JAK NA DOTAZNÍKY? Metodologie 7/11/2014 Tvorba dotazníku Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky v dotazníku Rozhodování o dotazníku • Využít existující nástroj nebo vyvinout vlastní? • Využít již „cizí“ dotazník nebo vyvinout vlastní? • Odborné články, publikace • Specializované stránky (http://www.lrs.org/usersurveys.php) • Informace knihovnám v ČR • Vyhodnocení kvality existujících dotazníků • Jaké máme zkušenosti? • Možnost srovnání výsledků Typy otázek v dotazníku • Otevřené / uzavřené otázky • Uzavřené – Standardizované odpovědi – Vyčerpávající soubor všech možných odpovědí – Všechny kategorie (možnosti) musí být výlučné – Podrobnější členění lze následně seskupovat (hrubější kategorie) – Oboustranně souměrné varianty Typy otázek v dotazníku • Otázky zaměřené na: – Zjišťování faktů (rysy respondentů, identifikace, sociodemografie…) – Subjektivní okolnosti (postoje, úsudky, znalosti…) Specifické typy uzavřených otázek • Dichotomické (ano/ne, muž, žena) • Likertova škála (metoda měření postojů) Jak jste spokojen se službami knihovny? 1. velmi nespokojen 2. spíše nespokojen 3. ani spokojen, ani nespokojen 4. spíše spokojen 5. velmi spokojen Specifické typy otázek • Seřazení položek Jaké mají být vlastnosti ideálního knihovníka? Seřaďte položky podle důležitosti Rozhodnost Moudrost Píle Uvážlivost Mazanost Komunikativnost Specifické typy otázek • Baterie otázek Jak jste spokojen/a s … Velmi spokoje n/a Spíše spokoje n/a Ani/ani Spíše nespok ojen/a Velmi nespok ojen/a Výběrem knih ve volném výběru 1 2 3 4 5 Délkou výpůjční lhůty 1 2 3 4 5 Přístupem personálu knihovny 1 2 3 4 5 Úrovní toalet 1 2 3 4 5 Specifické typy otázek • Sémantický diferenciál 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Ostýchavý/á Průbojný/a Impulzivní Uvážlivý/á Hodný/á Zlý/á Moudrý/á Pošetilý/á Rozhodný/á Nerozhodný/á Specifické typy otázek • Filtrační otázky Chodíte do knihovny? 1. Ano 2. Ne (přejděte na ot. 15) • Polouzavřené otázky Jakou knihu používáte nejvíce pro studium metodologie? 1. Reichela 2. Dismana 3. Powella 4. Jiné (upřesněte) … Specifické typy otázek • Volba postoje Někteří knihovníci si myslí, že fond by se měl především přizpůsobit požadavkům čtenářů. Jiní si myslí, že knihovna by měla aktivně nabízet čtenářům knihy, které ani nemusí znát. Kterému názoru dáváte přednost? • ( ) Knihovna by se měla přizpůsobit • ( ) Knihovna by měla sama budovat fond • ( ) Nemohu vybrat Než začnete pracovat na dotazníku… Na co myslet nejprve… • Víme, co chceme dotazníkem zjistit? • Víme, koho se chceme ptát? • Jak budeme dotazník distribuovat? Promyslete, co potřebujete vědět Jak se ptát (a neptat)? Používejte jednoduchý jazyk Špatně: Ptejte se jednoznačně Špatně: Jak často chodíte do divadla? [ ] velmi často [ ] spíše často [ ] někdy [ ] málokdy [ ] nikdy Jasné časové a místní rámce Ptejte se na přímé zážitky http://www.flickr.com/photos/mabi_photograph/ Špatně: Co byste dělal, kdyby jste se stal účastníkem nehody? Pokládejte jen jednu otázku http://www.flickr.com/photos/mabi_photograph/ Špatně: Chodíte někdy na squash či na tenis? [ ] ano [ ] ne Nepokládejte návodné otázky Špatně: Vyčerpejte všechny možnosti! http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ Pokud si nejste jistí, připojte [ ] nevím nebo [ ] jiné, upřesněte: ______________ Upřesněte, kolik odpovědí Seskupujte otázky. Dejte tomu příběh. http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ Děkujeme za předešlé odpovědi. Teď bychom rádi věděli něco o vás... Nasaďte konverzační tón Používejte filtrační otázky http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ 8. Používáte mobilní telefon k hraní her? [ANO]  jdi na ot. 9 [NE]  jdi na ot. 10 Používejte progress bar Na začátek pár jednoduchých otázek… http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ Složitější otázky doprostřed http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ Citlivější otázky nakonec http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ * Přístup „přihodilo se to“: Stalo se vám někdy, že jste zabil svou manželku? * Přístup „číslované karty“: Přečetl byste mi prosím číslo karty, odpovídající tomu, co se stalo s vaší manželkou? * Přístup „všichni to dělají“: Je známo, že dneska řada mužů zabíjí svoje manželky. Stalo se vám, že jste zabil tu svoji? * Přístup „ostatní lidé“: Znáte někoho, kdo zabil svou manželku? ... A co vy? Sociodemografie a kontakty úplně poslední http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ Několik rad na závěr http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/ A ještě pár tipů • Pozor na negativní otázky • Pozor na sugestivní, vágní a stereotypní výrazy • Tázejte se celou větou • Má respondent všechny informace k odpovědi? • Projektivní, kontrolní (tzv. lži-faktor), kontaktní, nárazníkové otázky A ještě pár tipů • Stránkování vs. rolování • Radio buttons vs. drop-down boxes • Vizuální prezentace, multimédia, fotografie… • Středová kategorie? • Povinné vs. nepovinné otázky? • Délka dotazníku (pravidlo 10 otázek)? Kolik dotazníků potřebuji sesbírat? Reprezentativní výběry Velikost populace Velikost vzorku (pravděpodobnostní výběry) Do 100 jednotek 80 % Do 1000 jednotek 40 % Do 10 000 jednotek 7,5 % Do 100 000 jednotek 1,5 % Do 1 000 000 jednotek 0,25 % Do 10 000 000 jednotek 0,045 % Kde „nakoupit“ respondenty? • Chcete reprezentativní výzkum? – CINT (www.survio.com/cs/marketingovy- pruzkum-trhu) – Online panely – Omnibusy Distribuce vlastními silami • Databáze kontaktů – direct mailing (SurveyMonkey + MailChimp = <3) • Twitter, Facebook, PPC, … • 5 fází oslovení • Personalizace Návratnost dotazníku Míra odpovědí = Počet vrácených Počet ve vzorku – (Nežádoucí + Nedostupné) x100 Návratnost online (river sampling) Míra odpovědí = Počet vyplněných Počet otevření – (Nežádoucí + Nedostupné) x100 Výhody online dotazníků 1. Široký zásah v krátkém čase 2. Okamžitá a průběžná kontrola výsledků včetně základní analýzy 3. Poměrně nízké náklady na sběr dat 4. Distribuce různými kanály 5. Snadná integrace dotazníků do webu/mailu atd. Nevýhody online dotazníků • Výzkumná skupina, kterou jsme schopni oslovit, nemusí být reprezentativní vzhledem k celkové populaci registrovaných čtenářů, • Obtížná možnost kontroly identity respondenta, • Míra návratnosti závisí na formě distribuce dotazníku. Než rozešlete, OTESTUJTE! Co si přečíst? Forms that Work Caroline Jarrett, Gerry Gaffney Co si přečíst? Kapitoly metodologie sociálních výzkumů Jiří Reichel