Sociální média - teorie a praxe (VIKMB25) - part I. Mgr. Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Proč se zajímat o sociální sítě? Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Protože je to změna, která se nás týká Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Ale... třeba je to vlastně jinak! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Definice Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Lon Safko (The Social Media Bible):  Sociální media zahrnují aktivity, postupy a chování lidí v komunitách, kteří se potkávají online, aby sdíleli informace, vedomosti a názory prostřednictvím konverzačních medií. Konverzační media jsou na Webu zaloţene aplikace, ktere umoţňují vytvářet a jednoduse předávat obsah v podobe slov, obrázku, videa a audia. Jim Sterne (Social Media Metrics): Sociální media jsou to, co umožňuje komukoliv komunikovat s kýmkoliv. Jinými slovy, obsah vytvořený spotřebitelem distribuovaný pomocí jednoduse dostupných online nástroju. Definice Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk New Media / Digital Media Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Všechna média byla jednou nová (TV, počítač) Lev Manovich: navrhuje pet základních principu, ktere odlišují nová média od starých. Jsou jimi: numerická reprezentace (numerical representation), modularita (modularity), automatizace (automation), variabilita (variability) a konverze (transcoding). Nová média ovlivňují “stará média” - princip remediace (Bolter): Remediace je formální logika, kterou nová média předělávají předchozí mediální formy. Pokud se chcete blýsknout a uvádět McLuhana, nečerpejte z výpisků a skutečně si přečtěte jeho knihy - je to hodně těžký autor. Změna komunikačního modelu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Vin Crosbie a metafora pohybu jako popis tří typů komunikace Souš = one to one, možné i bez techniky (ta pomáhá) Moře = one to many, možné i bez techniky, ale ta to naprosto mění Vzduch = many to many, bez techniky nemožné Změna komunikačního modelu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk J. L. Bordewijk a B. Van Kaam Projev - konverzace - konzultace - registrace Web 2.0 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Tim O’Reilly - marketingový buzzword od začátku Web 2.0 je revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší.“  Web 1.0 Čtení Reklama Projev Webové stránky Profesionálové Vlastnění Web 2.0 Psaní Word of Mouth Konverzace Webové služby Amatéři Sdílení Web 2.0 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Smiřme se s neuchopitelností termínu, který si lze představit jako tag cloud – v nemž se bez rozlisení muže objevit vlastnost, objekt, idea nebo funkce. Web 2.0 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Několik rysů (jaké další vidíte vy)? Nárůst publika Nárůst objemu dat Setření hranice mezi konzumentem a autorem Individualizace prožitku Kolaborace / sdílení Reputační systémy Mash-up / remixová kultura Desktop -> Cloud / Internet technologické faktory (AJAX, HTML 5) považuji rozhodně za velký přínos, nicméně pouze nástroj, ani cíl, ani příčinu... Nárůst publika Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Počet uživatelů je podstatným faktorem: dříve jsme na internetu hledali cizí lidi se stejnými zálibami - dnes tam jsou všichni naši známí a tak primárně udržujeme vazby s nimi Nárůst objemu dat Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk V roce 1998 jsem stahoval hudbu a odnášel si ji domu na disketách. Dnes běžně streamujeme seriály a filmy - kdo by je stahoval a k čemu? In 1993, total Internet traffic amounted to approximately 100 TB for the year. As of June 2008, Cisco Systems estimated Internet traffic at 160 TB/s. Setření hranice mezi konzumentem a autorem Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Už nejsou jen autoři a čtenáři, hranice se rozmlžila, nástroje pro tvorbu jsou široce dostupné a mezi profíkem a amatérem je jen tenká hranice... Individualizace prožitku Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Každý máme “vlastní” internet a ten můj není jako ten váš. A není to jen možnost customizace, je to třeba i Google, který vám ukazuje reklamy, které jsou pro vás jako dělané... Kolaborace / sdílení Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Crowdsourcing není jen teoretický koncept - viz Threadless, FundIt a další projekty. Přečtěte si Wisdom of Crowds (Surowiecki)! Mash-up / remix culture Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Sociální kapitál Slabé sociální vazby jsou hodnotným kapitálem – ale „off-line prostředí“ nám neumožňuje udržovat aktivně velké množství kontaktů (uvádí se obvykle 100-200) Na sociálních sítích komunikujeme opravdu „many-to-many“: nemusíte udržovat v chodu velké množství dialogů, stačí prostě držet „flow“ a vaše sociální síť může mít snadno až 1000+ členů Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk Najdete mě také tady: