a sjednotit míru mezi kraji 3. zlepšit finanční podmínky na 2. stupni ZŠ 4. do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to od roku 2019 5. zavést maturitu elektronicky ad. 6. zlepšit přípravu na pedagogických fakultách Nástroje vzdělávací politiky -legislativa, regulace a organizační uspořádání -kurikulum, kurikulární politika a učebnice -financování -evaluace a monitorování -plánování, strategie a koncepce Úrovně vzdělávací politiky 1. globální = OECD, UNESCO 2. nadnárodní = EU 3. národní stát a jeho centrální instituce (vláda, parlament, MŠMT) 4. regiony a kraje 5. školy