Popisy ukázek ke 3. tematickému okruhu : „Tradice gregoriánského chorálu v repertoáru duchovní písně“ Ukázka č. Popis 1. Ukázka melizmatické tropace (antifona „Regem regum venerantes“) [Zoltán Falvy:Drei Reimoffizien aus Ungarn und ihre Musik, s. 57] 2. Ukázka melizmatické tropace (tropus „Ex numero frequentium“ k introitu „Viri Galilei“) (Při repríze antifony dochází k melizmatické tropaci, kdy jsou některé slabiky významově důležitých slov zdobeny přídavným melizmatem – viz zvukovou ukázku.) 3.1 Ukázka základního (netropovaného) tvaru Kyrie 3.2 Ukázka textové a melodické proměny základního tvaru Kyrie po vložení textového tropu „Fons bonitatis“. Příklad derivované a sylabizované melodiky. 4.1 + 4.2 Ukázka Kyrie s menzurovaným tropem „Angelorum gloria“ 5. Ukázka kontinuálního zápisu melodické bistrofy sekvence 6. Ukázka strofického (paralelního) zápisu melodické bistrofy sekvence 7.1 + 7.2 Ukázka sekvence „Dies irrae“ 8. Textová ukázka schématu strofické sekvence, kdy ke každému melodickému versikulu náleží více textových bistrof (tzv. velká strofa). V případě sekvence „Dies irrae“ tvoří tuto velkou strofu uskupení dílčích textových strof – viz schéma. 9. Textová ukázka schématu rýmované sekvence vyznačující se pravidelnou textovou strukturou, kdy paralelní strofy jsou vázány vnějším rýmem. 10. Ukázka prokomponovaného (astrofického) hymnu (III. Credo) 11.1+11.2 Ukázka prokomponovaného (astrofického) hymnu (Sanctus) 12. Ukázka strofického hymnu „Veni creator Spiritus“ 13.1 Ukázka základního tvaru introitu latinské liturgické předlohy (Introitus „Resurrexi et adhuc“ – Dominica Resurrexionis ad Missam) 13.2 Ukázka textové a melodické proměny latinské liturgické předlohy (introitus „Resurrexi et adhuc“) do jejího českého kontrafakta. 14.1 Ukázka základního tvaru latinské liturgické předlohy (Invitatorium „Christus natus est nobis“ – Nativitas Domini ad Matutuinum) 14.2 Ukázka textové a melodické proměny latinské liturgické předlohy (Invitatorium „Christus natus est nobis“) do jejího českého kontrafakta.