Online nástroje pro kreativní informace Cíl bloku •Ukázky online nástrojů pro různé formáty •Snaha o podporu kreativity •Proč? ◦Bez kreativity nemožný rozvoj VaV => základ v inovativních myšlenkách ◦Atraktivnější, zajímavější ◦Oživení prezentace HumeLab, příp. podpora kreativity vědců Brainstorming JAKÉ KREATIVNÍ NÁSTROJE MŮŽEME ZKUSIT? ◦Grafika: ◦Úprava obrázků (fotek), kreslení ◦Koláže ◦Databanky obrázků ◦Prezentace ◦Digitální storytelling ◦Postery, letáčky, plakáty… ◦Tag cloud ◦Infografiky ◦Komiksy, stripy ◦Diagramy, časové osy ◦Grafy ◦ ◦Videotutoriály ◦Myšlení: ◦Brainstorming ◦Myšlenkové mapy ◦Projektové řízení: ◦Virtuální nástěnky ◦Kalendář ◦Time management ◦Úkolníčky ◦Time tracking ◦Kolaborativní tvorba dokumentů ◦Projektový management ◦Anketa, dotazník, hlasování Infografiky K čemu? •Růst informací => vhodné zpřehlednit •Obrázek za 1000 slov •Vytažení nejdůležitějšího v nejvhodnější formě, poznámky bez omáčky •Nutná dostatečná kvalita Výhody infografiky •Snadné sdílení s přispěním pěkného obrazu •Rychlé upoutání •Pro více lidí snadněji pochopitelná •Lepší zapamatování informací • • Postup 1.Volba tématu: ◦Cílová skupina, účel ◦Typ grafiky: časová osa, grafy a ikony, mapy… ◦Typografie, barevnost, rozvržení (často lepší minimalismus, ale inovativní) 2.Zadání a nalezení dat: ◦Atraktivní, přehledná, lehká forma ◦Stručnost, výstižnost, pochopitelnost, zajímavost, vtip ◦Dostatek relevantních informací: např. Chartsbin, Google Public Data Explorer, StatPlanet… ◦Strukturování dat do příběhu 3.Volba nástroje 4.Tvorba a publikace Zkusíme? •Příklady •Preferovaný SW? ◦U mě Venngage ◦Další např. Google Charts, Easel.ly, Piktochart, Infogr.am (grafy), Visual.ly (komunita), InfoActive (ve vývoji), Many Eyes, Venngage, iCharts, Dipity (časové osy), Creately (diagramy)… •Udělejte jakoukoli infografiku z dat o digitální agendě •Výsledky zkopírujte na https://goo.gl/rr4apM Myšlenkové mapy Výhody •Pro kreativnější povahy pomůcka organizace myšlenek => růst s plynutím nápadů X klasické seznamy oddělují myšlenky a nutí zůstat na konci •Mapa s liniemi, barvami, obrázky, slovy… •Přirozená jako žilky na listech, oběhová soustava… K čemu lze využít? •Organizace ◦Projekt ◦Lidé ◦Informace •Plánování ◦Projekt ◦Čas ◦Události •Učení ◦Příprava ◦Proces (poznámky i přednášení) ◦Zkoušky Pravidla tvorby dle Tonyho Buzana 1.Začněte uprostřed papíru => rozvoj myšlenek různými směry 2.Ústřední obrázek, symbol 3.Inspirujte mozek barvami 4.Srdce => hlavní větve => větve druhé úrovně (asociace napříč) 5.Větve jako křivky, slova na nich leží bez ohraničení (bublina), otáčení papíru, jinak nuda pro mozek 6.Jen jedno klíčové slovo nebo jednoduché spojení (přehlednost, snazší asociace) 7.Obrázky a symboly po celé mapě (inspirativnost) 8. BUZAN, Tony. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Brno: Computer Press, 2011. ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. Brno: BizBooks, 2014. 978-80-265-0267-8. 10 tipů Daniela Gamrota 1.Určit hlavní myšlenku (záměr) 2.Volba správného nástroje (SW x pastelky) 3.Vhodné místo, prostředí 4.Využít šablony – ne proti kreativitě, pro ulehčení, např. 6 otázek pro hlavní větve (kdo, co, kdy, kde, jak, proč), 6 klobouků dle de Bona (fakta, pocity, negativní - problémy, pozitivní - přínosy, nápady, celek) 5.Počet větví pro každého jiný (přehlednost), DG 10x5x3 6.Spojuj (přerušované šípky) a odkazuj (další mapa) 7.Inspiruj se jinými mapami 8.Čmárej (koncentrace malováním + odpočinek => nový start) 9.Vracej se, např. po týdnu (ale individuální) 10.Zastav se – pauza 15-30 min., pak pokračování nebo restart Zkusíme? •Příklady •Preferovaný SW? ◦U mě MindMeister ◦Další např. FreeMind, Xmind, iMindMap, a další •Výsledky zkopírujte na https://goo.gl/rr4apM [USEMAP] X Konceptuální mapa (Joseph Novak) •Rámečky pro klíčová slova •Označování čar podle pořadí nebo důležitosti •Klíčové pojmy v horní části mapy •Ikony a obrázky v omezené míře •Logika umístění pojmů a sled větví •Účel hl. utřídění a zopakování vědomostí, ne hledání nového a řešení problému Ve skupinách zkuste jeden nástroj z jiné kategorie, např. ◦Videotutoriály (Screencast-​O-​Matic, Screenr) ◦Grafika: ◦Úprava obrázků (fotek), kreslení, koláže (PicMonkey, BeFunky) ◦Databanky obrázků (Pixabay, Google Obrázky) ◦Prezentace (Prezi) ◦Digitální storytelling (Storify, Storybird) ◦Postery, letáčky, plakáty… ◦Tag cloud (WordItOut, Wordle, Tagul) ◦Infografiky ◦Komiksy, stripy (Stripgenerator, Witty Comics) ◦Diagramy, časové osy (Dipity) ◦Grafy (ne) ◦Myšlení: ◦Brainstorming (Wridea) ◦Myšlenkové mapy ◦Projektové řízení: ◦Virtuální nástěnky (Mural.ly, Pinterest) ◦Kalendář (Google Calendar) ◦Time management (ne) ◦Úkolníčky (Remember the Milk, Wunderlist) ◦Time tracking (Toggl, Yast) ◦Kolaborativní tvorba dokumentů (Google Docs) ◦Projektový management (Basecamp, Trello) ◦Anketa, hlasování (Flisti), dotazník (SurveyMonkey) Time management Čas „Většina lidí alibisticky tvrdí, že nemá čas, přitom nikdy v historii neměli lidé tolik volného času jako nyní. Před 100 lety byste na 100 kilometrů potřebovali minimálně jeden den, a ne hodinu. Před něco málo než 100 lety trvala denní pracovní doba 16 hodin, pak 12 hodin, později 10 hodin, a to šest dní v týdnu. Dnes se už v některých státech uvažuje o pouze čtyřech pracovních dnech po sedmi hodinách. Navíc žijeme stále déle. 99 % existence člověka byla průměrná délka jeho života osmnáct let. V roce 1900 muži umírali přirozenou smrtí průměrně ve čtyřiceti šesti letech. Dnes je to o 30 let víc. Nyní máme nejvíce použitelného času v naší historii. Jenže většina lidí ho taky nejvíce tráví buď u televize, nebo „společenskými“ záležitostmi. My dnes žijeme ve skvělé době a máme spoustu času. A naprostá většina lidí si stěžuje, že nemá čas.” • VEJNAR. Pavel. Jak na organizaci času s Things (příručka). Appliště [cit. 2015-10-28]. Dostupné z: http://www.appliste.cz/jak-na-organizaci-casu-s-things-prirucka/ Chyby v řízení času •Největší rizikové faktory pro ovládnutí TM dle Briana Clegga: ◦vy sami, ◦ostatní lidé, kteří Vás vyrušují z práce, ať již formou přímé či nepřímé komunikace, ◦nepředvídatelné či neovlivnitelné faktory – např. zpoždění vlaku, nemoc kolegy atd. • •CLEGG, Brian. Time management. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, iv, 110 s. V kostce (CP Books). ISBN 80-251-0552-0. Vy sami •snaha vyřešit všechny požadavky okamžitě, •řídit se pevně stanovenými časovými hranicemi, •snaha odkládat komplikovanější projekty, •pocit, že volný čas či čas určený pro biologické potřeby je promarněný, •neschopnost odmítnout prosby a požadavky druhých, •nejistota při práci – přehnaná kontrola, •neschopnost určit priority, •potíže s delegováním atd. • Ostatní lidé •nadřízený požaduje splnění více úkolů a nestanoví priority a data odevzdání, •nerespektují váš pracovní řád (pracovní doba, dovolená, doba oběda), •nerespektují vaši pracovní náplň (řeší s Vámi problémy, které se Vás netýkají), •svolávají neplánované porady, •delegují úkoly na poslední chvíli bez nutných kompetencí atd. • Generace TM dle S. Coveyho 4. generace 1.„Člověk je víc než čas“: výsledky stejně důležité jako osobní spokojenost – jen spokojený a vyrovnaný schopen dlouhodobě efektivně pracovat 2.„Cesta je víc než cíl“: nesmyslné pouze čekat naplnění cíle, člověk by měl prožít naplno každý den 3.„Zevnitř je víc než zvenku“: nelze dlouhodobý úspěch jen nastudováním technik, byť sebelepší, důležitý osobní růst charakteru, lepší vyrovnání se situacemi a příklad ostatním u zralé osobnosti, člověk mění jen sám sebe 4.„Pomalu je víc než rychle“: rychlá řešení (hl. osobní růst) obvykle ne trvalá zlepšení, vhodnější pomalé a drobné změny dlouhodobě udržitelné 5.„Celek je víc než část“: pro zkvalitnění změny všech oblastí života, nestačí změny času v zaměstnání, nutná rovnováha všech částí •PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas: time management IV. generace. Vyd. 1. Tábor: Time Expert, 2000, 251 s. ISBN 80-902783-0-2. 4. generace •Eisenhowerův princip – osy naléhavost x důležitost (rozložení úkolů do kvadrantů) •Paretova analýza – 20 : 80 úsilí x úspěch •Přístupy vnímání času – změňte přístup k práci a přestaňte zefektivňovat 150 úkolů denně •Pocity úzkosti z nedokončené práce •Manažerský syndrom – odškrtáváte každou maličkost jen pro uchlácholení, že jste "něco" udělali? •Plánovací systémy – papírové, elektronické + jaké používat •Online pomocníci – Evernote, Google Drive, Skype, Facebook, RSS, cloudy… • •http://www.mitvsehotovo.cz/ • Getting thing done: the art of stress productivity (David Allen) •Ovládnutí postupu – hlava k přemýšlení, ne ukládání => záznamy •Význam položky ◦sesbírat úkoly ◦zpracovat ◦zahodit ◦Provést – pod 2 minuty = udělej hned ◦delegovat ◦odložit (někdy, možná, další kroky, diář) ◦archivovat ◦zorganizovat ◦zkontrolovat ◦udělat • • Pomodoro technika 1.Seznam úkolů 2.Časovač (kuchyňská minutka) na 25 minut 3.Intenzivně jeden konkrétní úkol celých 25 minut 4.Po zazvonění 5 minut pauzu 5.Zvolte další úkol (nebo pokračujte v rozdělaném, pokud nedokončen) a zase 25 + 5 minut 6.Po 4 cyklech jedna delší pauza (15 až 30 minut) •SW: Focus Booster, Tomatoi.st… Můj styl DOKUMENTY MAIL DISK KALENDÁŘ SW •Pro všechny používané typy zařízení •Možnost zoomu (den, týden, měsíc) •Změny, změny, změny •Vyhovuje více než 3 týdny •Papír, tužka SW doporučil Daniel Gamrot •Hlava a celé tělo jako nejdůležitější rádci •Moleskine a Stabilo Point 88 pro přemýšlení v myšlenkových mapách •Evernote pro archivaci a psaní •Sunrise Calendar propojený s Google kalendářem pro události •Wunderlist pro úkoly a projekty (běžně Todoist, Gtask, Remember the milk…) •Fiverr pro delegování práce • trello Revize => žrouti času •Snímky dne – Google kalendář, formulář Excel, Timesheet (Time Tracker) •Analýza času na počítači – Toggl •Pracovní stůl / dokumenty / hledání – ergonomie, štítkování, popisování, třídění Gmail meter RescueTime – čas v aplikacích Děkuji za pozornost. VÍCE KREATIVITY V KPI22.