Týden 1: Organizační pokyny. věda a vědecké poznávání. Druhy výzkumu.
Organizační pokyny
Předmět Metodologie pro informační studia a knihovnictví je vyučován každý pátek od 14:10 do 15:45 v učebně C14. Součástí výuky je příprava na hodiny formou plnění zadaných úkolů (četba literatury, vypracování dílčích úkolů).
Ukončení předmětu
Předmět je ukončen testem (100 bodů). Podmínkou k ukončení předmětu je i odevzdání individuálních úkolů (podmínkou pro účast na zkoušce je přijetí 10 z 12 úkolů).
Termín pro odevzdání průběžných úkolů: vždy ve čtvrtek do půlnoci.
Hodnocení:
- 100-92 bodů: A
- 84-91 bodů: B
- 75-83 bodů: C
- 68-74 bodů: D
- 60-67 bodů: E
- 59 a méně bodů: F
Doporučené knihy ke kurzu
- Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
- Beck, S. E., & Manuel, K. (2008). Practical research methods for librarians and information professionals. New York: Neal-Schuman Publishers.
- Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches.
- Wildemuth, B. M. (2009). Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport, Conn: Libraries Unlimited.
- Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J: Published for the American Society for Information Science and Technology by Information Today.
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 stran. ISBN 978-80-210-6362-4.
Skripta ke druhé části kurzu (analýza dat):
Úvod do kurzu
Proč je důležité dělat výzkum - věda a vědecké poznání - věda - paradigmata - teorie - základní druhy výzkumu - výzkumné strategie - oborový výzkum a jeho historie.
Studijní materiály
- Prezentace z hodiny
- Pracovní list k přednášce
- Kapitola Information science research: what and how? z knihy Introduction to Information Science (Bawden, Lyn, 2012).
- Kapitola The Research Process z knihy CASE, Donald Owen. Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, c2002, xvi, 350 s. Library and information science. ISBN 012150381x.
Úkol na příště
Vyberte si jeden text za nabízených (Bawden, Lyn, 2012 nebo Case, 2002). Přečtěte si jej a vypište si termíny, kterým nerozumíte, případně které považujete za důležité. Vyhledejte si k nim odborné definice. Odevzdejte dokument, ve kterém bude nejméně 6 důležitých pojmů týkajících se metodologie s jejich definicí (orientační rozsah 2 NS). U každé definice by měly být uvedeny i zdroje, ze kterých čerpáte. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny v daném termínu. Úkol odevzdáváte v češtině (termíny budou uvedeny v EN i CZ ekvivalentu).