Sociální média - teorie a praxe (VIKMB25) - part III. Mgr. Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook – pracovní využití osobního profilu Čím výše postavený člověk v organizaci, tím lépe Kombinace osobního a pracovního Jen bude-li to opravdové Lidi baví sledovat lidi Příklady: Maxim Velčovský, Zdeněk Škromach, Michal Horáček, Erik Tabery, Adam Gebrian, Matěj Hollan, Saša Uhlová, Vladimír Kokolia, Jakub Horák a mnoho dalších Stránky to mají stále horší – lidé nikoli Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook – osobní profily Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Stránka vs. skupina na Facebooku Stránka Komerční charakter Určeno pro reprezentaci firem, institucí, značek Více funkcí pro propagaci (stránka může dávat palce a komentovat) Dovoluje implementaci aplikací Možnost psát soukromé zprávy Možné provázání s jinými stránkami na FB Poskytuje statistiky Skupina Vidět jsou dobře příspěvky všech Zájmové skupiny Vhodnější pro diskuzi nebo organizaci čehokoli – od akcí přes nabídky práce až po politiku 3 stupně soukromí Notifikace standardem Efektivní do 200 lidí (?) Organizace influencerů (příklady: Fénix, Snickers) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook – firemní využití skupiny Chcete-li využít Facebook k diskusi, stránka je k tomu v podstatě nepoužitelná. Naopak skupina může dávat smysl: viz MO ČR. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook – interest listy Pomocí Interest listů můžete sledovat vybrané stránky a uživatele bez ohledu na Edgerank, vše na jednom místě Najdete je v menu vlevo dole, lze hledat v cizích Můžete je mít soukromé, pro přátele nebo veřejné Příklady: Social Media CZ, FB Experts & Resources, Česká politika, Informační věda a knihovnictví, České nevládky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Zákaznická podpora Facebooku Je velmi obtížné komunikovat s Facebookem. Kontaktujte jej přes agenturu s vlastním accountem (SocialBakers, BrandzFriendz, B.cz, Kremsa). O změnu názvu stránky už naštěstí může požádat kdokoli :) Závadný obsah reportujte z hodně účtů. Porušování pravidel je téměř bez rizika – pokud vás neudá konkurence mající velmi dobré vztahy s FB. Osobní profily administrátorů by neměly porušovat obecná pravidla FB (opatrně na „technické“ účty). Máte profil a potřebujete ho převést? http://www.facebook.com/help/?page=18918 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook search = zlo Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Aktualizace stavu na Zdi Posílání zpráv fanouškům do jejich newsfeedu, lze cílit na zemi (město) a jazyk, také podle pohlaví, věku, vzdělání Možnost příspěvky plánovat (či posunout do minulosti) Příspěvek se zobrazí, pokud fanoušek o stránku jeví zájem Jinak záleží na celkové úspěšnosti stránky (EdgeRank) - podle engagementu Příspěvky velkých stránek vidí v průměru > 10 % fans! Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum! Status je jádro věci! Na stránky v podstatě nikdo nechodí (pokud dokážete své fanoušky pravidelně dostat na stránku, máte vyhráno) Newsfeed zůstává stejný, dostat se na něj je a BUDE stále obtížnější - lidé mají víc přátel, “lajkují” víc stránek, ty zase přispívají častěji, do toho placené příspěvky... Možnost příspěvky plánovat (či posunout do minulosti) Budujte si zájem publika! Stránku si mohou fanoušci zařadit do seznamů nebo dát “subscribe” (= nový příspěvek v notifikacích) EdgeRank: 1) váš vztah ke stránce 2) vztah vašich přátel 3) čas – a dnes až stovky dalších faktorů :) Máte-li hodně neaktivních fanoušků, zaplaťte si promoted post. Nebo si ho zaplaťte u někoho, kdo je má – FB chce vydělat a tlačí na utrácení (a porušování vlastních pravidel) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Text Vcelku logicky. Kolika stránek jste fanoušci vy? Můžete zjistit pomocí Manage your likes :) A je to stále horší... Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum!Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Ještě k obsahu: Využijte správného okamžiku Buďte osobní, představte se, podepisujte své příspěvky Opravdový brand ambassador nemá problém být sám sebou Ukažte něco ze zákulisí Behdind the scenes Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum! Komunikujte obrazem! Obrázky produktu od fanoušků Nyní větší náhledy! Přiložení obrázku akční nabídky Přiložení obrázku z akce Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook je konverzace Podle SocialBakers až 7 z 8 stránek nereaguje na příspěvky na své zdi (někdy o nich asi ani neví!) Komentáře uživatelů pod vaším příspěvkem zvyšují EdgeRank, pokud ale napíší sami od sebe nebo sdílí fotky, je to ještě lepší (to byl jeden z důvodů, proč dělat soutěže založené na přispívání fanoušků na Zeď) Odpověď má být vždy jedinečná: lidé nesnáší automatické odpovědi a copy/paste. Každý kanál (Facebook, Twitter, blog) musí mít unikátní obsah, nejde zkopírovat všude jednu věc Rychlost je klíčová: 24 hodin = neúspěch, naopak stránka, kde administrátor odpovídá ve dvě ráno, zanechává extremně pozitivní uživatelskou zkušenost Mazat jen vulgarity a spam (ten definovat v pravidlech) Seznamte se s „desaterem firemní komunikace“ Jak nereagovat na kritiku Adam Zbiejczuk - Využijte sociální média na maximum! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Inspirace Kde hledat Creative Commons obrázky? Zkuste CompFight nebo sxc.hu! Máte-li co říct – mluvte! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Case: BMW Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Case: BMW Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Case: BMW Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přivádějte fanoušky Zmiňujte své stránky, kde jen můžete.. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tipy pro získávání fanoušků • Oslovení zaměstnanců • Speciální e-mailing • Aktualita na webu/blogu • Odkazy z podpisu v e-mailu, PR článku • Speciality pro fanoušky (soutěže, slevy, kvalitní obsah) • Komentování příbuzných stránek na FB jako stránka • Provázání s offlinem Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Komunikace za stránku Je možné přispívat na Facebooku jako stránka Uvidíte v notifikacích interakce s vaší stránkou Můžete komentovat ostatní stránky jako stránka (máte-li je v oblíbených) Možnost posílání zpráv přímo stránce Administrátorství FB stránek má několik stupňů Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Zajímavé doplňkové aplikace Ankety RSS iFrame: Woobox (největší), Tabfoundry (CZ) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Generali – prodej cestovního pojištění Někdy má smysl nabrat velké množství fanoušků – pokud víme, co jim pak nabídneme Soutěžní a zábavné aplikace motivující ke zvaní dalších přátel Záložka Klikni si pro slevu okamžitě generující kód na 25% slevu Přes 4000 uzavřených smluv (5-12/2011) Využití FB Ads Generuje vyšší varianty pojištění - „protože jsem ušetřil, pojistím si i zavazadla“ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Generali - Klikni si pro slevu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Generali - Klikni si pro slevu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Pokud ne organicky, nevadí Ne každá reklama je virální Většina není – a přesto to neznamená, že by nefungovaly. Platit Facebooku není chyba – je chyba platit mu bez rozmyslu. Do marketingového kanálu neinvestujeme proto, že je levný: ale protože se vyplácí. Je-li tedy nutné FB platit, stačí zjistit, jestli se STÁLE vyplácí – pokud ano, je to přeci pořád ok! I levná reklama totiž může být k ničemu... Ne každá reklama je virální Většina není – a přesto to neznamená, že by nefungovaly. Platit Facebooku není chyba – je chyba platit mu bez rozmyslu. Do marketingového kanálu neinvestujeme proto, že je levný: ale protože se vyplácí. Je-li tedy nutné FB platit, stačí zjistit, jestli se STÁLE vyplácí – pokud ano, je to přeci pořád ok! I levná reklama totiž může být k ničemu... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nákup fanoušků? Leda za trest... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook Fraud Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook Ads Klasické Facebook Ads jsou jako display (CTR max. okolo 0,1%, „bannerová slepota“) Firmy nevyužívají targetingu a tak je (jinak velký) potenciál většinou zcela nevyužitý Používejte PowerEditor – vyšší možnosti nastavení (pro Promoted posts, ale i klasické Ads) Reklama cílená mimo FB = vyšší bounce rate Pokud máte skvělé copy, které ale neodpovídá realitě, získáváte nerelevantní fanoušky, což se dlouhodobě nevyplácí Reklamní sestavy je nutné upravovat – rychle zastarávají! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Promoted post Status se zobrazuje fanouškům (případně jejich přátelům) v rámci Newsfeedu → mnohem větší efektivita, možnost „reaktivace“ stávajících neaktivních fanoušků Cena závisí na počtu oslovených lidí od desítek do stovek Euro za status, lze nastavit fix i bid Prokliky – CTR může dosahovat 2-5 % !! - ale je dražší než klasické Ads Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook Power Editor Můžete cílit i pomocí e-mailů (např. databáze stávajících zákazníků). Viz Jindra Faborský. Budoucnost: remarketing (FB Exchange) PA, AdRoll Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook Ads Nové „Ads“ přemýšlí za vás (i proto je lepší využívat Power Editor). OCPM je ale fajn (vyberte si, zda chcete kliky, akce, sociální interakce nebo dosah – dobrý tool je např. Qwaya) Můžete cílit na mobily – a zvlášť na iPhone vs. Android (iPhone má lepší konverze) Tzv. „dark posts“ (nejsou vidět normálně na Timeline, ale můžete přes ně testovat), viz: JonLoomer.com - nebo taky na Custom audience (poděkování všem, kdo nakoupili) Záleží na cílovce – a platí: testovat, testovat, testovat :) Celé školení Jindry Fáborského FB Ads Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Statistiky FB stránky Statistiky zobrazují: Počet a demografii fanoušků, přibývání v čase Počet zobrazení stránky Interakci fanoušků na publikace komentáře, Líbí se mi Konzumaci médií (zobrazení fotek, videa) Optimalizujte: Komunikaci s publikem - na co reaguje, kdy je online Volbu materiálů k publikaci - co se mu líbí Dále: Metrika - kolik lidí o tom mluví (PTA) Počet uživatelů, kteří viděli konkrétní příspěvek Data je možné stáhnout (XLS, CSV - informací je v nich mnohem víc, ale jsou trochu komplikovanější) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) A co soutěže? Po třech a půl letech Facebook znovu umožňuje využívat pro soutěže přímo Timeline stránky. Je tedy opět možné vytvářet soutěže: 1) kdo odpoví správně v komentářích, vyhrává cenu 2) kdo nahraje fotku, která bude mít nejvíc „líbí se mi“ 3) losujeme ze všech lajků / komentářů 4) navrhněte nový název / vtipnou hlášku – porota vybere vítěze... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) A ještě k soutěžím... Soutěže postavené na „kdo bude mít víc lajků (líbíků)“ - pozor na herní mafie Lajky si můžete snadno koupit Aplikace stále mají smysl – lepší administrace, možnost sbírání e-mailů, větší kontrola Menší ceny, důraz na průběžné zapojení Už nejde podmínit účast v soutěži lajkem pro stránku Vítěze vybírá porota je bezpečnější Ceny, které nemají pro „mafie“ smysl, ale fanoušky výrazně potěší (žádné iPhony a iPady) Tipovačky (prvek náhody) Pozor na pravidla plynoucí z české legislativy Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Největší FB stránky v ČR (neaktuální – jen pro pochopení – značky vs. „organické“ stránky) Zoomsphere (ex Fejsbucek) Socialbakers.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com Najdete mě také tady: Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK)