Týden 6: Populace a vzorek. Výběr vzorku
Základy kvantitativního výzkumu
Druhy výběrů: Populace - Základní soubor - Reprezentativita - Typy výběrů – reprezentativní i nereprezentativní - Výběr v kvanti výzkumu - Prostý náhodný - Systematický - Stratisfikovaný - Skupinkový - Kvótní
Studijní materiály a doporučená literatura
- Prezentace z hodiny
- REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009.Kap. 4.
Úkol 6
Varianta A
Přečtěte si text Dana Ryšavého "Úskalí on-line dotazování při měření postojů vysokoškoláků a pracovníků vysokých škol" (http://dav.soc.cas.cz/uploads/8f987d50b21ab8d16019be33993ccfd4920b4893_DaV1101_p085_103_Rysavy.pdf).
Dan Ryšavý v textu upozorňuje na úskalí online dotazování, které je často realizováno jako cenzus s nízkou návratností. Z této strategie však plynou specifické problémy. Odevzdejte do Odevzdávárny své poznámky z textu, které shrnou hlavní problémy spojené s touto strategií dotazování a zároveň vyzdvihnou strategie, kterými lze dosáhnout kvalitnějších výsledků podobných online šetření.
Varianta B
Zamyslete se nad trendy, které v současnosti ovlivňují kvantitativní sociálněvědný (a marketingový) výzkum. Vyberte si jeden trend, blíže jej popište a uveďte, jaké nové zajímavé možnosti by mohl přinést v rámci oboru ISK.
Přehled trendů podle GRIT pro inspiraci: