SYLABUS KURZU ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA (DPS 002) 30. 9. 12.30 – 14.00 (Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.) Uvedení do kurzu. Pedagogika jako věda – předmět a metody pedagogiky, její vztah k jiným oborům. Základní terminologie. Normativní a explanativní přístup. 14.10 – 15.40 (Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.) Učitel – charakteristiky profese, vývoj profesní dráhy, prestiž učitelského povolání, profesní kompetence a dovednosti učitelů a jejich rozvoj. 11.11. 12.30 – 14.00 (doc. Jiří Zounek, Ph.D.) Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. 14.10 – 15.40 (Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.) Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, rozdíly mezi žáky. 25. 11. 8.20 – 9.50 (Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.) Kurikulum. Teorie kurikula, formy kurikula. Základní kurikulární dokumenty. 10.00 – 11.30 (Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.) Škola jako instituce a organizace. Efektivní řízení školy. 9.12. 14.10 – 15.40 (Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.) Výuková komunikace: specifika komunikace ve školní třídě, koncept dialogického vyučování. Podmínky ukončení kurzu: Úspěšné složení písemné zkoušky (písemná zkouška sestává z 5 otevřených otázek, z nichž každá je bonifikována 20 body. Celkem je tedy možné získat 100 bodů. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné dosáhnout minimálně 66 bodů). V rámci písemné zkoušky se zjišťuje orientace studenta v povinné literatuře (studie a monografie Moderní pedagogika) a znalosti z přednášek. Povinná literatura: PRŮCHA, Jan (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Kapitoly 1–6, 8–10. Studie ve studijních materiálech v ISu. Ke každému tématu jedna studie. Doporučená literatura: PETTY, Geoffrey (2006). Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. PRŮCHA, Jan (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. James S. Cangelosi Ed.) (2000). Praha: Portál, 2000. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.