Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami Žáci se zdravotním postižením Žáci se zdravotním znevýhodněním Žáci se sociálním znevýhodněním Nadaní žáci Specifické vzdělávací potřeby Trendy v péči  Segregace  Integrace = vytvoření podmínek pro začlenění jedince do společnosti (individuální x skupinová)  Inkluze = koncept vedoucí ke vzdělávání žáků v běžných školách, čerpání z rozdílnosti Specifické poruchy učení  Skupina heterogenních poruch  Dys = rozpor, deformace  Etiologie: dědičnost, lehká mozková postižení s odchylkami v organizaci mozkových aktivit  Reedukace: dlouhodobý proces vedoucí k odstranění či zmírnění obtíží Dyslexie  Porucha schopnosti číst, porucha osvojování čtenářských dovedností.  Žák nerozpoznává písmena, nezapamatuje si je, zaměňuje podoby písmen, těžko rozlišuje hlásky a, o, e, b, p, dokáže vyhláskovat písmena ve slově, ale nedokáže je spojit dohromady v jedno slovo, čte velmi pomalu a často nepochopí text.  Nejčastější porucha učení (3 % českých dětí), častěji chlapci (2-3:1) Dysgrafie  Dysgrafie: Porucha schopnosti psát. Postihuje grafickou stránku písemného projevu (čitelnost, úprava).  Žák má problémy napodobovat, rozlišovat tvary písmen, nedokáže řadit písmena do slov, písmo je těžkopádné, nedodržuje výšku, sklon písmen, píše pomalu a namáhavě, špatně drží tužku, apod. Dysgrafie Dysortografie  Porucha pravopisu, často ve spojení s dyslexií  Týká se tzv. specifických dysortografických jevů znemožňuje žákovi rozlišovat správné pořadí písmen ve slově, délku samohlásek, měkké a tvrdé souhlásky, žák vynechává písmena, obtížně určuje hranice slov  Problém ve sluchové analýze a syntéze Dyskalkulie  Specifická porucha matematických schopností  Žák se neorientuje v číselné řadě, nechápe pojem více-méně, porucha prostorového faktoru matematických schopností, projevuje se problémy při označování počtu předmětů, množství, operačních znaků, matematických úkonů, není schopen číst číslice, čísla, operační symboly, zaměňuje tvarově podobné číslice, má obtíže s rýsováním, píše často číslice zrcadlově. Diagnostika SPU  Psychologické vyšetření musí určit: - zda nejde o následek smyslových vad - zda má dítě přiměřenou inteligenci - množství příležitostí k učení Možnosti práce  Jaké možnosti práce navrhujete? Možnosti práce dle metodického pokynu MŠMT  částečná redukce učiva  poskytnutí delšího času k vypracování úkolů  používání speciálních pomůcek (například PC)  hledání jiných cest vzdělávání, které nejsou ovlivněny poruchou Možnosti práce  V pravomoci ředitele školy je zřídit funkci asistenta pedagoga.  K uplatnění uvedených práv žáka se speciálními vzdělávacími potřebami je nutné vyjádření školského poradenského zařízení. Specifické poruchy chování  kázeňsky problémoví žáci :  s problémy v chování  s poruchami chování  Základní rozdíly:  v záměru jedince při uplatňování způsobu chování  v časové dimenzi nežádoucích způsobů chování  Typy:  upoutávání pozornosti, lži, krádeže, agresivita, šikana, útěky z domova, toulky, závislosti  ADHD (Porucha pozornosti s hyperaktivitou, 3 – 5 %) Možnosti práce  Jaké možnosti práce navrhujete? Nadaní žáci  děti s přednostmi význačnými pro schopnost vysokého výkonu v jakékoliv jedné či více z těchto oblastí:  všeobecné intelektové schopnosti  specifická/jednotlivá akademická způsobilost  kreativní a produktivní myšlení,  výtvarné umění,  psychomotorické schopnosti  … Možnosti práce  Jaké možnosti práce navrhujete? Systém poradenství  Pedagogicko-psychologické poradenství v resortu školství  Školní poradenské pracoviště  Školská poradenská zařízení (pedagogickopsychologické poradny a speciálně pedagogická centra)  Střediska výchovné péče Školní poradenské pracoviště (ŠPP)  Cílem je poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy  Výchovný poradce (či kariérový)  Metodik prevence  Nepovinně: školní psycholog, nebo školní speciální pedagog Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologické poradny (PPP)  psychologové a speciální pedagogové  od 3 let do ukončení SŠ  individuální péče  60 PPP, 800 pracovníků   Speciálně pedagogická centra (SPC)  speciální pedagog, psycholog a sociální pracovník  odborná péče pro klienty se zdravotním postižením Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologické poradny (PPP)  psychologové a speciální pedagogové  od 3 let do ukončení SŠ  individuální péče  60 PPP, 800 pracovníků  Speciálně pedagogická centra (SPC)  speciální pedagog, psycholog a sociální pracovník  odborná péče pro klienty se zdravotním postižením Střediska výchovné péče (SVP)  zajišťují preventivně-výchovnou péči pro děti, žáky a studenty s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, přičemž poskytují svou intervenci také rodičům (zákonným zástupcům) nebo škole  pomoc dětem, které nemají nařízenou ústavní výchovu  http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni- programy/strediska-vychovne-pece Mám žáka, který …  … neví, kam se vydat po základní škole  … vykazuje nadprůměrné výkony v číselných řadách  … není schopen převyprávět obsah textu  … vykazuje zhoršení sluchu  … má velmi neupravené všechny sešity  … chodí do školy zanedbaný  … neudrží pozornost, neustále si hraje