Dramatická výchova Hra v roli (učitel/knihovník/...) Připravujeme aktivitu pro přiblížení „starých časů“. Děti už z předchozích hodin (nebo z úvodního vysvětlení) mají nějaké ponětí o době, o které se budeme bavit. K dětem vstupuje učitel v kroji, ptá se, jestli si může přisednout, sebou nese předměty typické pro danou dobu a začíná hra. Děti se jí můžou na cokoli z jeho života zeptat a on představuje typickou osobu dané doby. Narativní pantomima Učitel stále v kroji vysvětluje, jak probíhal jeho typický den (brzo vstal, pásl krávy,...) a během vysvětlování děti i učitel předvádí dané úkoly. Scénka (předměty z minulosti) Čerpáme z předmětů, které máme v košíku nachystané (starou žehličku, křídová tabulka, valcha...). Děti se rozdělí do skupinek podle toho, které typy předmětů si vyberou (– domácnost: solnička, dřevěná lžíce, naběračka, vařečka, mlýnek na kávu) a mají za úkol zahrát scénku, která představí ostatním dětem předměty z minulosti. Zdroj: Dramatická výchova ve školních vzdělávacích programech [online]. Brno, 2012 [cit. 2015-12-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/252780/pedf_m/diplomka_FINALNI.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. Přiblížení knihy dramatickou formou Např. Ronja, dcera loupežníka – simulační hra Děti vytvoří dvě navzájem se nesnášející tlupy – učitel a knihovník v roli náčelníků těchto kmenů. Vhodně kladenými otázkami náčelníků se děti rozhodují a děj se posouvá dál. Nakonec se na základě rozhodnutí oba kmeny spojí. Zdroj: MACHKOVÁ, Tereza. Dramatická výchova jako cesta k četbě. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce PhDr. Lidmila Vášová. Další možnosti: strukturované drama Kritické myšlení aktivní učení ve formálním rámci E-U-R Beseda na téma RADOST s žáky 1. třídy, Kouzelnické příběhy od U. Maskeho (Thovt 2004). Evokace - klíčová slova (obrázky) * práce s maňáskem Uvědomění si významu informací – čtení s předvídáním * konkrétní příběh, děti řeší různé situace Reflexe – návrat ke klíčovým slovům * shrnutí Zdroj: TRČKOVÁ, Táňa. Radostné čtení s prvňáky. Čtením a psaním ke kritickému myšlení [online]. 2001 [cit. 2015-12-08]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/inspirace.php?co=lekce Pětilístek Pětilístek najde uplatnění v řadě probíraných témat. Žákům pomáhá při osvojování a upevňování učiva. Schéma pětilístku * První řádek tvoří jednoslovné téma, námět, název (obvykle podstatné jméno). * Druhý řádek obsahuje dvouslovný popis námětu, jeho podstatných vlastností, jak je vidí pisatel (odpověď na otázku, jaký je námět). V tomto případě se jedná zpravidla o dvě přídavná jména. * Třetí řádek je sestaven ze tří slov vyjadřujících dějovou složku námětu – co téma dělá nebo co se s ním děje. Použijeme tři slovesa. * Čtvrtý řádek představuje věta o čtyřech slovech vztahující se k námětu. Sloveso může chybět. * Poslední řádek uvádí jednoslovné synonymum, které rekapituluje, opětně formuluje podstatu námětu. Nemusí jít o podstatné jméno. Příklad žákovské práce – Literární výchova: Vinnetou statečný          spravedlivý bojuje              chrání              přátelí se ochránce spravedlnosti, svobody, bratrství přítel Zdroj: Pětilístek. Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2015-12-08]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/18339/PETILISTEK.html/ Psaní klíčových slov Pověsti Chci žákům představit nějakou pověst – sestavím klíčová slova vystihující pověst. Děti dostanou za úkol, sestavit pověst z klíčových slov. Vznikají různé výtvory, důležité je, že to děti velmi baví a mají o téma zájem. Potom si pověst pustíme a znovu se vracíme ke klíčovým slovům. Teď už děti objasní jednotlivé termíny a pověst seskládají tak jak skutečně je. Myšlenková mapa Anglické a české Vánoce Žáci čtou jednotlivé příspěvky o českých českých a anglických Vánocích, navzájem si je sdělují a zapisují si v týmech informace. Ty potom zpracují do myšlenkové mapy, kde asociacemi navazují na jednotlivé výrazy a termíny, které znají a které získaly.