Free Powerpoint Templates Page 1 Digitální technologie ve školách a procesy běžící na pozadí Jiří Zounek http://www.phil.muni.cz/wupv http://zounek.cz/ Free Powerpoint Templates Page 2 Obsah • Trocha pesimismu nemůže škodit • Školy, lidé a technologie • Dva příběhy • Dnešní učitel • Studenti v digitálním věku Free Powerpoint Templates Page 3 Inspirace – pesimismus (pochybování) • Digitální technologie ve vzdělávání = optimismus • Ještě před několika lety – pesimisté (pochybovači) kritizováni, ignorováni, umlčeni • Tím se však téma/problematika uzavírá celé škále odlišných pohledů – i pesimisté jsou důležití Selwyn, N. (2011). Editorial: In praise of pessimism - the need for negativity in educational technology. British Journal of Educational Technology, 42, 5, 713– 718. Free Powerpoint Templates Page 4 Pesimismus (pochybování) • Neklást otázky jak by mohly či měly být ICT využívány, ale jak jsou využívány v edukační realitě. • Pomáhá zbavit se nereálných očekávání spojovaných s ICT. • Nečekáme pak od ICT řešení problémů tam, kde ho nabídnout nemohou. Free Powerpoint Templates Page 5 Začleňování a využívání technologií ve školách: Na čem vlastně záleží? Free Powerpoint Templates Page 6 Škola – její život, zaměření i okolí • Studijní obor či obory,zaměření, vedení školy • Kultura a tradice školy, vnitřní atmosféra (život školy) • Vize školy • Zažité přístupy k inovacím či začleňování digitálních technologií do výuky • Složení pedagogického sboru (odpor x nadšení učitelů) Free Powerpoint Templates Page 7 • Vybavení školy technologiemi • Žáci • Rodiče • Širší okolí (veřejnost, region, kulturní tradice) • Mezinárodní prostředí (inspirace x přebírání zkušeností) Free Powerpoint Templates Page 8 Kultura a život školy • Podpora vedení: inovátor Čenda –„digitální“ škola, tlak na učitele (nadšenci, následovníci, odpůrci, jiné priority či cíle výuky) • Kultura organizace: (super)lídr/vůdce Kleofáš, dobrá škola, implementace technologií, „po mně potopa“? Free Powerpoint Templates Page 9 Učitel Free Powerpoint Templates Page 10 Dnešní učitel • Odborné znalosti a dovednosti (znalost oboru), • Pedagogické, didakticko-psychologické a manažerské dovednosti, • Sociálně-komunikativní kompetence, • Jazyková výbava (včetně znalosti cizích jazyků), • Znalosti a dovednosti v oblasti pedagogického využití ICT. Černochová, 2003 Free Powerpoint Templates Page 11 Co žáci, mají si kde… Free Powerpoint Templates Page 12 „Děti“ digitálního věku • Dnešní studenti s ICT vyrostli a používají je běžně = tzv. net generation (Tapscott, 1999), digitální generace,„digital youth“ (Ito, 2008), generace Z • Web 2.0, mobilní technologie, wearable technologies apod. • Digitální generace definována různě, různý vývoj ICT ve světě, v jednotlivých zemích Free Powerpoint Templates Page 13 Charakteristiky digitální generace • M. Prensky – 2001 (digital natives) • Nástup technologií, nespojitý vývoj, nelze se vrátit k dřívějšímu stavu • Děti se učí jinak, mění se mozek • Dnešní vzdělávání/škola je nevyhovující • Digitální domorodci x digitální imigranti Free Powerpoint Templates Page 14 Charakteristiky digitální generace • Řešení několika úkolů najednou, rychlé přechody od jednoho úkolu ke druhému (tzv. multitasking, multiprocessing) • Mají osvojené vizuálně-prostorové dovednosti (dokážou propojovat virtuální a fyzický svět) Free Powerpoint Templates Page 15 • Preferují učení prostřednictvím obrazových či zvukových materiálů (videa), před učením se z textu (snadno čtou vizuální informace) – rovněž „nová gramotnost“ (PISA) (Oblinger, Oblinger, 2005; Brown, 2002) Free Powerpoint Templates Page 16 Free Powerpoint Templates Page 17 Kritika • Neexistuje „jednolitá“ digitální generace (různí lidé/studenti = různé přístupy k ICT a jejich využívání apod.) • Přístup k ICT/vlastnictví ICT neznamená automaticky (pokročilé) dovednosti (hraji hry ≠ umím využívat ICT) • Výzkum ICILS 2013! Naši žáci úspěch! Free Powerpoint Templates Page 18 Kritika • Nebezpečné je odlišení imigrantů (učitelé) a domorodců (studenti) pro vzdělávání • Imigranti versus domorodci – použití: média,„inovátoři“, rodiče, komerční sféra = velmi populární Free Powerpoint Templates Page 19 Digitální generace a učení • Nemění se tolik samotné učení, ale spíše se proměňuje: kontext učení, očekávání spojovaná s učením, výukové postupy. (Palfrey, Gasser, 2011; Ellis, Goodyear, 2009) Free Powerpoint Templates Page 20 Digitální generace a moudrost M. Prensky – 2009 • Digitální moudrost (digital wisdom) založena na: - digitální technologie umožňují rozšířit naši vrozenou kognitivní kapacitu, - zlepšení či rozšíření našich schopností a dovedností díky rozumnému používání digitálních technologií. Free Powerpoint Templates Page 21 Co se mění? • … výsledky výzkumu • Čas a prostor: Mění se představa času a prostoru v souvislosti s učením ... ...není důležité místo ani doba, kdy se učí. • Přenositelnost: Mizí rozdíl mezi používáním moderních technologií při učení a v ostatních životních situacích. Free Powerpoint Templates Page 22 • Personalizace: Studenti si „upravují“ prostředky moderních technologií tak, aby vyhovovaly jejich potřebám... ... používají současně počítače, mobilní zařízení, internet i knihy. Osobní učební prostředí - personal learning environment CONOLE G., et al.„Disruptive Technologies“, „Pedagogical Innovation“: What's New? Findings from an In-Depth Study of Students' Use and Perception of Technology. Computers and Education, 2008. Free Powerpoint Templates Page 23 Osobní vzdělávací prostředí ? Free Powerpoint Templates Page 24 Výzva – učební prostředí • Poznání učebního prostředí studentů (neuvažovat o generacích, ale způsobech využití atp.) • Nikoliv pouze školní prostředí, ale i informálního učení • Osobní učební prostředí, virtuální prostředí, domácí prostředí, prostředí v knihovně nebo v muzeu Free Powerpoint Templates Page 25 Inspirace Learning lives (Erstad, 2012): • mládež/dospělí se jako „učící se subjekt“ pohybuje v různých kontextech učení a prostředích (reálné či virtuální, školní i mimoškolní), přičemž jde o neustálý proud aktivit. Free Powerpoint Templates Page 26 Inspirace • Mobilizace a využívání různých (učebních) zdrojů ve specifických kontextech (i virtuálních) • Sociální aspekty učení • Osobní zkušenosti s předchozím učením • Utváření identity studenta Free Powerpoint Templates Page 27 Závěrem • Digitální generace není jednolitý celek, naopak (pozor na generalizace) • Studenti zde nejsou sami (rodiče, kamarádi,„virtuální“ přátelé, knihovníci) • Škola není jediné místo, kde probíhá učení Free Powerpoint Templates Page 28 • Poznání ICT a jejich využívání v různých životních činnostech a situacích studentů jako východisko pro inovace (školního) učení/vzdělávání • Moderní technologie nejsou ničím výjimečné, jsou jedním z prvků lidského učení