Informační gramotnost v celoživotním učení Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Předmět Informační gramotnost, KISK Semestr podzim 2015 Základní obsahové složky •Téma je zaměřeno především na kontext ČR: • • Informační gramotnost • Kurikulární dokumenty • Strategické dokumenty • Celoživotní učení •Neformální vzdělávání • Informační gramotnost •Různé definice … např. dle modelu IG - KISK •KLÍČOVÉ KOMPETENCE •integrované schopnosti a dovednosti uplatňované v profesním i osobním životě •nejsou striktně vázány na jednotlivý obsah učiva v kurikulárních dokumentech, jsou součástí obecného základu vzdělání jedince v informační společnosti: –komunikativní dovednosti, včetně znalosti cizích jazyků; personální a interpersonální dovednosti; –schopnost řešit problémy a problémové situace; –schopnost využívat při řešení problémů matematických postupů; –schopnost využívat informační technologie, pracovat s informacemi •Na úrovni jednotlivých stupňů formálního vzdělávání v ČR se s nimi pracuje v různých pojmových konotacích – klíčové kompetence (preprimární, primární a sekundární školství), způsobilosti – terciární sektor vzdělávání apod.), jsou provázány s kurikulárními dokumenty jednotlivých stupňů vzdělávání (RVP, VŠ zákon…) • Kompetenční pojetí informační gramotnosti - obecně •Členitý, nepříliš jasně ohraničený celek •Jeden z rozhodujících faktorů konkurenceschopnosti země •Předpoklad rozvoje CŽU: vytvoření motivačního, právně-ekonomického prostředí, které umožní, aby prostředky byly vynakládány efektivně •Investice do CŽU: rozvojové, s nejvyšší prioritou, jejichž efekty jsou signifikantní zejména v dlouhodobém výhledu •CŽU předpokládá komplementaritu a prolínání různých forem učení v průběhu celého života, vždy a všude. •V poslední době se místo pojmu celoživotní učení prosazuje termín „všeživotní“ („lifewide“) učení = učení probíhá ve všech prostředích a životních situacích • Celoživotní učení •60. a 70. léta 20. století –především cíle „nového humanismu” (sociálního a kulturního rozvoje společnosti) –prostřednictvím vzdělávání přístupného všem bez jakékoliv diskriminace •základní úloha školské instituce (veřejné vzdělávání financované z veřejných zdrojů) •významná úloha státu při organizování, řízeni i financování systému •zaměstnavatelé - v té době jen nepatrný zájem o vzdělávání dospělých jako o prostředek k udržování nebo zlepšování profesní kvalifikace •výjimka: vzdělávání dospělých v Baťových závodech = osvědčená cesta k úspěchu již v předválečné době. – • Vývoj konceptu celoživotního učení •Základy v 90. letech minulého století •Rozvoj v jiném environmentálním, ekonomickém i politickém klimatu než v 70. letech, •Preference realističtějších cílů spojených s programy celoživotního učení zaměřenými na rozvoj lidských zdrojů (potřeby efektivního fungování ekonomiky) •Těžiště v odbornému vzdělávání a přípravě, uplatnění v pracovním životě •Důležitý nástroj k zajištění existence každého jedince •Závislost na předpokladech pro uplatnění se na trhu práce, ale i na možnosti nalézt vlastní identitu a své místo v nepřehledných společenských vztazích • Vývoj konceptu celoživotního učení •Přikládá menší význam formálním školským institucím –zdůrazňuje se význam institucí mimo formální vzdělávací soustavu –zdůrazňuje se význam neformálního vzdělávání a informálního učení v různých prostředích •Úloha státu už není tak významná –Základem se stává partnerství v rámci občanské společnosti a rozložení odpovědnosti mezi státem, zaměstnavateli, obcemi, občanskými sdruženími •Snaha, aby pokud možno všichni jedinci absolvovali úplný cyklus sekundárního vzdělávání (ve škole nejméně do věku 17–18 let) •Vytvoření této základny CŽU - jeden z pilířů strategie rozvoje CŽU pro všechny –zásadní důsledky pro koncepci počátečního vzdělávání na vyšší sekundární úrovni – • Současnost konceptu celoživotního učení Celoživotní učení - segmenty •Počáteční všeobecné a odborné vzdělávání •Terciární vzdělávání •Další vzdělávání •Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha - file:///C:/Users/user/Downloads/bilakniha.pdf •schválený vládou v r. 2001 •rozvoj vzdělávací soustavy, avšak se zřetelem k celoživotnímu učení • •„Vzdělávání pro každého po celý život“ •zaměřen na uspokojování vzdělávací potřeby dětí, mládeže a dospělých odpovídajícím usměrňováním kapacit ve školách a dalších vzdělávacích zařízenich –zajištěna dostupnost všech úrovní vzdělávání a poskytována spravedlivá příležitost k maximálnímu rozvoji různorodých schopností všech jedinců v průběhu celého života. • Strategické dokumenty - celoživotní učení •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice - MŠMT v r. 2005, v r. 2007 –rozvoj celoživotního učení jako podmínky ekonomického a společenského rozvoje –celoživotní učení nadřazeným pojmem pro počáteční i další vzdělávání –v kontextu počátečního vzdělávání je koncept celoživotního učení stavěn do protikladu s tradiční jednorázovou, úzce zaměřenou přípravou na konkrétní povolání • Strategické dokumenty - celoživotní učení •Národní strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj (2007) - http://www.msmt.cz/dokumenty/strategie-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-ceske-republiky –udává hlavní strategické linie pro implementaci principů udržitelného rozvoje v rámci vzdělávací soustavy ČR i v rámci celoživotního učení. –jedno z východisek pro tvorbu vzdělávacích programů, pro tvorbu témat dotačních politik (tedy i rozvoj a podpora gramotností) –inspirace pro spolupráci vzdělávacích institucí na lokální i regionální úrovni (formálních i neformálních – knihoven, center volného času, informačních center apod.) • Strategické dokumenty - celoživotní učení •Počáteční vzdělávání musí tvořit základy k dalšímu vzdělávání, tzn. žáky vybaví funkční gramotností a klíčovými kompetencemi (komunikace, týmová práce, schopnost učit se, schopnost řešit problémy, ICT apod.) – nástrojem je výzkum OECD PISA •Klíčové kompetence se dosud nestaly integrální součástí kurikula - jejich rozvíjení totiž vyžaduje zásadní změnu pojetí výuky • Identifikace problémů v oblasti vzdělávání •HODNOCENÍ KVALITY vzdělávání •S výjimkou školních a rekvalifikačních programů se systematicky nevyhodnocuje, je třeba: –Vytvořit institucionální strukturu a nástroje pro posuzování úrovně vzdělávacích institucí, pro ověřování kvality vzdělavatelů a kvality vzdělávacích programů. –Dílčí aktivity propojit a doplnit do uceleného systému. –Chybí podpůrné systémy zvyšování kvality – pro výzkum, vývoj a inovace v oblasti nabídky dalšího vzdělávání a podporu jeho šíření • Identifikace problémů v oblasti vzdělávání Problematika vzdělávání v ČR - SWOT • •Týká se nejrůznějších oblastí vzdělávání, tedy i gramotností, jejich edukace, podpory a rozvíjení na různých úrovních •Reflektuje všechny možné věkové skupiny vzdělávaných napříč formálním i celoživotním vzděláváním •SWOT vychází ze strategie Česko mluví o vzdělávání (2013) Problematika vzdělávání v ČR - SWOT •Zástupci: –zaměstnanců, –zaměstnavatelů, –vzdělavatelů, –samosprávy –a státní správy • Hlavní aktéři celoživotního učení (viz Strategie celoživotního učení ČR) Kde probíhá vzdělávání v ČR (stav k roku 2014) •Podporovat kurikulární reformu s důrazem na zvýšení funkční gramotnosti žáků •Snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělání – inkluzí proti všem formám digital divide •Podporovat účast na předškolním vzdělávání v motivujícím prostředí •Rozvíjet mimoškolní aktivity a zájmové činnosti žáků •Podporovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia i mezi programy středoškolského a terciárního studia a jejich propojení na další vzdělávání •Usnadnit přechod a uplatnění absolventů v praxi • • • Podpora rozvoje celoživotního učení •Stimulovat jednotlivce i zaměstnavatele k rozšíření účasti na dalším vzdělávání a ke zvýšení investic do dalšího vzdělávání, provázat systémovou a programovou složku finanční podpory dalšího vzdělávání •Zajistit uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace •Vytvořit podmínky pro sladění nabídky vzdělávání s potřebami trhu práce – důraz na podporu digitální gramotnosti a podporu programů na rozvoj práce s informacemi •Rozvinout nabídku dalšího vzdělávání podle potřeb klientů a zajistit dostupnost vzdělávacích příležitostí •Zvýšit úroveň vzdělávání zaměstnanců podniků tak, aby se stalo účinným faktorem posilování konkurenceschopnosti podniků a profesní flexibility zaměstnanců •Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání •Rozvinout informační a poradenský systém pro uživatele dalšího vzdělávání • Podpora rozvoje celoživotního učení •nevede k ucelenému školskému vzdělání •organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo rámec zavedeného oficiálního školského systému –cílem záměrný rozvoj životních zkušeností, dovedností a postojů, založených na uceleném systému hodnot –aktivity zpravidla dobrovolné – •Organizátor - sdružení dětí a mládeže, knihovny, nestátní neziskové organizace (NNO), školská zařízení pro zájmové vzdělávání (střediska volného času, vzdělávací agentury, kluby, kulturní zařízení a další) Neformální vzdělávání •Poprvé v ČR systematicky řešeno v r. 2009 (Národní institut dětí a mládeže) •Národní projekt „Klíče pro život“ (www.kliceprozivot.cz) • •KA projektu: „Uznávání neformálního vzdělávání“ –(http://www.nidm.cz/vystupy-kpz/uznavani-nfv –„Memorandum o podpoře uznávání výsledků neformálního vzdělávání při práci s dětmi a mládeží“(http://userfiles.nidm.cz/file/OKP/memorandum-unv-final.pdf) •„Konference o uznávání neformálního vzdělávání“, (http://www.nidm.cz/neformalni-vzdelavani/volny-cas/akce-a-seminare/konference-unv-2011), listopad 2011 v Praze • •MEMORANDUM •otevírá další možnosti k jednání o záměrech uznávat neformální vzdělávání a tím podpořit v lidech samotných vnitřní motivaci k celoživotnímu učení • Uznávání neformálního vzdělávání •Expertní tým pro volnočasové aktivity v oblasti práce s dětmi a mládeží - jaro 2013 –Příprava návrhů profesních kvalifikací do státem garantovaného systému „Národní soustava kvalifikací“ (http://www.nuv.cz/nsk2): •hlavní vedoucí zotavovací akce dětí a mládeže •vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže •samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže •koordinátor dobrovolníků • Neformální vzdělávání •Řeší ho národní projekt „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“ (http://www.nidm.cz/k2/uznavani-nfv) •Realizátor - ministerstvo školství a Národní institut dětí a mládeže (NIDM), byl spolufinancován ze zdrojů ESF a státního rozpočtu ČR •Téma uznávání neformálního vzdělávání je stále aktuálnější nejen u nás, ale i v okolních státech Evropské unie - na jednání Rady pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport v roce 2012 bylo ministry školství členských států EU přijato „Doporučení Rady o uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení“ (ze dne 20. prosince 2012 - 2012/C 398/01), viz http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012:398:0001:0005:CS:PDF • • Uznávání neformálního vzdělávání •Projekt K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání •v klíčové aktivitě Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání - publikace s názvem „MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání“ –je určena především pracovníkům pracujícím s dětmi a mládeží v nestátních neziskových organizacích, kteří ji mohou využít ve své praxi a postupně měnit svůj přístup k dětem a mládeži v souladu se zřetelem na rozvoj kompetencí každého svěřence Kompetenční přístup v neformálním vzdělávání Pohled na neformální vzdělávání dospělých v kontextu trhu práce Neformální vzdělávání dospělých, kvalifikace a trh práce •Dokument „Evropské zásady pro uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení“ (European Guidelines for the Validation of Non-formal and Informal Learning) – popisuje přístup jednotlivých členských zemí k uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení /http://www.iconet-eu.net/index.php?option=com_remository&Itemid=11&func=startdown&id=75〈=en ) •Oblastí uznávání neformálního vzdělávání se zabývají také na Slovensku - Slovenský institut mládeže – IUVENTA a jeho projekt pod názvem „Kompetence pro praxi“(http://www.iuventa.sk/sk/KomPrax/Home.alej). • Neformální vzdělávání mimo ČR •Uznání společenské prospěšnosti neformálního vzdělávání •Formální uznání výsledků neformálního vzdělávání ze strany státu (Zákon 179/2006 Sb.) •Uznání vlastních kompetencí samotným jedincem, který se učí a vzdělává tak, aby byl schopen si své kompetence rozvinuté neformálním vzděláváním uvědomit, prezentovat je, aby poznal sám sebe a mohl na nich založit plán osobnostního rozvoje, včetně kariérního •Uznání výsledků neformálního vzdělávání ze strany zaměstnavatelů a vzdělavatelů • • Roviny uznávání neformálního vzdělávání •Strategie celoživotního učení ČR - http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr •Kampaň Česko mluví o vzdělávání - http://ceskomluvi.cz/ •Projekt neformálního vzdělávání Mládež v akci - http://www.mladezvakci.cz/informace-o-programu/neformalni-vzdelavani/ •Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020 - http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf •Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 - http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/digistrategie.pdf • • • • Vybrané tipy zdrojů a odkazů