1.2 Jak lze v korpusech hledat doklady pro výzkum hláskových alternací v rámci substantivní flexe? 1.2.A Motivační úvod Hláskové alternace jsou definovány jako pravidelné střídání hlásek (dvojic hlásek), na němž je založena alomorfie. Alternace provázejí jak tvoření tvarů slov (skloňování a časování), tak odvozování slov. Každý rodilý mluvčí ví, že chce-li po něm malé dítě „leva“, nežádá asi o bulharskou měnu, ale o plyšového mazlíčka, a pozná, že je chyba, raduje-li se dítě, že napadlo hodně „sníhu“. Přesto mu bude asi činit jisté potíže, položí-li mu dítě, které opraví, otázku proč? Na tomto místě se spokojíme s tím, že se na základě analýzy dostupných korpusových dat pokusíme odpovědět na otázky kde a jak. V této kapitole se podíváme na to, kdy se v genitivu plurálu feminin skloňovaných podle vzoru žena vkládá mezi dvě poslední souhlásky e. Tedy trochu s humorem řečeno, proč je hodně barev a málo želv? Půjde tedy o alternace 0/e u feminin skloňovaných podle vzoru žena. 1.2.B Nastínění problému V Mluvnici současné češtiny (Cvrček a kol. 2010: 172) čteme: „U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v genitivu plurálu do skupiny vkládá e: her, kreseb, ...“ Tabulka, která následuje a která si „neklade nároky na úplnost“, obsahuje bohužel chyby (více Kosek – Křístek – Osolsobě – Ziková – Vojtová 2011). S ohledem na proklamativně korpusový charakter MSČ se pokusíme o vlastní analýzu korpusových dat. 1.2.C Otázky Jak získáme relevantní data pro výzkum alternací 0/e u feminin skloňovaných podle vzoru žena? Je třeba vyhledat všechna lemmata substantiv skloňovaných podle vzoru žena taková, že u lemmatu před koncovkou -a předcházejí alespoň dvě souhlásky. U těchto lemmat pak dále sledujeme tvary genitivu plurálu a snažíme se vypátrat, kdy se mezi dvě souhlásky vkládá e a kdy nikoli. 1.2.D Formulace dotazu pro získání dat z korpusů Zvolíme Typ dotazu cql a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě [tag=“NNF.*“ & lemma=“.*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]a“]. Zvolíme Filtr pozitivní, rozsah hledání <0,0>, Typ dotazu slovní tvar a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě NNFP2.* (hledáme všechny tvary genitivu plurálu). Následně můžeme a) ve Filtr konkordancí zvolit Typ dotazu slovní tvar a do dotazovacího řádku napsat dotaz ve formě .*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]e[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž] a vrátíme-li se o krok zpět, pak b) do dotazovacího řádku napsat dotaz ve formě .*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]. Získáme tak postupně feminina skloňovaná podle vzoru žena, která a) mají v genitivu plurálu alternaci 0/e a b) nemají v genitivu plurálu alternaci 0/e. a) V menu Frekvenční distribuce zvolíme na první úrovni Atribut lemma a na druhé úrovni Atribut word (slovní tvar). b) Frekvenční seznam lemmat a tvarů získáme stejně jako u předešlé úlohy. 1.2.E Třídění a pozorování dat získaných z korpusů Vrátíme se zpět a vytvoříme frekvenční seznamy lemmat a tvarů a pozorujeme je. (V menu Frekvenční distribuce zvolíme na první úrovni Atribut lemma a na druhé úrovni Atribut word (slovní tvar).) V dalších krocích by bylo s ohledem na početná data dobré postupovat po menších celcích, např. podle finální souhlásky. (Můžeme se vrátit zpět a vybrat pomocí pozitivního filtru pouze lemmata na .*ba, .*da, .*ka, .*ma atd.).[1] Seznamy lemmat a slovních tvarů (genitivu plurálu) získáme výše popsaným způsobem. Pozorujeme data a všímáme si lemmat i tvarů slov, u nichž dochází/nedochází k alternacím 0/e v genitivu plurálu a hledáme pravidlo (pravidla), kterými se řídí distribuce této alternace. 1.2.F Formulace závěrů V následujícím tabulkovém přehledu shrneme pozorování korpusových dat. finála-koncovka s alternací bez alternace Cb-a služba/služeb bomba/bomb Cd-a -----[2] miliarda/miliard Ck-a podmínka/podmínek banka/bank Cl-a cihla/cihel ----- Cm-a firma/firem termy/term[3] Cn-a elektrárna/elektráren skvrna/skvrn Cp-a výspa/výsep lampa/lamp Cr-a hra/her ------ Cs-a kapsa/kapes římsa/říms Ct-a karta/karet cesta/cest Cv-a barva/barev želva/želv Cz-a ------ burza/burz Cf-a ------[4] nymfa/nymf Cg-a ------ sfinga/sfing Ch-a Cch-a ------ ------ volha/volh[5] střemcha/střemch Cš-a ------ gejša/gejš Z pozorování dat plyne, že alternace 0/e v genitivu plurálu feminin skloňovaných podle vzoru žena jsou obligatorní pouze v případě substantiv na -C[rl]a (srov. Caha – Scheer 2007). Obligatorní je také před sufixy -b(a) služ-b(a), -k(a) bran-k(a), -n(a) kněž-n(a), -v(a) žat-v(a), nikoli -d(a) srov. sran-d(a). Naopak mezi substantivy na -za, -fa, -ga, -ha, -cha, -ša případ alternace není doložen. Slova na C[cč]a nejsou dle kontextu feminina (Franca, Korča, ...), jde o chybnou lemmatizaci a tagování. Výše uvedená tabulka uvádí na základě sledování korpusových dat na pravou míru závěry předložené v Mluvnici současné češtiny (viz výše). 1.2.G Formulace dalších otázek vyplynuvších ze zkoumání daného jevu Je možné tvrdit, že distribuce 0/e je vázána na potřebu usnadnit výslovnost souhláskové skupiny? Je možné tvrdit, že alternace 0/e je vázána na morfémovou skladbu slova (tautomorfní/heteromorfní)? Je možné tvrdit, že alternace v tautomorfní pozici je vázána na jednotlivé lexémy? 1.2.H Zadání cvičení, v nichž lze uplatnit analogické postupy Pozoruj doklady jako rezerv, sekt, želv, žvejk. Najdi v korpusu doklady takové, že ve formálně stejném řetězci dochází k alternaci e/0. S podobnými alternacemi se setkáváme také u neuter skloňovaných podle vzoru město (městeček, pater, divadel, ...). Popište, jak budete postupovat, budete-li chtít z korpusu vybrat data pro další interpretaci alternace 0/e. Tato alternace se vyskytuje též u některých maskulin. Vyhledejte v korpusu příklady a popište je. Podívejte se v korpusu na doklady genitivu plurálu substantiva tma a analyzujte je. Alternace e/0 mají též substantiva skloňovaná podle vzorů píseň a kost. Vyhledejte v korpusu příklady a popište je. ________________________________ [1] Vyhledaná data bychom mohli dále filtrovat. Je např. zřejmé, že u mnoha cizích slov končících na -ll nejde o doklady, které by pro náš výzkum mohly být relevantní. Podobně jsou na tom případy, kdy dva grafické znaky označují jediný konsonant (ch). Vyloučit bychom měli také případy, kdy druhá souhláska od konce je slabikotvorná [rl] (např. vrba, brva, slza, …). Při zobrazení frekvenční distribuce by bylo také možné místo atributu word volit atribut lc. [2] Jediným dokladem alternace 0/e slova zakončeného na konsonant + -da je substantivum mzda. Jde ovšem o alternaci ve skupině CCC (C – libovolný konsonant), nikoli CC. Obdobou by mohla být alternace u substantiva msta. Tvar mest je v korpusech doložen pouze v překlepech nebo slovensky psaných textech (gen. pl. slova mesto). Ani slovníky tvar genitivu plurálu neuvádějí. V korpusech je řídce doložen genitiv plurálu od prefigované varianty pomsta/pomst bez alternace. První případ (substantivum mzda) nebere tabulka v Mluvnici současné češtiny (Cvrček a kol. 2010: 172–173) v úvahu, nicméně se na ně upozorňuje v textu pod tabulkou. [3] Srv. SSČ i SSJČ. Tabulka v Mluvnici současné češtiny (Cvrček a kol. 2010: 172–173) nebere tuto alternaci v úvahu. [4] Na jednom z běhů LŠSS v Brně položili zvídaví zahraniční studenti dotaz lektorovi, jakpak že zní genitiv plurálu substantiva Fa (značka deodorantu). Lektor po chvíli váhání uvedl, že Ef. [5] Doklady genitivu plurálu u slov jako myrha, Volha, mha, … chybějí v korpusu SYN2010, v korpusu SYN najdeme doklady genitivu pl. volh (značka automobilu). K alternaci 0/e nedochází v případě slabikotvorných sonant (mlha, vlha, sprcha, ...).