Informační gramotnost ÚVODNÍ HODINA Struktura hodiny •Organizace (P. Mazáčová) 30 min. ◦Představení vyučujících a struktura hodin, podmínky ukončení (prezenční a kombinovaní) ◦Závěrečný úkol s losováním podmínek •Na jaké znalosti studentů navazujeme (G. Šimková) 40 min. ◦Tvorba testu + klíče ◦Odpovídání v testu •Co IG je? (P. Kovářová) 20 min. ◦Definice ◦Význam v současné společnosti ◦Kontext IG – návaznost na další předměty + uplatnitelnost absolventů v IG ◦ • Vymezení informační gramotnosti •Základní vymezení předmětu zkoumání/rozvoje •Klíčová v podstatě vždy, ale termín poprvé použil Paul Zurkowski 1974 •Vývoj i kontext => odlišnost definicí, ale základ podobný http://libraryconnect.elsevier.com/sites/default/files/styles/article_main_image/public/field/image /info_literacy_wordle_390.jpg?itok=_YvH4-Vv Zdroj: Chia 2012 Definice informační gramotnosti •Dnes nejčastěji citována definice ALA: ◦"recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information. " (ALA, 1989) ◦Nutné spojení všech jmenovaných aktivit => problém vzdělávání při soustředění se jen na část •Variace: ◦„knowing when and why you need information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner“ (CILIP, 2004) ◦„knowledge of one’s information concerns and needs, and the ability to identify, locate, evaluate, organize and effectively create, use and communicate information to address issues or problems at hand“ (UNESCO 2003) ◦Další podstatné činnosti spojované s IG: skepticismus, úsudek, svobodné myšlení, kladení otázek a porozumění, aktivní občanství… (Sinha, Bhattacharjee, Bhattacharjee 2013) Definice IG a současná společnost •Stále se mění informační možnosti => spojováno s celoživotním vzděláváním (v IG i předmětu informací) •Aktuálně informace dostupné hl. ve spojení s IT => těsná vazba k digitální gramotnosti •Množství informací a neustálý růst => klíčové hodnocení => spojení s mediální gramotností ◦Definice MIL od UNESCO: informační + komunikační + digitální gramotnost ◦„set of competencies that empowers citizens to access, retrieve, understand, evaluate and use, create, as well as share information and media content in all formats, using various tools, in a critical, ethical and effective way, in order to participate and engage in personal, professional and societal activities“ (UNESCO 2013, s. 17) ICILS – schopnosti žáků •IEA (Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání) •Počítačová a IG žáků 8. tříd ZŠ •Vliv SEI rodičů a počtu počítačů v domácnosti, ale i počtu knih, vliv rodiny hl. na dívky (chlapci spíše sami) •Ne vliv zájmu o IT •Sebehodnocení odpovídá dovednostem •Nadprůměrné využití PC ve volném čase, podprůměr pro studium •Mnoho naučil sám, dále rodina Úkony naučené ve škole ZŠ - F ZŠ - M G - F G - M Odkazovat na internetové zdroje 54 % 46 % 60 % 40 % Vyhledávat informace počítačem 85 % 73 % 83 % 62 % Prezentovat informace před ostatními pomocí počítače 83 % 77 % 83 % 74 % Posoudit důvěryhodnost internetových informací 59 % 59 % 57 % 55 % Posoudit použitelnost informací pro školní práci 78 % 75 % 75 % 66 % Vytvářet dokumenty pro školní práci 52 % 43 % 30 % 32 % Měnit nastavení počítače 18 % 11 % 15 % 9 % Pracovat v počítačové síti 19 % 13 % 18 % 12 % Prostředí VŠ (IVIG) •40 % realizace IV v dlouhodobých plánech školy, 73,3 % rozvojové projekty •53,3 % zavedena pozice koordinátora IV •Témata spojená s IT, ale tradiční Témata Výskytů vyhledávání v katalogu 15 služby knihovny obecně 15 vyhledávání v databázích 14 citační rejstříky 14 rešeršní strategie 13 citování 12 psaní odborných textů, VŠKP 11 prevence plagiátorství 11 citační manažery a generátory 10 repozitáře VŠKP 7 normy 7 patenty 5 jiná 5 PIAAC: funkční gramotnost dospělých a úspěšnost v zaměstnání i životě •OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) •Dospělí (16–64 let) v čtenářství a matematice + řešení pomocí IT •IG blízká čtenářská gramotnost (z dokumentu zjistit informaci, hodnotit a interpretovat, pracovat s katalogem knihovny…) •Počítačové kompetence např. práce s e-mailem, hledání informace v tabulce pomocí funkcí, rezervace pomocí IS •ČR opět podobná průměru OECD; nejlepší Japonsko, Švédsko, Finsko, Nizozemsko; nejhorší Španělsko, Itálie, Francie ◦ • Problémy s počítačovou gramotností dle PIAAC Schéma příčinných vazeb determinace výdělku – celá aktivní populace Důsledky pro definici IG? •IG = série zásadních kompetencí pro profesní, veřejný i soukromý život jednotlivce •Nediskutována potřebnost činností v definici, ale co vše se pod nimi skrývá •IG spíše cíl, nikdy definitivní a splněná ve všech kontextech, lze ale dosáhnout stavu rychlé orientace •Těsné propojení se vzděláváním – IG ne vrozená, nutné se jí naučit, předpoklad pro schopnost se samostatně učit => prosazováno i na úrovních strategií rozvoje informační společnosti Co dál? •V předmětu podrobněji ke všemu řečenému: teorie (co konkrétněji pod definicí), vzdělávání (jak IG zvyšovat) a výzkumy (empirické poznání => tvorba a potvrzení teorie) •Další předměty na KISK: ◦Povinné: Organizace znalostí, Informační vyhledávání, Informační management, Informační chování, Informační politika, Učící se společnost ◦Volitelné: hl. EdTech specializace, JobBox, diplomová práce ◦Erasmus: Turecko (Serap Kurbanoglu), Estonsko (Sirje Virkus) A ještě později? •Předmět nerozvíjí vaši IG => na to ostatní předměty •Snaha dát základ pro posouvání IG dál ◦Řízení politik IG (v organizaci, ale i na úrovni státu) ◦Podpora a vzdělávání v IG nebo subtématu – formální i neformální vzdělávání, profesní i zájmové vzdělávání, dětí i dospělých… ◦Výzkumy IG i lekcí pro její rozvoj Použité zdroje •ALA. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. 1989. Association of College and Research Libraries [online]. Chicago: American Library Association, 10. 1. 1989 [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential •BASL, Josef, Simona BOUDOVÁ a Lucie ŘEZÁČOVÁ. Národní zpráva šetření ICILS 2013: počítačová a informační gramotnost českých žáků. 1. vydání. Praha: Česká školní inspekce, 2014. Dostupné z: http://www.icils.cz/articles/files/ICILS_2013_Narodni_zprava_CZE.pdf •CHIA, Janice. 2012. The constant evolution of information literacy. Library Connecs [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://libraryconnect.elsevier.com/articles/supporting-users-organizations/2012-11/constant-evoluti on-information-literacy •SINHA, Manoj Kumar, Sudip BHATTACHARJEE a Sucheta BHATTACHARJEE. 2013. A Study on ICT Literacy and Internet Use Pattern among College Library Users of Barak Valley, South Assam, North East India. Current Trends in Technology and Science [online]. Roč. 2, č. 5 [cit. 2015-09-20]. •STRAKOVÁ, Jana a Arnošt VESELÝ. 2013. Předpoklady úspěchu v práci a v životě: Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. 1. vydání. Praha: Dům zahraniční spolupráce. ISBN 978-80-87335-53-6. Dostupné z: http://www.piaac.cz/attach/PIAAC_publikace_web.pdf •UNESCO. Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. 2013. Paris: UNESCO. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002246/224655e.pdf •UNESCO. The Prague Declaration: Towards an Information Literate Society. 2013. Prague. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/PragueDeclaration.pdf •Information literacy - Definition. 2004. CILIP [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.cilip.org.uk/cilip/advocacy-campaigns-awards/advocacy-campaigns/information-literacy/inf ormation-literacy •ZIKUŠKA, Jan a Hana Landová. 2014. VŠ knihovny vzdělávající: výsledky průzkumu. Konference Bibliotheca Academica [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.akvs.cz/aktivity/ba-2014/ba2014-landova.pptx