VÝZDOBA A VNITŘNÍ STRUKTURA TIŠTĚNÉ KNIHY Exlibris, provenience • Údaje o vlastnictví nacházející se v knize • Může se jednat o rukopisný záznam nebo tištěnou „značku“ majitele (emblém, erb, heslo, …), • Od 16. století se ve funkci exlibris užívalo také razítko SIGNATURA ARCHU • První tištěné knihy neměly signatury, max. jen signatury vepsané. • Roku 1464 bamberský tiskař Albrecht Pfister užil signatury ve tvaru bodů. • První, kdo vyrobil úplně tištěné signatury současně se sazbou textu - 1472 Johann Koelhoff starší v Kolíně nad Rýnem. • Abeceda, které se užívalo v signaturách = 24 písmen • NORMA – na první straně každého archu proti signatuře se nachází zkrácený název, autor, dílo … Používáno hlavně u vícesvazkových děl. Užíváno již od 15. století – Benátky. • ŽIVÉ ZÁHLAVÍ - Vedle stránkové číslice bývají stránky označeny heslem, jež uvádí stručně obsah stránky. Hlavně u slovníků, u vědeckých děl a učebnic. KUSTODY • KUSTODY (custos, strážce) = jedna až tři slabiky, případně jedno až dvě slova, z počátku nejbližší stránky, jež jsou uvedena pod poslední řádkou strany. • Kustody bývaly většinou v pravém dolním rohu strany, zřídka vlevo nebo uprostřed. • První kustody jsou v benátském tisku Vendelína Speyera z doby před 1471. Ve Francii byly zavedeny kolem roku 1520. U českých spisů se objevují až kolem poloviny 16. století. PAGINACE, STRÁNKOVÁNÍ, ČÍSLOVÁNÍ LISTŮ • Očíslování listů bylo v prvních tiscích doplňováno rukou a do tisku se začíná dostávat až v době, kdy se tisknou do knih signatury. • První tištěné číslování listů je z roku 1470 v Kolíně nad Rýnem u Arnolda Therhoernera. První knihy s arabským číslováním pochází z Benátek – Franz Renner z druhé poloviny 70. let 15. století. • Vedle arabských číslic se užívaly latinské, k číslu listu se ještě v 15. stol. připojovalo slovo pagina (pag.). Číslování listů v českém prostředí – brněnští tiskaři Stahel a Preinlein v liturgických knihách v roce 1491. • Stránkování knihy je o něco pozdější, znal ho již 1474 Nicolaus Goetz v Kolíně nad Rýnem, roku 1499 ho použil v Benátkách Aldus Manutius. Stránkování umístěno v horních rozích nebo nahoře uprostřed strany. FRONTISPIS • frontispicium = list hledící proti titulu knihy • Od počátku 17. století byl do tisků zařazován před titulní list, zásadně proti titulnímu listu od 18. století • Vznikl jako důsledek ekonomické situace po 30. válce – rozvoj drahé ilustrované knihy byl utlumen a tiskárny takto získaly možnost jak nahradit nákladné textové ilustrace jediným zástupným listem • Většinou alegoricky nebo dokumentárně pojatá ilustrace – vstupní ilustrace (obsah knihy – ilustrační frontispis, alegorie, dedikační frontispis - portrét dedikanta, autora …) PATITUL TITULNÍ STRANA • Titulní list tedy vytvořila až tištěná kniha. • Prvotisky měly před vlastním textem vevázány prázdný list, na který byl později tištěn název, někdy si čtenář na tento prázdný list název napsal. • Některé prvotisky mají údaje na konci knihy = tzv. KOLOFON čili EXPLICIT (explicitus est = kniha je rozvinuta, to je u konce). Přitiskoval se buď přímo za poslední slova vlastního díla nebo někdy s nápadným odsazením. Zvýrazňován červenou barvou. První kolofon v tištěné knize je z roku 1457 Psalterium cum canticis – tiskárna Johann Fust – Petr Schöffer st. v Mohuči, TITULNÍ LIST • TITULNÍ LIST souvisí s proměnou knihy na obchodní artikl – titulní list má knihu prodávat. • Od konce 16. století se stalo zvykem uvádět název knihy včetně stručného obsahu, autora, místa a roku vydání. • Asi od roku 1520 je titulní list nedílnou součástí knihy, má stejnou strukturu: název, autor, místo tisku, nakladatel, letopočet. • Nejstarší TITULNÍ LIST vyrobili 1463 Fust a Schöffer – Bulla Cruciata Sanctissimi Domini nostri Pape contra Turcos – bula Pia II. • Roku 1470 Arnold Therhoern v Kolíně nad Rýnem užil titulního listu, kde je věcný název tisku, rok vyjití i doporučení knihy • První „moderní“ titulní list vytvořil podle příkazu Johanna Hallera v Krakově roku 1500 lipský tiskař Wolfgang Stöckel: Exercitium super tractatus parvorum logicalium Petri Hispani od Jana z Hlohova. Výzdoba titulního listu - rámec Výzdoba titulního listu - bordura Výzdoba titulního listu – plovoucí bordura Vydavatelské údaje • IMPRESUM první tiskaři obyčejně neuváděli na tiscích jméno místa, kde byl tisk vyroben. • SIGNET - tiskařská a nakladatelská značka, signet se vyvinul z notářských podpisů, z rozšířené známky domu. Signet byl známkou původu knihy, její jakosti, jasný způsob identifikace. • Vychází z emblematiky, inspirován hieroglyfy, doplňován devízou, heslem • Signety jsou poplatné dobové módě, často vyvedené v mědirytu či dřevořezu významnými umělci Signety ČÁSTI KNIHY • OBSAH = summa, index, rejstřík – seznam kapitol s odkazem na stranu. Umístěn za titulním listem, za předmluvou, na konci knihy. Do české knihy zavedl obsah Pavel Severýn z Kapí Hory v Praze. • VĚNOVÁNÍ – DEDICATORIA • PŘEDMLUVA – PRAEFATIO • ÚVOD – PROEMIUM • VLASTNÍ TEXT • REJSTŘÍK KONVOLUT • svázání několika tisků - nejméně dvě monografie spojené vazbou. Množství přívazků omezovaly jen technické parametry vazby • PŘÍVAZEK • PŘÍTISK Výzdoba knihy - vlysy Vlysy a iniciály Iniciály a klišé Výzdoba knihy – typografické ozdůbky Výzdoba knihy - viněty ILUSTRACE • Přímo v textu • Na přílohách Dřevořezy • DŘEVOŘEZY – tisk z výšky, kdy je řezáním odstraněno vše, co se nemělo obtisknout. Na dřevořez se u nás používalo hruškové nebo jabloňové dřevo. Špalíček si na hladké vrchní ploše zabílili bělobou nebo křídou, olůvkem nebo hrotkem nakreslili celou kresbu a pak řezali. Původní dřevořezy liniové, postupné zdokonalování – grafika se výrazovými prostředky dostává na roveň malby • Umožňuje kombinaci s tiskem • Techniku dřevořezu dovedl k dokonalosti Albrecht Dürer (1471- 1528) Mědirytiny a lepty • MĚDIRYT - tisk z hloubky (vyžaduje hustší barvu, silnější tlak, lis o dvou válcích, kvalitní a navlhčený papír) • Nelze jej kombinovat s kovovou sazbou, proto se více než jako knižní ilustrace objevuje v samostatných grafických cyklech a při tisku map, atlasů, ... • Mědiryt a lept se stává hlavní reprodukční technikou baroka. Ilustrace zadávány specializovaným dílnám či umělcům. Ocelorytina Litografie Tištěná kniha • Mapy, atlasy, kosmografie, topografie • Historie • Encyklopedie • Slovníky • Akademické spisy – disertace, školní výroční zprávy • Úřední tiskopisy, dekrety • Kramářské tisky • Kalendáře • Noviny a časopisy • Beletrie, klasičtí autoři, divadelní hry • … Mapy, atlasy, kosmografie, topografie • Už před vynalezením knihtisku rukopisné mapy (Nejstarší známá mapa z 14. stol př. n. l. – je psána na papyru a znázorňuje polohu zlatých dolů v Nubii) • První vědecký kartograf byl Klaudios Ptolemaios v Alexandrii v 2. století n.l. • V starověku se vyráběly mapy silnic, itinerářů, ve středověku mnišské mapy jejichž středem byl Jeruzalém. T mapy se zobrazením světa. Zvláštní druh map byly mapy námořní – portolánové mapy. • Mapy 15. a 16. století – dřevořez, často ručně kolorovány. Nejstarší dřevořezovou mapu zařadil tiskař Günther Zainer k dílu Isidora Hispalensis Etymologiae (Augsburg 1472). • Mědirytinu do map zavedl Gerard Mercator (1512-1594) v Amsterodamu, který byl koncem 16. a počátkem 17. století střediskem kartografie Evropy. Z roku 1537 pochází Mercatorova mědirytinová mapa Svaté země. Objev kuželovité projekce map • Do poloviny 16. století kolébkou kartografie Itálie: Giovanni Andrea Valvasori • Od 16. století nizozemská kartografie: Jodocus Hondius, Abraham Ortelius, Jansson, Willem Janszoon Bleau, Covens-Mortier, Frederik de Wit, Pieter Schenk, … • KOSMOGRAFIE – kniha popisující vznik a vývoj světa z hlediska geografie a astronomie, ve středověku označení popisného zeměpisu a hvězdářství. Roku 1544 vydal Kosmografii Sebastian Münster (1489-1552), stala se nejpřekládanšjší přírodovědnou publikací. • Matthäus Merian (1593-1650) TheatrumEuropaeum (Frankfurt 1635- 1738), Topographia (1642-1688) – s popisem států, spolupráce Martin Zeiller • 17. století francouzské rodinné firmy působící v Paříži: Jaillot, Sanson, Delisle • Anglie – Herman Moll • 18. století Německo – Johann Baptista Homann a dědici, Georg Braun, Franz Hogenberg, Georg Matthäus Seutter, Tobias Konrad Lotter, Gabriel Bodenehr ; Georg Matthäus Vischer • Vídeň – Tranquillo Mollo, Franz Johann Josef Reilly, Franz Anton Schrämbl, … Kramářská píseň, Kramářské tisky • fenomén z pomezí lidové slovesnosti a umělého písemnictví rozvíjející se během 17.-19. století. Masové rozšíření závislé zcela na knihtisku. Lidové, náboženské, duchovní (čerpají z legend, knížek lidového čtení, kancionálové písně), morální, informativní, … písně. • Reakce na aktuální téma, forma zpráv, komentování událostí (požár, válka, povodeň, politické události, zločiny, vraždy, popravy, robota, pamflety …). Zpívané na známou melodii (viz uvedení nápěvu). Koncem 18. století začíná sílit zábavná složka. • Kramářské písně od 40. let 17. století do konce 19. století vydávalo v českém prostředí více než 200 tiskáren s předpokládaným nákladem až 1000 kusů u jednoho titulu. Rychlá výroba, nízká cena => nízká úroveň tisku => • Výzdoba: titulní strana s vinětou či dřevořezem, který byl narativní a spíše reklamní než ilustrační (řada dřevořezů stejných). • Centra: Chrudim, Hradec Králové, Jičín, Jihlava, Jindřichův Hradec, Litomyšl, Olomouc, Pardubice, Kutná Hora, Praha • Digitální knihovna kramářských tisků Národního muzea http://dbase.aipberoun.cz/spalicek/ Kalendáře • První tištěné kalendáře byly nástěnné. • Kalendáře se někdy připojovaly k bohoslužebným knihám. Pravidla o pouštění krve během 16. století z kalendářů vymizela. • Kalendář býval sestaven na rok, někdy prokládán volnými listy k zápiskům. • Kalendáře se od počátku 17. století prodávaly na jarmarcích a trzích. • První kalendáře byly pro přehlednost tištěny dvoubarevně, mívaly na okraji ozdobné linky nebo v čele dřevořez Krista s novoročním blahopřáním. Od konce 18. století obsahují kalendáře i část poučnou a zábavnou. Disertace • Vědecké pojednání vydané za účelem dosažení akademické doktorské hodnosti nebo k získání absolutoria na církevních učilištích benediktinů, cisterciáků, premonstrátů apod. • Obhajoba se konala veřejně v latinském jazyce. • Od 80. let 16. stol až do 2. poloviny 19. století byly teze šířeny formou brožovaných příležitostných tisků. Protože obhajoby mívaly hromadný charakter, byly teze tištěny dohromady – shodná úprava, někdy se jen vyměnil odstavec se jménem uchazeče. • Mezi 1. třetinou 17. století a 2. polovinou 18. století byly teze disertací publikovány také v podobě uměleckého grafického listu. Někdy si movitější uchazeči nechávali vytisknout svoji tezi v nákladnějším provedení ÚŘEDNÍ TISKOPISY, DEKRETY Knihy obsahující rozhodnutí, úřední opatření, nařízení, snesení sněmů apod.