titl CZ OPVK_MU_rgb IP ve vzdělávání, IP a knihovny 20. 11. 2015 zahlavi CZ Digital Divide a řešení * Definice DD v roce 1999: „…rozdíl mezi těmi s přístupem k novým technologiím a těmi bez…“ (NTIA, 1999) * Primární (fyzický dle EU a ČSÚ) a sekundární DD * eInclusion, eAccesibility * DD = problém pro elektronizaci společnosti, vč. eGov => stát podporuje odstraňování zahlavi CZ DD dle Bureše (2010) * screenHunter_01 Nov zahlavi CZ Učení v dnešní společnosti * Hlavní cíle CŽU dle Making a European area of lifelong learning a reality: aktivní občanství, osobní rozvoj, sociální inkluze a zaměstnanost * Celoživotní učení: rozvoj ve všech směrech i formách (formální, neformální, informální), důraz na potřebu a motivaci k učení po celý život, koordinace zajištění možností pro všechny dospělé, zaměstnané i nezaměstnané (definice OECD z roku 2000) * Všeživotní učení: čení by mělo probíhat ve všemi způsoby, tj. bez ohledu na životní etapu, místo, čas a formu učení (rodina, volný čas, zaměstnání, komunita…) (A Memorandum on Lifelong Learning) * Stakeholders pro formální vzdělávání: MŠMT a přímo řízené organizace, Česká školní inspekce, krajské úřady, obce, školy a jejich ředitelé, učitelé, rodiče, děti, žáci, studenti, odborové organizace, zástupci zaměstnavatelů a neziskový sektor * zahlavi CZ Informační gramotnost * Schopnost efektivní práce s informacemi v současných podmínkách (vyhledávání, zpracování, uložení, hodnocení, vytváření…) X ICT gramotnost * IG dnes klíčová pro profesní úspěch i prospěch celé společnosti, klíčové vlivy: * exponenciální nárůst informací, informačních médií a služeb * nárůst nástrojů pro vyhledávání a rozšiřování informací * nárůst změn v komunikačních vzorcích a chování * Dle některých IG jiné předpoklady u generací (různá dělení) zahlavi CZ Informační gramotnost * Hlavní překážky růstu IG dle české vlády: * Nedostatečná motivace a nízké povědomí o možnostech ICT * Obava z prvních začátečnických kroků * Nízká dostupnost ICT produktů a služeb (cena) * Omezená dostupnost získání a udržení IG * Nedostatek IG => digital divide – možný boj jen podporou LLL * Školství – klíčové, nutné dát základy IG všem absolventům, ale i dospělým pomocí kurzů * Knihovny – zajištění rovného přístupu k informacím a technologiím zahlavi CZ Strategické dokumenty IP v ČR a vzdělávání * 1999: Státní informační politika – základ pro SIPvV * 2001 Bílá kniha = Národní program rozvoje vzdělávání * 2004: e-Česko 2006 – informační vzdělanost 1 ze 4 priorit * 2005: Národní Lisabonský program 2005-2008 – priority pro vzdělávání: * Kurikulární reforma * Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a VŠ vzdělání, podporovat prostupnost v terciárním vzdělávání * Zlepšit propojení systému počátečního a dalšího vzdělávání * Podporovat spolupráci zaměstnavatelů, vzdělávacích a odborně profesních institucí * Zvýšit informační vzdělanost zahlavi CZ Koncepce SIPvV * 2000, „nejde o nic menšího, než je vzdělávání 10 milionů obyvatel ČR a budoucnost této země“ * Primárně 2 oblasti zájmu (hl. techno, ne didakticky): * Zajištění informační infrastruktury v celé vzdělávací soustavě, vč. dalšího a LLL * Vytvoření rámce pro integraci ICT do kurikulí na všech stupních * 2003-2006 realizace SIPVZ s hlavními úkoly: * Informační gramotnost pedagogických pracovníků i žáků * Přístup k on-line a offline zdrojům * Infrastruktura * 2008 Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 -2013 „Škola pro 21.století“ => nákup počítačů, připojení + sdílení (RVP, Škola21), vzdělávání učitelů v oblasti ICT a informatiky, nepovedla se regionální metodická centra zahlavi CZ Koncepce SIPvV * Připojování škol k internetu, PIK + vybavenost institucí ICT, IZ a vzdělávacím SW * IG, integrace ICT do výuky * Metodici ICT na školách * LLL (pedagogové, knihovníci...) * Všechny stupně a typy vzdělávání, vč. neformálního zahlavi CZ INDOŠ * INDOŠ (neaktualizované) * Součást vládních podpůrných opatření v 1. etapě SIPVZ * 2001-2005, 3 620 škol vybraných MŠMT * Spolupráce Český Telecom + AutoCont * Finanční a materiální podpora státu v oblasti vybavování škol ICT a připojováním k Internetu * Nedošlo na všechny školy zahlavi CZ NPPG * 2003-2006, cílem umožnit začátečníkům osvojit si základní dovednosti při práci s PC v rámci LLL * 2-hodinové kurzy pro veřejnost v doprovodu lektorů * 100 Kč + 417 Kč MI ČR (celkem 30 mil./rok) * Nutná návaznost pro vyšší úrovně a objektivní hodnocení PC gramotnosti => certifikace ECDL * Více než 200 školících míst v ČR, celkem 190 000 proškolených (většina starší než 40 let, nejvíce 51-60, mnoho přihlásil zaměstnavatel), naprostá většina realizátorů kurzů komerční subjekty, chyběly knihovny zahlavi CZ NPPG – obsah kurzů * Ovládání PC (zapínání, vypínání, myš, práce se soubory, složkami, okny…) * Texty v PC (editor, formátování, tisk) * Internet (připojení, základy vyhledávání, e-pošta) * Zvláštní kurzy pro zdravotně postižené = NPPG Handicap => eAccessibility a zaměstnatelnost, individuální přístup * Občan, úředník a PVS (řešení běžných životních situací, vyhledávání v zákonech, stránky úřadů a e-podpis) zahlavi CZ EU peníze školám * Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách (OP VK), vyhlášeno 18. 5. 2010 * Mimopražské primární a sekundární školství * Podpora rozvoje cizích jazyků, matematiky, přírodních věd, ICT, čtenářské a informační gramotnosti, finanční gramotnosti a inkluzívního vzdělávání * Připraveny šablony klíčových aktivit pro žadatele => automatizace žádost, automatická formální kontrola * Vybavování (HW/SW i tradiční pomůcky), vzdělávání učitelů, učební materiály (vzdělávací materiál, DUM, metodický materiál, výukový materiál, metodický list) => individualizace, inovace a DVPP * Výstupy povinně veřejné (např. DUM RVP), část databáze * zahlavi CZ ETwining * Mezinárodní komunita spolupracujících škol od MŠ po VOŠ (EU + Norsko, Island) * Spolupráce přes IT => prostředek projektů * Centrální + národní podpůrná střediska – metodická a technická pomoc * Projekty od velmi jednoduchých po sofistikované granty * Sdílení metodických a výukových materiálů mezi učiteli zahlavi CZ Tablety učitelům (výzva č. 51) * Jaro/léto 2014 s cílem silného impulzu pro rozvoj IT infrastruktury => vzdělávání učitelů s IT, ale i evaluaci * Lokalizace – semináře ve školách ředitelé a učitelé) + mentoring * Základní a střední školy (skrz školy, univerzity, NNO, ale i firmy) – tablety a dotykové notebooky/netbooky * 30-50 partnerů, 15-70 mil./projekt, 11 měsíců * + body za malé školy (do 200 žáků) zahlavi CZ Další projekty pro rozvoj IG a školství * U3V: nejen základy, i aktivní život seniorů pomocí ICT * Jednota školských informatiků: od 2002 organizovaná podpora pedagogů zabývajících se ICT ve vzdělávání a správců školních počítačových sítí * Škola online: IS pro kompletní školní agendu * Partneři ve vzdělávání (Partners in Learning): Microsoft primárně pro ZŠ, SŠ a učiliště; podpora infrastruktury i IG * Tabdoš (výzva č. 51): bude prezentováno 19.12. * Knihovny: IVIG AKVŠ, IVU SDRUK, NAKLIV (mrtvý) zahlavi CZ 2009 výzkum vybavenosti ZŠ (ČŠI) * Vybavení: * Na 1 PC 7,9 žáků * 44 % PC starší 5 let * 93,7 % Win XP a starší (9.8 % Win 98 a starší) * O datových schránkách nic neví 60,8 % škol * V 80,1 % inspektovaných hodin žádné využití ICT * Většina škol dobře (ale draze) připojena k internetu zahlavi CZ Pravidelné výzkumy v IPvV (hl. školství) * IEA (Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání) - ICILS: počítačová a informační gramotnost žáků 8. tříd ZŠ * EUROSTAT: data i publikace * EURYDICE (2007/2008) * OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj): několik orgánů pro vzdělávání, vliv na vzdělávací politiky členských zemí, výzkum a publikace nejen k školství, nejvýznamnější projekty: * PISA: 15letí a ČJ, matematika, přírodní vědy + mezipředmětové; 2015 by měla být již čistě elektronicky * PIAAC: dospělí (16–64 let) čtenářství a matematika + řešení pomocí IT (+vzdělání, rodina, práce) * TALIS: vedení a řízení školy, vč. vzdělávání a hodnocení učitelů * A další * * zahlavi CZ Výsledky ČR ve srovnání s EU (2013/2014) * Z nejnižších odchodů před ukončením vyššího sekundárního => nejohroženější na pracovním trhu * V ČR roste počet žáků se speciálními potřebami v běžných třídách, klesá počet speciálních tříd * Roste obliba středisek volného času, školních družin a školních klubů i využití ZUŠ zahlavi CZ ICILS 2013 * státy světa (19), 14letí– žákovský test a dotazník + učitelské a školní dotazníky * čeští žáci nejlepší v testu počítačové a informační gramotnosti, srovnatelné jen kanadské Ontario * 4 úrovně dovednosti – 3 % v nejvyšší, jen 2 % nedosáhly na první * dívky lepší než chlapci, lepší víceletá gymnázia * vliv SES rodičů a počtu počítačů v domácnosti, ale i počtu knih, vliv rodiny hl. na dívky (chlapci spíše sami) * podprůměrné použití počítače v různých předmětech * sebehodnocení odpovídá dovednostem, vliv zájmu o IT * nadprůměrné využití PC ve volném čase, podprůměrné pro studium * vyšší vybavení škol interaktivními e-studijními materiály a PC, ale nižší u tabletů * mírně nadprůměrné využívání IT učiteli při výuce, ale cca ½ nemyslí, že IT ve výuce je pro školu priorita a není dost času pro přípravu zapojení IT do výuky * učitelé vnímají vybavení nejpozitivněji ze zkoumaných zemí (horší u víceletých gymnázií) * nejslabší přesvědčení o podpoře výuky pomocí IT (spolupráce žáků, plánování a uspořádání práce, zlepšení studijních výkonů) zahlavi CZ Strategie vzdělávací politiky ČR do 2020 * 9. 7. 2014 schválena usnesením vlády č. 538, při přípravě zapojována veřejnost (veřejná debata zahájena 17. 1. 2013 v NTK – doba kampaně Česko mluví o vzdělávání) * Zásadní cíl LLL pro směrování vzdělávací politiky * Hlavní cíle (optimálně po 2020): * Zlepšení výsledků žáků: znalosti, dovednosti i postoje => problém vývoje společnosti * Rozvoj aktivního občanství a příprava na pracovní uplatnění * Větší spravedlnost vzdělávání * Posílení spolupráce vzdělávacích institucí, vč. knihoven * Podpora učitelů a učení: kvalita i prestiž zahlavi CZ Vize dle Strategie vzdělávací politiky ČR do 2020 * vzdělávání se nachází v popředí zájmu společnosti i jednotlivců a je považováno za významnou hodnotu, * lidé využívají rozmanité příležitosti k učení v průběhu celého života, * kvalitní vzdělávání je přístupné pro každého, funguje efektivně, spravedlivě a dává všem stejnou šanci, * děti, žáci a studenti vědí, co se od nich na každé úrovni a v každé oblasti vzdělávání očekává a co mohou oni očekávat od něj, * děti, žáci a studenti se rádi učí a jsou motivováni k celoživotnímu učení, * učitelé jsou dobře připraveni na výkon své profese, všestranně motivováni pomáhat dětem, žákům a studentům k dosažení maxima jejich možností a cíleně se rozvíjejí, * školy jsou otevřeny pro soustavnou spolupráci s vnějším světem, * vzdělávání se opírá o aktuální výsledky lidského poznání, podporuje tvořivost a vychází vstříc dlouhodobým potřebám společnosti a trhu práce, * úpravy v organizaci, struktuře a obsahu vzdělávání se opírají o empiricky podložené poznatky * zahlavi CZ Změny systému vzdělávání do 2020 * Ne revoluce, ale evoluce => klíčová stabilita při rozvoji * 3 průřezové priority: * snižovat nerovnosti ve vzdělávání: vliv rodiny i vnější diferenciace žáků, kompenzace znevýhodnění (zdravotní, sociální...), a to i neformálním vzděláváním, podpora SŠ (i bez maturity), prostupnost VŠ, zlepšení přechodu ze školy na pracovní trh, podpora dalšího vzdělávání, individualizované poradenství ve školách; * podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad: zvýšení prestiže povolání, kariérní postup a seberealizace, modernizace vzdělávání učitelů a ředitelů (počáteční, další, metodická podpora), jasné cíle vzdělávání žáků a studentů + modernizace a rozvoj evaluace (vzdělávání, žáka, školy); * odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém: ředitelé, ale i zřizovatel, MŠMT..., centrální rámce jako vodítka, integrace výzkumu a sdílení dat, posílení hodnocení vzdělávacího systému, komunikace s veřejností * Důraz i na reflexi významných změn IT => Strategie digitálního vzdělávání jako 1 z 7 navazujících strategií, schválena před plánem (7/2015), naopak Datová informační politika resortu školství ve zpoždění zahlavi CZ Strategie digitálního vzdělávání - vize * Návaznost Digitální Česko 2.0 + Strategie vzdělávací politiky ČR do 2020– CŽV podpořené IT (bez rozdílů a překážek) * Klasické vzdělání nedostatečné pro plnohodnotné uplatnění v digi světě * „Digitálním vzděláváním rozumíme ve stručnosti takové vzdělávání, které reaguje na změny ve společnosti související s rozvojem digitálních technologií a jejich využíváním v nejrůznějších oblastech lidských činností.“ * Nejen IT konzumenti, ale informatická gramotnost => tvůrci rozvoje IT v ČR zahlavi CZ Strategie digitálního vzdělávání – aktuální stav * Technologicky školy vybaveny, problém obnovy + PC učebny jen pro určité předměty * Dle ČŠI většina učitelů sebehodnotí IT dovednosti jako zvládnuté základní či pokročilé, dále podporován rozvoj (počáteční i další vzdělávání), ale ne implementace do výuky nad rámec přípravy učitele * Nutné s IT učit a naučit žáky se učit (to neumí) + informatické myšlení, vhodné i IT pro spolupráci s rodiči * Učení 1:1 => setření hranic ne/formálního vzdělávání, pro neformální učitel buduje podmínky, např. sdílení textů studentů pro diskuzi * Nutné hodnotit zavádění inovací – v ČR dosud nedostatečné, hl. kvalitativní => doporučeny smíšené výzkumy * zahlavi CZ Priority první intervence * 3 priority: * otevřít vzdělávání novým způsobům učení pomocí IT, * zlepšit kompetence žáků v práci s informacemi a IT, * rozvíjet informatické myšlení žáků. * Směry intervence: * nediskriminace, * modernizace kurikula a propojení ne+formálního vzdělávání, uznávání z pracovního života, * dovednosti a vybavení učitelů jako předpoklad pro totéž u studentů, * zájem pedagogického výzkumu o IT ve výuce, * Profil Učitel21 => metodika rozvoje učitele a integrace IT do výuky, * odbourání předsudků stakeholders (úředníci, rodiče, učitelé...) zahlavi CZ Strategie digitální gramotnosti na období 2015 až 2020 * Z června 2015, MPSV, doplnění předchozí strategie na vzdělávání dospělých * ICT pro celoživotní osobní rozvoj, zvyšování kvality života a společenskému uplatnění * Nejen počítačová gramotnost, ale i motivace, informační gramotnost, IT bezpečnost, komunikace a strategie využití ICT ke zvýšení kvality života => nutný předpoklad fyzický přístup k IT zahlavi CZ Motivační dimenze * Postoje, které jednotlivec zaujímá k digitálním technologiím a jejich užívání * Jednotlivcovo vnímání možného přínosu z užívání dané digitální technologie v jeho/její situaci (i v rozporu s reálnými možnostmi, např. z neznalosti) * Centralita digitálních technologií v životě jednotlivce * Nezbytnost (určité úrovně) DG v oblasti jeho odborné kvalifikace * Míra užívání IT v jeho bezprostředním okolí (přátelé, rodina, práce) * Tlakem na využívání digitálních technologií ze strany institucí a v jednotlivcově širším sociálním prostředí (média, škola, úřady…) * * * * * zahlavi CZ Kompetenční dimenze zahlavi CZ Rozvoj DG * Formální, neformální i informální úroveň * Počáteční a další vzdělávání * Strategické cíle: * Zaměstnanost * Konkurenceschopnost * Sociální začleňování * Podpora rodiny * Elektronické služby veřejného sektoru * Podpora systému vzdělávání a učení prostřednictvím digitálních technologií zahlavi CZ Koncepce SIPvV a knihovny * Uznána nezastupitelná role knihoven * Knihovny – soustředěny informace i lidé schopní při jejich vyhledávání a zpracování kvalifikovaně poradit * Nelze podceňovat vzdělávací roli knihoven * Knihovní infrastruktura => „aby každý občan bez ohledu na věk, pohlaví, národnost, rasu, náboženskou příslušnost, jazyk, odborné a společenské postavení a bez ohledu na místo, v němž se nachází, měl otevřený přístup ke vzdělávání a informacím.“ (koncepce SIPvV) zahlavi CZ PIK * Začal 2004 (MI), prodlužován do 2007, 2012 (MV), na konci března 2013 podpora ukončena * Více než 3000 veřejných knihoven (dál viz Statistiky požadované MK) * Knihovna musela mít připravenu techniku a SW, důraz na bezpečnost připojení (požadavek na antivir) * Hrazeno vysokorychlostní připojení na 36 měsíců, pak musí pokračovat * Žadatel musel zajistit vyškolení obsluhy PC s internetem do 3 měsíců od instalace + CPU = centrální podpora uživatelů – pomoc při řešení problémů (tel. linka, e-mail) * Přístup pro veřejnost nejméně v rozsahu provozní doby * Za neoprávněné využívání (např. komerční účely) sankce => nelze požadovat poplatky za přístup k internetu zahlavi CZ Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 – hl. cíl * Prostřednictvím systému knihoven umožnit občanům rovný přístup k publikovaným dokumentům a dalším informačním zdrojům v jakékoliv formě * Vytvářet informační infrastrukturu pro * Výchovu a celoživotní vzdělávání * Uspokojování kulturních zájmů občanů * Výzkumnou a vývojovou činnost * Podílet se na ekonomických aktivitách a nezávislém rozhodování jednotlivce zahlavi CZ Koncepce rozvoje knihoven * Formování knihovního systému (spolupráce na katalogu, službách, hl. specializovaných) * Rovný přístup k VKIS (benchmarking, internetizace, LLL, sdílení IZ, využití knihoven pro e-government, komunitní role) * Tvorba a zpracování knihovních fondů a IZ (financování akvizice, hl. pro výzkum, digitalizace katalogů) * Ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví (LTP tradičních i e-dokumentů, digitalizace) * Rozvoj lidských zdrojů (LLL knihovníků, lepší mzdy, podpora zahraničních stáží a konferencí) zahlavi CZ Infogram * Portál pro informační gramotnost * Vznik za podpory MŠMT ČR * Realizace 2004-2010 v souladu s Koncepcí * Výsledek centralizovaného rozvojového projektu Informační vzdělávání bez bariér: webový portál pro rozvoj informační gramotnosti a podporu celoživotního vzdělávání * zahlavi CZ Koncepce rozvoje knihoven ČR 2011-2014 * Předkladatel Ministerstvo kultury * Vznik z formálních důvodů (konec předchozí koncepce), ale i obsahové změny * Nutné zohlednit změny společnosti a ICT (internet = konkurence knihoven, rozvoj e-dokumentů…) * Propagace: * Videospot * Centrální portál knihoven * Další informace na Knihovna.cz nebo Ústřední knihovnické radě * * zahlavi CZ Idea – Klient říká: * „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně * rychle obsloužen příjemným, kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem * nebo z pohodlí domova * bez ohledu na národnost či handicap, * v kteroukoliv denní či noční dobu * získám bezplatně požadovanou kvalitní službu“ * zahlavi CZ Silný portál – základní stavební kámen * Přístupu do celého systému knihoven * Pro knihovny => individuální služby klientům (např. sdílená katalogizace) * Pro samostatného uživatele (např. vyhledávání, objednávání) * Pro sdílení (indexaci) obsahu globálními vyhledávacími nástroji * Všechny typy dokumentů v knihovnách (fyzické, digitalizované, placené EIZ, e-born…), vč. informací o nich (obsahy, obálky, citace v ISO, anotace, ověření dostupnosti, prolinkování, relevance k dotazu…) * Informace o knihovnách (geografická identifikace, otevírací doba, akce, dle specializace, další služby…) zahlavi CZ Další cíle * Vybudovat rychlý a spolehlivý systém dodávání dokumentů – MVS, EDD (právní aspekty, pravidla pro knihovny…) * Sdílení uživatelských identit (průkazy, registrace, ochrana OÚ) * On-line platby za služby (mikroplatby, finanční vyrovnávání mezi knihovnami) * Rychlé zpracování nových dokumentů na trhu (zpracování dokumentu při uvedení na trh, lepší spolupráce s nakladateli) zahlavi CZ Co je ve strategii nového? * Využití všech možností, které nabízí ICT * Masová digitalizace – dlouhodobá archivace * Integrace a propojení všech existujících zdrojů * Myšlenka centrálních služeb * Každá knihovna vstupem do systému a nabízí jeho služby * Kvalitativně nová úroveň spolupráce * Katalogizace, sdílení služeb MVS, EDD * Stanovení odpovědností zahlavi CZ DD a knihovny * Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015: * Knihovny „se výrazně podílejí na snížení dopadu digitální propasti (digital divide), který existuje mezi těmi, kteří mají, a těmi, kteří nemají přístup k informačním technologiím nebo jsou digitálně negramotní.“ * Statistika PIK – při vydání připojeno 3224 knihoven * Mnoho kurzů, hl. pro seniory, děti, handicapované, nezaměstnané, romskou minoritu zahlavi CZ Koncepce rozvoje knihoven 2016-2020 * Zpracovávána Ústřední knihovnickou radou (+ pracovní skupiny), plán předložit vládě v 1. čtvrtletí 2016 * Pracovní skupiny, 21 priorit současné koncepce jako vstup * Jarní setkání – většina cílů z předchozího splněna, ale většina témat relevantních i do budoucna * => Společně* tvoříme knihovny jako nabídku zdrojů** a otevřeného prostoru*** pro vzdělávání, kulturu a osobní rozvoj****. * Postup na knihovna.cz zahlavi CZ SWOT jaro 2015 Silné stránky Slabé stránky ·Nezávislá, veřejná služba ·Svobodný přístup k informacím ·Dlouhodobě budovaný, strukturovaný fond ·Hustá síť knihoven ·Spolehlivost a důvěryhodnost, bezpečný prostor ·Opozice proti komerci a konzumu ·Opora v knihovním zákoně ·Existence prostor, jejich vybavení, profesionální personál ·Standardy, metodika, kompatibilita ·Digitalizace knihovních fondů ·Schopnost kvalifikovaně zpracovávat informace ·Návštěvnost knihoven ·Malá ochota ke spolupráci: mezi knihovnami, mezi knihovnami a provozovateli, mezi knihovníky a uživateli knihoven, mezi akademiky a knihovníky, mezi knihovnami a jinými institucemi (obava z konkurence, nedostatek kompetence, setrvačnost) ·Omezené využívání Best practices ze světa ·Konzervativnost, malá flexibilita, (de)motivace ·Přetrvávající bariéry – málo pohotové služby, omezená dostupnost v online prostředí, provozní doba, nekompetence (digitální gramotnost, jazykové bariéry, nepřizpůsobiví), ·Složitý a nepohodlný přístup ke zdrojům, omezená nabídka digitálních služeb, neaktuálnost ·Nedostatečná kvalifikace pracovníků – digitální gramotnost, pedagogické dovednosti, marketing, management ·Malý důraz na osobní rozvoj – sebereflexe, individuální přístup, kompetence Příležitosti Hrozby ·Digitalizace - digitální ekonomika ·Digital humanities (big data, data mining, kurátor sbírek apod.) ·Autorský zákon ·Dotační programy, evropské fondy (a další…) ·Tlak na internacionalizaci vědy ·Nárůst informačních zdrojů a chaos v nich ·Potřeba bezpečných míst, otevřených prostorů ·Růst významu vzdělání ·Více lidí využívá knihovny ·Pokles čtenářské gramotnosti ·Prodlužování lidského věku ·Nárůst volného času ·Samota a potřeba kontaktu ·Rozvoj občanské společnosti ·Zájem o bezplatné služby ·Hlad po kultuře, růst kreativity ·Digitalizace, e-čtení – mění se publikační paradigma, konec monopolu ·Hyperinflace informací - pro získání informace není knihovna nutná, naprostá většina lidí se cítí zahlcena a unavena nadbytkem informací ·Nedostatečné financování – provozní, investice ·Prostory - investiční zanedbanost ·Legislativa – autorský zákon ·Born-digitální dokumenty – sběr, uchování, zpřístupnění ·Veřejný obraz knihovny - instituce pro 20. století nebo 19. století? ·Knihovnické školství ·Malá očekávání ze strany veřejnosti ·Černé labutě – náhlý zvrat názorů na funkce knihoven zahlavi CZ Plán implementace Státní kulturní politiky na léta 2015 – 2020 jako zdroj pro Koncepci * Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra * Výstavba knihoven, podpora infrastruktury ICT v knihovnách * Doplňování knihovních fondů a informačních zdrojů * Regionální funkce knihoven * Zavést systém evaluace veřejných kulturních služeb * Zefektivnit ochranu autorských práv pro služby knihoven v digitálním prostředí * Rozvoj služeb knihoven v digitálním prostředí * Vytvořit Centrální portál knihoven * Digitalizace knihovních fondů * Podporovat efektivní metody trvalého uchování knihovních dokumentů (včetně knihovních fondů z let 1850-1990) * Uchování národního zvukového dědictví * Uchování národního kulturního dědictví vzniklého v elektronické podobě (vč. provozu WebArchiv a zavedení povinného výtisku e-publikací) * Podporovat důvěryhodné dlouhodobé uložení digitálních dokumentů * Pracovníci knihoven zahlavi CZ Digitální knihovny 2010 * Strategie Evropské komise – společný postup států k evropskému kulturnímu dědictví * Uchovávání a zpřístupňování * Studium, výzkum, zábava… * Textové, audiovizuální…, born digital, digitalizované * Europeana * Digitalizace: * Určit priority (co, kdy, kdo…) * Technické a právní problémy (např. osiřelá díla) * Snadné nalezení dokumentu + práce s ním => metadata zahlavi CZ Doporučuji navštívit * Europeana * Digital Preservation Europe * Národní digitální knihovna * Seznam zahraničních digitálních knihoven v EU * Projekty pro ochranu digitalizací * Scirus * Evropská knihovna * Co po nás zbude zahlavi CZ 8. úkol – návrh VISK2 * Navrhněte projekt vzdělávání knihovníků v ICT * Libovolná náročnost, forma, rozsah vzdělávání * Realizovatelné (ne realizované) * Dosud neexistující (ani APLS), příp. ne masově realizované (např. kurzy Excelu NE) * Rozsah max. 500 znaků na položku * Žadatel (doporučena vyškovská knihovna) * cíl projektu (anotace s jasným cílem) * metody, formy, rozsah a struktura vzdělávacích aktivit * cílová skupina účastníků + lektoři * evaluační metody + předpokládané přínosy * možná rizika projektu a jak jim zabránit zahlavi CZ Zdroje * BASL, Josef, Simona BOUDOVÁ a Lucie ŘEZÁČOVÁ. Národní zpráva šetření ICILS 2013: počítačová a informační gramotnost českých žáků. 1. vydání. Praha: Česká školní inspekce, 2014. Dostupné z: http://www.icils.cz/articles/files/ICILS_2013_Narodni_zprava_CZE.pdf * BÓHMOVÁ, Kateřina. Projekt EU peníze školám odstartován. MŠMT. 18. 5. 2010 [cit. 2014-11-27]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/projekt-eu-penize-skolam-odstartovan * BRUNOVSKÁ, I. Spolupráce EU a ČR v oblasti vzdělávání pro informační společnost. Brno: Masarykova univerzita, Ústav české literatury a knihovnictví, 2006. 87 s. Vedoucí diplomové práce: Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. * BUREŠ, Roman. Digital Divide. Brno, 2010. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/218957/fss_b_b2/Bures_bakalarska_prace.doc. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jakub Macek. * eTwinning. NAEP. © NAEP 2007-2014 [cit. 2014-11-27]. Dostupné z: http://www.naep.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=102 * eTwinning – komunita škol v Evropě. eTwinning. © 2004-2013 [cit. 2014-11-27]. Dostupné z: http://www.etwinning.cz/co-je-etwinning/ * i2010: Digitální knihovny. Knihovna plus [online]. 2005, č. 2 [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus51/digitalni_knihovnyEU.htm * Ikaros, redakce. Informační generace: změna, nebo kontinuita? (David Bawden) Ikaros [online]. 2009, roč. 13, č. 5/2 [cit. 2010-09-29]. Dostupné z: http://www.ikaros.cz/informacni-generace-zmena-nebo-kontinuita-david- bawden * Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 * Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 včetně internetizace knihoven. Praha: Vláda ČR, 2011. 43.s. Dostupné z: http://www.mkcr.cz/assets/literatura-a-knihovny/Koncepce_rozvoje_knihoven_2011-2015.pdf * Koncepce rozvoje knihoven 2016 – 2020: Ústřední knihovnická rada ČR: výstupy z workshopu. TRITON, květen 2015. Dostupné z: http://files.u-k-r.webnode.cz/200000188-a31f8a5151/Koncepce_rozvoje_knihoven_2016_2020_workshop.doc x * Making a European Area of Lifelong Learning a Reality: Commission Communication. Brussels, EC November 2001. * A Memorandum on Lifelong Learning, EC 2000. zahlavi CZ Zdroje * Národní lisabonský program 2005-. Ministerstvo vnitra ČR [online]. 2005 [cit. 2013-11-08]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/soubor/nar-progr-ref-pdf.aspx * National Telecommunications and Information Administration (NTIA). Falling through the Net: Defining the Digital Divide. Washington: US Department of Commerce [online]. [1999] [cit. 2013-10-11]. Dostupné z: http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/fttn99/contents.html * Pitner, Tomáš. Státní informační politika ve vzdělávání - cíle a postupy: Co pro realizaci SIPVZ nabízí Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně? Příspěvek přednesený na semináři „Příprava škol na státní informační politiku ve vzdělávání“ Znojmo, 23.11.2000 * Strategie digitálního vzdělávání: verze pro připomínkování odbornou veřejností. RVP.cz [online]. Praha, 2014 [cit. 2014-11-27]. Dostupné z: http://diskuze.rvp.cz/download/file.php?id=4169&sid=15fee48ef053c802c6780fa8dcb8f28d * Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. MPSV [online]. Praha, 2015 [cit. 2015-11-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf * Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Vzdělávání 2020 [online]. Praha, 2014 [cit. 2014-11-27]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf * Škola pro 21. století: Akční plán pro realizaci „Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 – 2013“ (usnesení vlády č. 1276/2008). Vzdělávání 2020 [online]. 2009 [cit. 2013-11-08]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/knihovna-koncepci/rozvoj-ict/akcni_plan_skola_2 1.pdf * Úroveň ICT v základních školách v ČR. Česká školní inspekce ČR [online]. 2009 [cit. 2013-11-08]. Dostupné z: www.csicr.cz/getattachment/a74c406a-74be-484e-a285-ea19c9cb0662 * Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2011[online]. Praha: Český statistický úřad, 2011. [cit. 2013-11-08]. 52 s. ISBN: 978-80-250-2129-3. Dostupný z WWW: http://www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/t/510025FD70/$File/970111.pdf * Výzva č. 51. OPVK [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-11-19]. Dostupné z: http://www.op-vk.cz/filemanager/files/file.php?file=35665 * Výzva č. 51. OPVK: Příloha č. 1 Specifická kritéria výzvy č. 51 [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-11-19]. Dostupné z: http://www.op-vk.cz/filemanager/files/file.php?file=35661 titl CZ OPVK_MU_rgb Děkuji za pozornost.