Tereza Keřkovská, Tamara Kunčarová, Zuzana Wimmerová podzim 2016 DOPLNIT - !!!Intervention in School and Clinic-2002-Forgan-75-82 – i solve! Ò15 - 19 let Ò ÒDospívání závislé na kultuře Ò ÒDospívání je individuální u každého jedince Ò ÒŠkála Ò Ò Škála – individuální – představit si póly a střed – odvíjí se biblioterapeutické možnosti a přístupy Ò Ò Ò ÒJak vypadá dospívání? Ò Ò ÒIdentita, vztahy, osamostatnění, sexualita, konflikt, tělesné změny Ò ÒMost mezi dětstvím a dospělostí ÒAdolescence jako ÉBouře a vzdor ÉČas pro splnění vývojového úkolu ÉProces učení, poznávání, přijímání nových rolí ÉKonceptualizace vlastního životního prostoru ÉVlastního vývoj ÒKDYSI ÒDNES ÒSturm und Drang É(1804 – G. S. Hall) ÉBouře a Vzdor ÉSchiller, Goethe ÉIdealismus, revolta za cenu nejvyššího utrpení ÉNevyhnutelný střet protikladných tendencí ÉAdolescent se osvobozuje od vlivu rodičů Ò ÒAdolescenti mohou mít dobré vztahy s rodiči ÒPrůchod může být bez větších nárazů ÒUpouští se od vzdoru ÒErikson – identita vs. chaos ÒMarcia – 4 potenciální stavy identity É ÒDifúzní (rozptýlená) identita – ani krize, ani závazek, není potřeba sebedefinování, člověk je snadno ovlivnitelný ÒPředčasně uzavřená identita - závazek, přebírá identitu nekriticky od ostatních (např. rodiče, vrstevníci) ÒMoratorium – krize identity – experimenty, úzkost, čas pro hledání a objevování ÒDosažení identity – sebeakceptace, sebereflexe, kontinuita mezi přítomným, minulým a budoucím Ò ÒKdo jsem? Kam patřím? Kam směřuji? Odkud pocházím? Čeho jsem součástí? ÒAdolescenti si často připadají jedineční a výjimeční ÒAdolescent se může stávat součástí subkultur Ò Ò Òobecně: schopnost volit různé úhly pohledu, domněnka, že stejným způsobem o nich samých uvažují i ostatní, tzv. imaginární obecenstvo ÒSelzerová - vrstevnická aréna – konfrontace, hledání své pozice, vztahy jsou spíš prostředkem k vymezení sebe sama Ò Òobecně: mezi dětstvím a dospělostí (něco už nemůže, něco ještě nesmí), rozšíření životních možností ÒBronfenbrenner ÉMikrosystém (rodina, třída, kroužky) ÉMezosystém (síť mezi mikrosystémy, vztahy) ÉExosystém (širší komunita, adolescent nemusí být účastníkem) ÉMakrosystém (média, vláda, hodnoty, kultura) ÒMyšlení - Formální operace, abstraktní myšlení ÉPiaget ÉExperimenty s myšlenkami ÉVyšší autonomie při řešení problémů ÉPřechod od absolutního k relativnímu myšlení Ò ÒEmoce a vztahy ÉEmoční labilita, impulzivita ÉVyhraněnost, egocentričnost ÉČernobílé vnímání, postupná proměna ÉEmancipace od rodiny, vztahy k vrstevníkům É É ÒKonvenční morálka ÉKohlberg ÉOdvozuje z jednání okolí ÉDobro a zlo ÉBýt dobrý v očích druhých ÉMožný přechod k postkonvenční morálce É ÒTělesné změny, sexualita É É Ò Ò ÒJak tedy práci s adolescenty Òzaručeně zkazit? ÒNehodnotit ÒMít na paměti emoční citlivost ÒProstor pro vyjádření vlastního názoru ÒRespekt k různým názorům, individuální interpretaci ÒRespekt k individualitě a dávání prostoru ÒNebrat si osobně odmítnutí ÒDospělí už nemusí být autoritou (rovnocenný přístup, „od vás se můžu dozvědět něco nového“) Ò Ò Ò Ò ÒUkázky aktivit ÒSebediskrepanční teorie (Higgins, 1987) Ò Ò ÒIdeální x požadované x aktuální já Ò ÒZ vlastního pohledu a pohledu druhého Ò ÒHledání rovnováhy Ò ÒPředstavte si, že by během Vaší střední školy vyrostl strom. Napište o něm. Nakreslete ho. Ò ÒJak vypadá? Kde stojí? Z čeho žije? ÒJak moc vyrostl? Mají jeho části, větve nějaká jména? ÒČím si prošel? Je to na něm znát? O čem strom asi tak vypráví? ÒJsou kolem i jiné stromy? Ò ÒZačněte: „Strom rostl vedle mě. Rostl se mnou. …“ ÒZakončete: „Na konci střední školy jsem si pod něj lehl Ò a snil o…“ Ò ÒDokončete věty: Ò ÉV adolescenci se mění… É ÉPatnáctiletou dívku nejvíce trápí, že... É ÉOsmnáctiletého chlapce velmi tíží… Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒDěkujeme za pozornost. ÒErikson, E. H. (1994). Identity and a Life Cycle. New York: W. W. Norton & Company. ÒErikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: Devět věků člověka. Praha: Portál. ÒMacek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál. ÒŘíčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing a. s. ÒVágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Ò ÒFilm Boyhood: http://www.csfd.cz/film/303829-chlapectvi/prehled/ Ò Ò