Týden 2: Paradigmata, teorie a modely. Metody výzkumu v informačních vědách a knihovnictví.
Témata hodiny:
Pojmy: teorie, metateorie, paradigma, výzkum. Historické paradigma - Socio-konstruktivistické paradigma - Diskurzivně-analytický přístup - Filozoficko-analytický přístup - Kritická teorie - Etnografický přístup - Socio-kognitivní přístup - Kognitivní přístup - Bibliometrie - Fyzikální/matematické přístupy - Technologický/inženýrský přístup - User-centred přístup - Evolucionaristický přístup.
Studijní materiály:
- Pracovní text k tématu hodiny (kap. 3-4)
- STEINEROVÁ, Jela. Metodologické problémy výskumov v informačnej vede. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 27.09.2013]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/metodologicke-problemy-vyskumov-v-informacnej-vede>. ISSN 1804–2406.
- HIDER, P. & PYMM, B. (2008). Empirical research methods reported in high-profile LIS journal literature. Library & Information Science Research, 30, 108-114.
- Heting Chu (2015). "Research methods in library and information science: A content analysis". Library and Information Science Research (Elsevier) *
* K úkolu není nutné číst všechny texty, doporučuji kombinaci pracovních textů + článku od Steinerové + na výběr buď Chu 2015 nebo Hider&Pymm 2008.
Úkol:
Přečtěte pracovní text a seznamte se s nabízenými šlánky. Na základě textů se zamyslete nad tím, zda je dnes možné mluvit o jedné/jednotné metodologii ISK. Sepište hlavní myšlenky (krátký ozdrojovaný "position paper" - 2-4 NS) a vložte do IS).
Upřesnění úkolu: Position paper je kritický akademický text (esej) vyjadřující váš názor na dané téma. Názor by měl být podpořen dalšími doklady (odkazy na literaturu). Využijte toho, co jste již o ISK četli v jiných hodinách, případně dohledejte původní texty, na které se odkazují texty, a seznamte se s těmi, které považujete za zajímavé a důležité pro dané téma. Rozsah vašeho zamyšlení ale nemusí být dlouhý (maximální rozsah 4 normostrany).