ROZHOVORY JAK NA NĚ? Základy Customer Development Interview O čem to bude? 1. Jak se připravit na rozhovor? 2. Jak prostřednictvím rozhovoru poznat zákazníky, jejich potřeby a emoce? 3. Co po rozhovoru? 10:30–11:30 PŘÍPRAVA ROZHOVORU Příprava: KOHO se ptát? • Uvědomte si, jaké jsou vaše předpoklady o budoucích zákaznících • Z předpokladů vytvořte první screeningová kritéria Příprava: KOHO se ptát? • Uvědomte si, jaké jsou vaše předpoklady o budoucích zákaznících • Z předpokladů vytvořte první screeningová kritéria Hledáme někoho, kdo chodí na tenis nebo squash. Mohl/a byste to být vy? [Ano] [Ne]  KONEC [Neodpověděl/a]  KONEC Screeningové otázky • Demografie: pohlaví, věk, příjem • Ekonomický status: zaměstnaný, mateřská dovolená, student • Chování: zájmy, hobby, sport, kultura… • Zkušenost z nedávné doby Příprava: na CO se ptát? • Udělejte si brainstorming v týmu • Vymyslete 3 otázky, na které chcete znát odpověď • Vytvořte si osnovu rozhovoru Oslovení Screening Hlavní otázky Dreaming Poděkování 3 otázky Co potřebujete vědět o vašich zákaznících? Otázka 1:_______________________________ Otázka 2:_______________________________ Otázka 3:_______________________________ Recruiting is data Místo a čas • Klíčem k úspěchu je důvěra. • Je tu dostatek soukromí? • Potřebuji občerstvení? Lavičku? Prostor na psaní? Toalety? • Funguje technika? Dá se použít (ruchy, světlo…)? • Jeden tazatel nebo dvojice? Na co nezapomenout? • Scénář rozhovoru • Protokol o rozhovoru • Formulář souhlasu • Prohlášení o zacházení s daty • NDA • Odměna? Průběh rozhovoru 1. Oslovení 2. Rychle připomenout cíle 3. Kick-off otázka 4. Vyrovnat se s trapnou situací 5. Bod zlomu 6. Poslouchat příběhy 7. (Doplňkové otázky) 8. Postupný závěr 12 pravidel pro úspěšné rozhovory Pravidlo 1 1 rozhovor / 1 osoba Klíčem k úspěchu je důvěra Pravidlo 2 Sledujte své cíle Pravidlo 3 Rozhovory o problému vs. zjišťování feedbacku Pravidlo 4 Dotazovaní jsou experti na problém Pravidlo 5 Přemožte zdvořilost Pravidlo 6 Nechte si vyprávět příběh (otevřené otázky) Ponořte se do hloubky Pravidlo 7 Ptejte se na reálné chování Pravidlo 7: Reálné chování Špatně: Jak se obvykle dostáváte ke knihám o vaření? Správně: Jak jste se naposledy dostal ke knize o vaření? Špatně: Co byste dělal/a, kdybyste musel/a řešit …? Správně: Jak jste se naposledy řešil/a …? Pravidlo 8 Pracujte s tichem (Naslouchejte) Pravidlo 9 Dávejte si pozor na řeč těla Dejte najevo zájem Pravidlo 10 Showing & telling Pravidlo 11 Opakujte, co slyšíte Pravidlo 12 Sbírejte kontakty (účastníci + jejich známí) DOKUMENTACE ROZHOVORU Dokumentace a zápisky • Požádejte o fotografii • Bezprostředně po rozhovoru si zapište 1-3 nejdůležitější poznatky • Rozhovory zpracujte do 24 hodin Jméno účastníka: Čas a místo rozhovoru: Poznatek 1:________________________ Poznatek 2:________________________ Poznatek 3:________________________ Více o rozhovorech Interviewing Users by Steve Portigal Díky za pozornost! Kontakty: • ladka.sucha@gmail.com • About.me/ladka.z.sucha • 100metod.cz • @ladkas