“Aktivně žít znamená žít s přiměřenými informacemi” Norbert Wiener Úvod do Informačního managementu VIKMA07 Vývoj pojetí informačního managementu Označení „informační management“ je relativně nový pojem. Nejednoznačnost pojmu je způsobena: - vymezením „managementu“ - vymezením „informace“ - změny chápání pojmu v průběhu období od jeho vzniku I. etapa „engineering efficiency“  pojem IM poprvé užit v r. 1966 – R. S. Taylor a kol. – Konference pod záhlavím IM k otázkám systémového pojetí a zpracování inženýrských informací a výuky.  Chápání IM orientováno na hospodárné řešení převážně „tvrdých“ technických úloh, resp. hospodárnost práce s technickými informacemi.  IM spojován s aplikací ICT při hromadném evidenčním zpracování údajů. II. etapa „IM jako výrazový prostředek odborníků v oblasti ICT“  konec 70. a 80. léta 20. stol.  pozornost zaměřena na postupy ekonomicky hospodárné realizace projektů tvorby a fungování informačních systémů, založených na prostředcích moderní ICT resp. IS.  slovo „management“ reprezentuje akcent na zajištění hospodárného přístupu práce v oblasti informatiky. II. etapa (pokračování) v průběhu 80. let vznikla celá řada definic IM např.:  M. J. Earl: „IM - management pro aplikaci informační technologie, který vyžaduje vzájemně sladěné plánovací metody, kontrolní procedury a organizační zajištění.“ II. etapa (pokračování)  dochází k transdisciplinárnímu propojení informačních procesů s manažerskými pohledy (oproti předchozím etapám).  charakteristický rys I. a II. etapy – dochází k poměrně malé bezprostřední účasti budoucích uživatelů na projektových pracích aplikace IS/ICT.  sílící důraz na postavení a úlohu řídících pracovníků, kteří se na IS/ICT podílí  vznik funkce tzv. „informačních managerů“. II. etapa (pokračování)  zkušenosti z praxe prokázaly, že akcent IM jen na hospodárné zajišťování informačních procesů může sklouznout i k „dokonalému provádění nesprávně koncipovaných záměrů“.  v II. etapě dochází k značné popularizaci a rozšíření pojmu IM – odborné časopisy:  Information management journal (GB)  Information Management (Německo) Vznik organizací:  Association for Information Managent (Německo)  The Association for Information Managent (Anglie) III. etapa  počátek 90. let 20. století  akcentuje se využití prostředků ICT k zabezpečení KVALITNÍ MANAŽERSKÉ PRÁCE, tj. efektivní dosažení poslání a cílů organizace. D. P. Best: „IM se rozumí efektivní tvorba, uchování, třídění a rozšiřování libovolného formátu a na libovolných přenosových prostředcích, které pomáhají zajistit podnikové cíle“. W. J. Martin: „Management informačních zdrojů organizace k zajištění jejich záměrů a cílů“, mj. upozorňuje že současné definice jsou z praktického hlediska identická s pojmem „information resources management“. Současné chápání IM  dnešní pojetí IM by mělo respektovat jak primární potřeby manažerského pohledu, tak i návazné hospodárné zajištění tomu odpovídajících informačních procesů. primárně „dělat správné věci“ (effectiveness)  „umět tyto věci dělat hospodárně“ (efficiency). Současné chápání IM (pokračování)  Pro manažery nejsou samy aplikace IS/ICT cílem. Jsou efektivním prostředkem, který jim pomáhá umožnit, usnadnit, zhospodárnit a především zkvalitnit jejich jednání, zejména pak uspokojit jejich individuálně založené informační potřeby.  Syntézou nároků na informační zajištění manažerské práce by měl být IM koncipován jako transdisciplinární odbornost.  Jde o propojení poznatků moderního managementu, informatiky a systémových přístupů. Definice a vymezení IM  IM lze definovat jako: transdisciplinárně pojatý soubor poznatků, metod a doporučení systémových přístupů a informatiky, které pomáhají vhodně realizovat informační procesy manažerského myšlení a jednání k dosažení cílů uvažované organizace.  Při tvůrčí syntéze poznatků moderního managementu, informatiky a systémových přístupů, popř. dalších, vznikají předpoklady vzniku synergického efektu jejich tvůrčí integrace. Podstatný je pozitivní vliv na manažerské činnosti. Projevuje se v nové kvalitě znalostí, u aplikátorů přináší aktivaci vazeb mezi poznatky jednotlivých disciplín“.  Taktéž se používá termín „cross-fertilization of ideas“ tzv. vzájemné oplodnění poznatků z různých disciplín. Informační strategie organizace - určuje základní směry budování toku informací tak, aby zpracované informace sloužily řídícím pracovníkům k efektivnímu a úspěšnému rozhodování a snižovaly riziko této činnosti. Informační strategie organizace zahrnuje: 1. SPECIFIKACI KLÍČOVÝCH INFORMACÍ - pro hodnocení stavu trhu, - vyhodnocování trendů vývoje trhu, - postavení organizace na trhu s ohledem na konkurenci - pro vyhodnocení aktuálního interního stavu organizace (a dosavadního průběhu všech procesů v organizaci) Informační strategie organizace Informační strategie organizace zahrnuje (pokračování): 2. přehled standardů, které chce organizace uplatňovat při budování IS 3. objem finančních prostředků vyčleněných na realizaci informační strategie 4. program rozvoje IS (i v dlouhodobém horizontu) 5. zásady pro vyhodnocování účinnosti informační strategie a IS. Informační strategie organizace Předpoklady pro úspěšnou Informační strategii organizace  přímá návaznost na Podnikatelskou strategii a komplexní strategii řízení jakosti (TQM), návaznost na ekonomický management, bezpečnost práce, sociální aspekty a zdraví zaměstnanců,  zahrnutí všech interních činností a funkcí organizace (od předvýrobních etap až po prodej, včetně obslužných činností),  optimální využívání ICT,  specifikace oblastí vyšší konkurenceschopnosti,  explicitní formulaci informační strategie ve zvláštním dokumentu, schváleném vrcholovým managementem,  prosazování strategie vedením organizace Legislativní a organizační aspekty Informačních strategií Doporučení pro úspěšné naplnění Informační strategie organizace 1) všichni členové vrcholového vedení musí ve své činnosti akceptovat skutečnost, že v konkurenčním prostředí tržní ekonomiky jsou informace, s nimiž organizace disponuje, jedním z rozhodujících zdrojů její dlouhodobé prosperity. 2) všichni členové vedení musí být seznámeni s principy současných informačních technologií, s postupy zavádění těchto technologií do praxe (včetně průběžného doplňování vědomostí a zkušeností) a musí rutinně ve své práci technologie využívat. Doporučení pro úspěšné naplnění Informační strategie organizace 3) Přijetí rozhodnutí o zpracování Informační strategie firmy 4) Získání široké podpory Informační strategie organizace na všech liniích řízení (střední management). 5) Důsledné naplňování Informační strategie tak, jak byla naplánována s dodržováním jednotné strategie a dosahování jasně definovaných cílů. Podnikatelská (globální) strategie firmy (GST)  GST dává ve středně a dlouhodobém časovém horizontu smysl a cíl veškerým aktivitám organizace a zamezuje jejímu živelnému a chaotickému vývoji. GST je dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve společnosti její hlavní cíle, priority, dílčí kroky a úkoly do soudržného celku, - přizpůsobuje zdroje společnosti měnícímu se prostředí, trhu a zejména zákazníkům, - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin Základní části Podnikatelské strategie firmy  SWOT analýzy  vize organizace  poslání (mise) organizace  cíle organizace Příklad tvorby Informační strategie Průvodní znaky nevyjasněné firemní strategie  způsob rozhodování jednotlivých manažerů je nekonzistentní a nekoncepční, je podceňován a opomíjen význam analyzování, plánování a tvorby strategie,  vázne komunikace, existuje nedůsledná, neřízená až špatná interní a externí komunikace, něco jiného se říká, něco jiného se dělá,  organizace plýtvá zdroji, aktivity organizace jsou často zaměřeny na tzv. krátké peníze,  vedení organizace má pouze zbožná přání, nikoliv reálné cíle, nechává se ukolébat momentálními úspěchy. Průvodní znaky nevyjasněné firemní strategie  management je v neustálém časovém stresu, podceňuje se pravidelné monitorování zpětné vazby u všech procesů a následných náprav změn,  organizace se potřebuje rozhodnout a nemá informace, existuje opomíjení a přehlížení nových trendů a přílišný konzervatismus. Průvodní znaky nevyjasněné firemní strategie  organizace ztrácí intelektuální kapitál, opouští ji schopní a znalí lidé, chybí cílené a trvalé vzdělávání, je postrádáno kvalitní personální řízení,  přetrvává představa, že řízení organizace vyřeší IT, nedůslednost při implementaci.