http://farm1.staticflickr.com/5/5681426_c652e6de08_b.jpg Věda – paradigmata - teorie Metodologie ISK, 9. 10. 2015 ¡Věda ¡„Užití systematických metod empirického pozorování, teoretické analýzy a logického vyhodnocování argumentů za účelem vytvoření souhrnu znalostí v určité oblasti“ ¡(Giddens, 2001: s. 27) ¡Paradigma ¡„Za paradigma považuji obecně uznávané výsledky, které v dané chvíli představují pro společenství odborníků model problémů a jejich řešení“ ¡„Paradigma je to, co členové vědeckého společenství sdílejí, a naopak: vědecké společenství se skládá z lidí, kteří sdílejí nějaké paradigma.“ ¡(Kuhn, 1997) ¡ [kuhn+-+paradigm+shift+-lmj.jpg] ¡Teorie ¡„Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit nebo předpovědět tyto jevy.“ ¡(Kerlinger, 1971) ¡ ¡Bawden, D., & Robinson, L. (2012). Introduction to information science. London: Facet Publishing. http://ecx.images-amazon.com/images/I/51NI4yvoRVL._SX329_BO1,204,203,200_.jpg ¡Realismus (informační systémy mohou být studovány izolovaně od jiných vlivů) ¡Cranfield experiments (porovnávání klasifikačních a indexačních nástrojů) ¡ experimentální styl, důraz na kvantitativní metodologie ¡Spark Jones (1981) ¡Vlivy z psychologie (mentální modely, kognitivní funkce, …) ¡Belkin, Ellis, Ingwersen, Ford… ¡Doménová analýza ¡Hjorland, Talja, Savolainen ¡Soustředí se na sdílené poznání/vědění, ne na individuální mentální modely ¡Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 21.09.2012]. Dostupný z WWW: . ISSN 1804–2406. http://i43.tower.com/images/mm100163606/theories-information-behavior-karen-e-fisher-hardcover-cove r-art.jpg ¡Historické paradigma ¡Pochopení současného stavu skrze analýzu sociálních, politických, ekonomických vztahů a procesů v minulosti ¡Kvantita i kvalita ¡Porozumění historii * získání co největšího počtu dat * vysvětlení historických faktů * kontrola zdrojů atd. (Busha & Harter, 1980) ¡ http://farm3.staticflickr.com/2760/4052596118_ab72804724_b.jpg Možná témata: • vývoj knihoven • vývoj a problémy technologií • historiografický výzkum o osobnostech v oboru • zpracování historických statistik ¡Vychází ze sociologie (Schutz, Berger & Luckman) / pedagogiky (Vygotsky) ¡Sociální realita neustále re-konstruována – při této konstrukci hraje klíčovou roli jazyk ¡Znalosti a identity konstruované v diskurzech kategorizujících svět ¡ http://farm5.staticflickr.com/4087/5171401592_bcb6bd131c_b.jpg Možná témata: • relevance informací (Dervin) • vytváření smyslu (Kulthau) ¡Ideové zdroje: Bakhtin, Foucault ¡Zaměřuje se na odhalování skrytých motivací za textem – dekonstruktivistické čtení – identifikace diskurzů a ideologií ¡Považována za produkt postmoderní vědy – neposkytuje jeden správný pohled, naopak odkrývá, že jeden správný pohled neexistuje ¡„Užíváním jazyka produkujeme a organizujeme realitu společnosti“. ¡ http://farm1.staticflickr.com/52/152295466_91c3679ca2_z.jpg?zz=1 Možná témata: • mediální reprezentace knihovníků/knihovnic • knihovny a gender ¡Teoretický výzkum – klasické techniky filozofických disciplín ¡Různé filozofické pohledy - lze mluvit o jednom paradigmatu? ¡ http://farm4.staticflickr.com/3367/3425878532_b0d538f99a_z.jpg?zz=1 ¡Inspirovaná Frankfurtskou školou (Marx, Weber, Freud), post-strukturalismem (Foucault) atd. ¡Vztah moci a vědění – hegemonie a nerovnost (kritika předchozích výzkumů) ¡Co je informace/znalost? * Kdo o tom rozhoduje? (WHASP) * Kdo z toho těží / kdo ne? ¡ http://farm4.staticflickr.com/3229/3077398643_af3948a686_b.jpg Možná témata: • vztah vědění a nerovnosti • nerovný přístup k informacím ¡Nejprve v antropologii ¡Field research: pozorování, studium dokumentů, rozhovory ¡pochopení celého zážitku a pohledů na svět zkoumaných lidí ¡ ¡ http://farm2.staticflickr.com/1279/1356235146_96992e41fb_b.jpg Možná témata: • průzkum čtenářů (úzkost z knihoven) • průzkum v uzavřených populacích ¡Odpověď na kognitivní paradigma ¡Využívání informace je determinováno individuálně i sociálně ¡V ISK typicky doménová analýza (Hjørland & Albrechtsen, 1995) – sleduje organizaci znalostí v (odbborných, oborových, volnočasových) komunitách prof. Hjørland ¡Zaměření na to, jak jedinec zpracovává informace ¡Kognitivní procesy ¡Hlavní představitel: Peter Ingwersen http://www.inflow.cz/files/redakce/Peter_Ingwersen_1.jpg ¡Dokumenty jako odraz stavu vědeckého poznání ¡Kvantitativní analýza vědecké komunikace ¡Citační analýzy ¡Bibliometrické zákony ¡ ¡ http://blogs.library.ucla.edu/sel/files/2012/05/radial_06.png Možná témata: • citovanost autorů, citační analýza bc. prací na KISKu, identifikace jádra oboru ¡Shannonova teorie informace ¡Nejblíže k přírodním vědám http://1.bp.blogspot.com/-M7P8_1U3hoI/TlW2A0WSokI/AAAAAAAAAAc/tLlSYPB6UmM/s1600/Shannon-Weaver+Mode l.gif ¡Uplatnění při konstrukci informačních systémů ¡Zpracování přirozeného jazyka, AI ¡Otázka „Funguje to?“ ¡Jde za technologický přístup – zaměřuje se na uživatelskou přívětivost ¡Typicky uživatelská testování ¡Design informačních systému ¡Design služeb ¡ ¡ http://farm4.staticflickr.com/3363/4613329331_dbdb9f2afa_b.jpg Možná témata: • prototypování • testování katalogu, testování přístupnosti a použitelnosti ¡Biologie, evoluční psychologie ¡Nový přístup v ISK ¡ ¡ ¡ ¡ http://2.bp.blogspot.com/-f-YnvxJX6CI/Trsmy4yCe7I/AAAAAAAAADE/SFNMujjMC8w/s1600/phrenology.jpg ¡„Metatheories should first and foremost be understood as fictions, which have a number of practical implications for research.“ ¡(Dervin et al. 1992, 7) http://wiki.knihovna.cz/images/6/61/Capurro.jpg The central is not information but man http://pure.iva.dk/files/30767075/Peter_mycket_bar_blid_2003.jpg Information is defined as something that modifies an individual's knowledge structures or knowledge states When information is perceived and received, it affects and transforms the recipient's state of knowledge Reality gets captured in information. Information holds variable and constantly changing versions of reality. http://ucla245.pbworks.com/f/dervin.jpg http://philosophyforchange.files.wordpress.com/2012/07/foucault112.jpg Discourses consist of particular kinds of conceptualizations that allow reality to be "known" from a certain angle, and from that angle only. In different discourses, different aspects of reality become the focus of knowledge production. Discourses provide the reserve of themes and points of view that we use in sense-making. They enable us to know certain things and to speak in certain ways. http://wiki.knihovna.cz/images/b/b7/Hjorland2.jpg The cognitive viewpoint looks at knowledge as individual mental states rather than as a social and cultural process or a cultural product. ¡Steinerová (2011) §modus technických a fyzikálních, humanitních a sociálních věd §4 metodologické přístupy: filozoficko-analytický, kognitivní, sociálně-doménový a pluralismus ¡Hjorland (2010) §Empiricismus, racionalisum, pozitivismus, historicismus a pragmatismus ¡ ¡ http://farm1.staticflickr.com/36/116220689_438039ddb3_b.jpg Paradigma - rámec Teorie - směr ¡Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. ¡Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. ¡45 % ze sociálních věd ¡30 % z přírodních věd ¡5 % z humanitních věd Pettigrew, K. E., & McKechnie, L. (2001). Use of theory in information science research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52, 62–73.