¡ http://www.bivingsreport.com/wp-content/uploads/2011/06/librarian.jpg Metodologie v ISK Historie a úvod do problematiky 25. Září 2015 ¡Věda a vědecké poznávání ¡Typy výzkumů ¡Co je ISK za vědu? ¡Historie výzkumů v ISK ¡ http://farm4.staticflickr.com/3181/2949467896_c646d8cf36_b.jpg Jak se liší věda od každodenního poznávání? ¡Metody poznávání dle Peirce: ¡Metoda tradice ¡Metoda autority ¡Metoda a priori ¡Metoda vědy ¡ ¡„...je nutné, abychom našli metodu, pomocí níž lze určit naše názory ne něčím lidským, ale pomocí nějakého pevného bodu mimo nás ... metoda musí být taková, aby konečný závěr každého člověka byl stejný. Taková je metoda vědy...“ ¡(The Fixation of Belief, 1877) ¡Zodpovědný diskurz (konceptuální schémata, teorie, empirické ověřování) ¡Rozsah pole (za každodenní individuální zkušenost) ¡Osmyslnění lidské reality (za vztahy mezi jevy – sítě závislostí, ne individuální aktéři) ¡Oddůvěrnění důvěrného (zpochybňování rutiny, kritické myšlení) ¡ ¡Z. Bauman, Myslet sociologicky ¡ http://www.jewishbookweek.com/2012/images/bauman2.jpg http://farm4.staticflickr.com/3118/2581128432_a3455fd53a_b.jpg Vědecké poznávání je… • předmětné • systematické • empirické • kritické • kontrolovatelné • reprodukovatelné • a sociálně podmíněné… ¡Orientační §Také jako předvýzkum ¡Deskriptivní §Popisný výzkum, pomáhá vysvětlovat jevy ¡Explanační §Zaměřuje se na hlubší příčiny a souvislosti, uchopení problematiky na základě rozsáhlých výzkumných činností ¡Prognostický §Poskytuje výhledy do budoucna ¡ ¡Základní výzkum ¡Aplikovaný výzkum ¡ ¡ ¡Primární výzkum ¡Sekundární výzkum ¡Indukce ¡Vyvozování - logické tvoření závěrů na základě úsudků z jednotlivých případů = zobecňování ¡pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie ¡ ¡Dedukce ¡logické tvoření závěrů od všeobecného soudu k jednotlivým případům ¡teorie → hypotézy →pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Deduktivní Induktivní Testování teorií, hypotéz Vytváření teorií Strukturované, standardizované metody (dotazník) Rozhovor, pozorování Velký výzkumný vzorek Menší výzkumný vzorek Redukce informací Vyčerpávající informace o případu Zprostředkovaný kontakt s respondenty Těsný a dlouhodobý kontakt Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Matematické, statistické zpracování Kódování Generalizace je možná Generalizace je nemožná Vysoká reliabilita Reliabilita je nízká Nízká validita Vysoká validita Porovnávání Porovnávání Porovnávání Vzorkování Vzorkování Vzorkování ßPředpoklady àTeorie ¡ http://farm5.staticflickr.com/4047/4327188888_34b79b7bbb_b.jpg Historie výzkumů v ISK ¡Počátky: •University of Chicago •citační analýzy •výzkumy čtenářství •první výzkumy informačního chování ¡ ¡50-60. léta: •typicky kvantitativní výzkumy (dotazníky, rozhovory), historické metody •počátky výzkumu informačního chování a information retrieval (zvyšování efektivity při vyhledávání) •Nejčastější: studia vědců a inženýrů, dále využívání katalogů, veřejnost ¡ ¡První pokusy o zobecnění pozorování §Lidé vyhledávají informace, které jsou nejdosažitelnější §F2F komunikace jako primární zdroj informací §Kvantita informací nemusí být vždy pozitivní – kritická mez, poté zamezuje použitelnosti ¡ ¡Tzv. systémové paradigma (první generace) výzkumu informačního chování ¡Výzkum orientovaný na jednotlivé úkoly, individuální využití informací, na sociodemografické charakteristiky ¡Otázky typu: „Jak často je systém využívaný?“ ¡Představitelé: §Paisley, W. (1968). Information needs and uses. In C. A. Cuadra (Ed.), Annual Review of Information Science and Technology, Vol, 3, pp. 1-30. Chicago: Encyclopedia Britannica. §Parker, E.B., & Paisley, W.J. (1966). Research for psychologists at the interface of scientists and his information system. American Psychologist, 21(November), 1061-1071. §Bates, M. J. (1973). Review of literature relating to the identification of user groups and their needs. In C.P. Bourne, V. Rosenberg, M.J. Bates & G. R. Perolman, Preliminary investigation of present and potential library and information service needs. Final report (pp. 36-68). Washington, DC: U.S. National Commission on Libraries and Information Science, February 1973. ERIC Document Reproduction Service No. ED073786. (přehledová studie) ¡60.–70. léta: •výzkumy využívání informací a požadavků uživatelů •výzkum ve vyhledávání informací (formulace dotazu, techniky vyhledávání) •výzkumy prováděné v týmech •univerzity výzkumnými centry (PhD programy) •snižování financování základního výzkumu •konference, semináře •zvýšený zájem o výzkum mimo ISK ¡80. léta – 2000: •důraz na aplikovaný výzkum (propojování výzkumných center a komerčního sektoru) •nové oblasti zkoumání: online retrieval, digitální knihovny, aplikace ICT, informační chování, e-health, … •objevují se nové metody (zejména kvalitativní výzkumy) ¡ ¡Nové trendy: •interdisciplinarita (důležitá i pro financování výzkumu) •široké spektrum metod, vyváženější použití •EBL movement (evidence-based librarianship) ¡Druhá generace výzkumu informačního chování – na uživatele zaměřené paradigma ¡ Systémové User-centred Objektivní informace Subjektivní informace Mechanické pojetí, pasivní Konstruktivistické pojetí, aktivní Formální informační systémy Neformální komunikace, informační systémy „Trans-situationality“ Situovanost Atomistické, sleduje externí chování Holistické pojetí zkušenosti, sleduje i interní podmínky Informační potřeba = What it is in the information system that is needed? Informační potřeba = What users think they need? Kvantitativní metodologie Kvalitativní i kvantitativní metodologie ¡90. léta – kognitivní přístup ¡ ¡Interakce s informací – kognitivní proces ¡Znalosti = mentální reprezentace, mentální modely, kognitivní struktury ¡Koncepty z psychologie – např. kognitivní styly ¡Metodologie: nejčastěji experimenty, kvazi-experimenty, think aloud ¡Sledované proměnné: §Čas potřebný pro provedení úkolu §Počet kanálů použitých pro vyhledání konkrétní informace §Způsob vyhledávání §Konstrukce relevance §Preferovaný vzhled reprezentace vyhledaných informací ¡ ¡ ¡Kognitivní vs. sociálně konstruktivistický přístup ¡ ¡ Kognitivní přístup Sociálně-konstruktivitický přístup Důraz na individuální chování, dekontextualizované Fokus na sociální kontext Chování řízené potřebami Habitualizace aktivit je ovlivněná sociálními a kulturními faktory „informační chování“ „informační praktiky“ Ellis (model informačního vyhledávání) Chatman (Life in the round) Kognitivní věda, psychologie Sociologie, kulturální studia Kvantitativní metody, testování, kombinace Kvalitativní metody, hloubková zkoumání, diskurzivní analýza ¡sociální změna ¡podpora individuálních účastníků procesu ¡spolupráce ¡produkce nových znalostí ¡ 1.Plánování: definování problému, identifikace zúčastněných stran, rozhodování o datech a způsobu jejich sběru. 2.Akce: implementace projektu, sběr a analýza dat, kritická reflexe akce. 3.Reflexe: Evaluace výsledků, popis, jakým způsobem mohou být použity výsledky, sdílení Tržní (marketingový) výzkum Service design research Cíle Vytvářet hodnoty pro organizaci (zvýšení efektivity, výnosů) Vytvářet hodnotu pro uživatele Proces Systematické / standardizované získávání dat a jejich následná analýza Kumulativní získávání zážitků uživatelů a jejich syntetické zpracování Jak? Logika Empatie Komunikační kanály Zprávy a prezentace s tabulkami a grafy, tržní analýzy Multimediální, zapojení všech technologií, komplexní prezentace potřeb, vzorů chování. Příběhy. Cíl Rozhodnutí na základě definovaných možností Řešení, které vyhovuje potřebám uživatele. ¡A to je konec! ¡ ¡ ¡ ¡Kontakty: ¡sucha@phil.muni.cz ¡KISK kancelář – konzultace po předchozí domluvě