Sociální média - teorie a praxe (VIKMB25) - part II. Mgr. Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Od osobního k firemnímu (a zpět) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Bylo nebylo … 2004 (obrázek via Tom Ollerton - @mrtomollerton) A za deset let... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Fakta o Facebooku Založen 2004 Přeložen do 80+ jazyků Více než 1,49 miliardy aktivních uživatelů (a více než 1,25 miliardy na mobilu) Téměř 4,5 milionu Čechů (=aktivních uživatelských profilů) Více než miliarda lidí se loguje denně Zisk Q4 2014: $3,85 mld Maximum akcií: $99 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nejdůležitější graf Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Princip fungování Facebooku Nemusíme komunikovat s každým jednotlivě, ale dáváme o sobě vědět všem -> snadné udržování slabých sociálních vazeb (dříve téměř nemožné). Kdo je uživatel Facebooku ženy : muži 52,3 : 47,7 Přes 50% on-line populace je na FB (zdroj: Facebook, září 2015) 13 – 17 let: 8,5% 18 – 24 let: 22,4% 25 – 34 let: 29,1% 35 – 44 let: 21,1% 45 – 54 let: 9,9% 55 a víc let: 9% Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) A kolik máme v ČR obyvatel? Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Pořád nám říkají... Facebook firmám pomůže zkamarádit se! Na Twitteru můžete prodávat! Pinterest! Instagram! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Ale může to dopadnout různě... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tak dlouho se nakupují fanoušci... Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum! Mnoho firem si myslí, že social media = „sbírání fanoušků na Facebooku → profit“ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Jádro pudla: nepochopení toho, co jsou social media. Prolínají se veškerým fungováním firmy. Máte pozici „telephone media guru“? Neříkejte tomu „social media strategy“. Vezměte stávající business cíle a hledejte, kde mohou sociální média pomoci jejich plnění. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Text O social media se musí starat někdo, kdo zná firmu skrz naskrz, v dobrém i zlém. Musí mít důvěru vedení a být oblíbený u kolegů. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Příběh první - Makro MAKRO – značka, která má pozitivní konotace – čerstvé, dobrý poměr cena výkon KDO by měl být ambasadorem značky? ZAMĚSTNANEC! Hledáme šikovného řezníka-blogera. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Jak využívat sociální sítě z marketingového pohledu? Nejprve naslouchejte - zapojte se do konverzace - propagujte až nakonec! Podpora značky (branding) Udržování a prohlubování vztahů, customer care Lead generation Virální marketing Social data mining PR / CSR aktivity Krizová komunikace Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co si přeje fanoušek stránky? Špehovat Vyjádřit se Být součástí vašeho projektu Dostat něco extra Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co dát vašim fanouškům? Kým je můj fanoušek, čím žije, co ho baví? Jak vypadá jeho den? Co by si přál, co od náš očekává? Může přijít znovu? Přivést kamarády? Než vůbec začnete: Definujte si cíle Podpora prodeje? Zvýšení návštěvnosti obsahového webu? Aktivní konverzace? Zvýšení důvěryhodnosti? Hledání zaměstnanců? Najděte “piráty” - lidi uvnitř, kteří už sociální média používají Určtete zodpovědnou osobu Promyslete plán aktualizace stránky Připravte se na to, že se budete dopouštět chyb Zapomeňte na “kampaně” - už to nevypnete! Typologie přístupu firem: Jeremiah Owyang Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nastavení soc. médií ve firmě Identifikace rolí: KDO? Org chart: JAKÉ ÚROVNĚ? Flow: KDO KOMU? Situační analýza: CO, KDYŽ...? Výstup: Jasná představa, kdo se účastní čeho, kdo komu zodpovídá, kdo má jaké pravomoce, co se děje v různých situacích Předpokladem je mít již stanovená vnitřní pravidla („kodex“) - čím celostnější zapojení zaměstnanců, tím úspěšnější social media programy Doporučená kniha: Social Media ROI – O. Blanchard Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přizvat si ke spolupráci externí partnery samozřejmě není zločin: NAOPAK! Ale než se necháte ohromit sliby a najmete si social media guru, ptejte se: 1) Jak fungují soc. sítě jemu? 2) jak zná váš obor? 3) jaké má reference? 4) co by udělal jako první? 5) jak řeší krizovou komunikaci? Více např. zde: Jak vybrat vhodného social media konzultanta Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) 2 základní možnosti, jak na FB 1) snažit se prorazit organicky – Vyžaduje kvalitní obsah – Náročné na vnitrofiremní adaptaci – Lze jen těžko outsourcovat – Vhodné pro značky „s příběhem“ 2) výkonostní model – Založené na inzerci – Vyžaduje větší znalosti o FB Ads a analytice – Outsourcing není problém Lze kombinovat, není to „buď a nebo“. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Text Vcelku logicky. Kolika stránek jste fanoušci vy? Zobrazí se moje příspěvky? Ovšem prosadit se je stále těžší Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum! 4 ingredience úspěšné organické komunikace... Cool factor... Užitečnost / přidaná hodnota Právě teď, cit pro moment Osobitost / příběh Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Vždycky to jde lépe, pokud máte vtipný obsah – ale měl by mít souvislost s brandem. Příběh: BMW – nebo taky: Epic bus ad, MZK Brno Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Libovolný status lze napsat nudně. Nebo taky ne. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Udělat super promo akci nebo soutěž je fajn. Pomáhat zákazníkům 24/7 je ovšem z dlouhodobého hlediska důležitější. Příběh: KLM, O2 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Propojení on-line a off-line, ideálně s přidanou hodnotou. Sociální sítě by měly být pro vaše fanoušky užitečné. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook je teď a tady – jde využít toho, co se právě teď děje a o čem se lidi baví. Od počasí, přes sport až po politiku. Dělejte to nápaditě a vaše zpráva se dostane dál než jen mezi vaše fanoušky. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook je teď a tady – jde využít toho, co se právě teď děje a o čem se lidi baví. Dělejte to nápaditě a třeba vám vyjde „virál“. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Text Facebook stránka Jaromíra Jágra funguje tak dobře, protože si ji doopravdy vytváří sám. Ale totéž dokázala i Kuchařka ze Svatojánu nebo Tomášek a jeho křížalky. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Text Když dva dělají totéž, není to totéž. Buďte to vy, mějte svůj příběh a ten hýčkejte – pak budete i prodávat. Jako Brašnářství Tlustý. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Najdete mě také tady: