Po z n a m k a Vnckterých kapitolách j sem užil svých dřívějších pojednání o starověké estetice komedie {Listy filologické 50. 1923, 65 n j, d estetice Platónove (Česká mysl 20, 1924, 208 n.), Modemové {Listy filologické 51, 1924, H n.), o spise O vznešenú (tamtez d2, 1925, 7 n.J, o estetice Plótfaově (Ruch filosofický 5, 19 '5, 90 n j Vznik pojmu krásna v řecké filozofii M I K X 0 l\T 0 V A K Iitwü iura Y. Cmizer. Plotini l'iber Je pulontüdine (Heidelberg 18Hj. - Ad. Rune. Die p/d£oni.*icfte Aesthetik (Halle 18323- - £. Müller. Geschielt c der Tbcork der Kunst bei den H/£cn (Breslau 1834 n.) - F.. Egger, Essai suc ('histoire de la enrique eher les Graes (Paris 1850). - b. Bremung, We lehre vom Schönen bei Plotin (Göttin-gen 1864). - G. Teichmüller, Aristoteles Fhifosophie der Kunst (- Aristotelische Forschungen Ii) (Halle 1869). - J. H. Reinkens, Aristoteles über Kunst (Wien 1870). • A. Döring, Die Kunstlehre des Aristo tefes (Jena 1876). - J. Bcrnays, Zwei Abhandlungen über die aristoieliadyc Theorie des Drama (Berlin 188Ü). - Ch. Benard, L'estbctique d'Aristote et de sex successeurs (Paris 18#9). - J. Walter. Die Geschichte der Ästhetik im Altertum (Leipzig 1893). - S. H. butcher, Aristoile\ Theory of Foctry and Eine Art (London 1Ä95). - H. Abevt, Die lehre vom Ethos in der griechischen Musik (Leipzig 1899). - G. Finsler, Piaton und die aristotelische Foctik (Leipzig 1900). - F. Stählin, Die Stellung der Poesie in der platonischen Philosophie (Nördlinyen 1Y01). - J. A Jolles. Vitmvs Acsihetik (ftcibuvg im Bv. (1905J). -W Süsz, Ethos (Leipzig 19T0) - Ch. jen&en, Fhilodemos über die Gedichte (Berlin 1923). Uvod V téľ.o práci jsem se pokusil vylíčit vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Snažil jsem .se již názvem své téma monograficky omezit a pokud možno i metodologicky určit. Mým úkolem podle toho je pojednat o vzniku pojmu, tedy o vzniku logické formy, a to oné logické formy v níž sc Řekové pokoušeli rozumem postihnout a vysvětlit zážitek krásna. Mým předmětem není tedy vyložit, jak vznikalo řecké krásno, nýbrž jak vznikal řecký pojem krásna, a to pojem nikoliv ve smyslu umělecko-historické koncepce, nýbrž v přesném smyslu logickém a filozofickém. Tím je téma zařazeno v obor dějin estetiky jakožto filozofické disciplíny jednající o krásnu. Meze takto vytčené jsem překračoval, uká-zala-li se toho potřeba, vc směru psychologie a sociologie. Metoda, kterou jsem postupoval, je určena pojmem vzniku, rovněž v názvu vytčeným. Líčit proces vznikání, ať již vznikání myšlenky nebo jiné skutečnosti, žádá si především odmyslit množství shodných podrobností vyskytujících se na jednotlivých stupních vývoje, tyto stupně samy však navzájem uvést ve vývojovou závislost. Práce o pojmu krásna v řecké filozofii vůbec by proto vypadala jinak a byla by zpracována jinými metodami než práce o vzniku tohoto pojmu. Líce tento vznik, zacházel jsem do podrobností jen tam, kde šlo o to určit některý stupeň myšlenkového vývoje, např. v kapitolách o filozofii před Sokratem a jejím významu pro prvé pokusy o stanovení pojmu krásna. Tam však kde o daném stupni myšlenkového vývoje nemohlo být pochyb, např. v Platónově idealismu, jsem se omezil na stanovení faktů nej charakterističtějších (teorie krásna v Hostině) a snažil jsem se uvést jc přímo v souvislost s jejich podmínkami a s vývojem předcházejícím, flyl-li jsem namnoze nucen vstoupit na území psychologie nebo i sociologie, bylo to 72)__SVOBOD ľ 0 v á k. proto pravé, že sestupuje k podmínkám dějů myšlenkových, sestupoval jsem k jevům, jež nebyly již myšlenkami, nýbrž city a instinkty a ty dále zase souvisely s fakty ještě jiného druhu, s fakty společenskými vůbec a hospodářskými zvláště. Tím se výklad vzniku pojmu krásna omezil ve smyslu monografie a metodologicky odlišil od pojednání o řeckém pojmu krásna vůbec. U V Praze, v prosinci 1931 Dr. Mirko Novák !_._V z n i k pojmu krás n a z bfeáiska áčj in estetiky Estetika jakožto filozofie krásna je velmi starý obur filozofického myšleni. Její jméno ovšem a její ustavení v samostatnou filozofickou disciplinu je teprve dílo 18. století, kdy žák Wolffův, Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-1762), ji oddělil od ostatních filozofických disciplín n nazval estetikou.0 V duchu filozofie Leibnizovy a Wolffovy nespatřoval se tehdy podstatný rozdíl mezi poznáním rozumovým, pojmovým, a poznáváním smyslovým. Poznávání smyslové bylo toliko nejasné, zmatené {confusum), na rozdíl od přesného, logického poznání rozumového. Přesto však i při poznávání smyslovém byl shledán určitý stupeň dokonalosti, a tím byl cit krásna, jejž smysly prostředkují. Toho užil Baumgarten a vedle logiky, jakožto vědy o dokonalém poznání rozumovém, a etiky, jako vědy o dokonalém chtění vztahujícím se k dobru, postavil estetiku, jakožto vědu o dokonalém poznávání smyslovém, vztahujícím se k c krásnu. Tím byla vyplněna mezera v soustavě filozofických disciplín. Postavení nové disciplíny nebylo však mezi filozofickými obory právě nejpřed-nější. Naopak, tato disciplína byla jen jakýmsi doplňkem k logice a etice, jednajícím o předmětu (smyslovém poznávání krásna), jenž pro ony disciplíny byl příliš neurčitý a zmatený. Tak osamostatnění estetiky nastalo náhodně, nikoliv z vlastních potřeb a důvodů filozofie krásna, nýbrž pro systematické doplnění Leibnizovy-Wolffovy filozofické soustavy.J) Proto dlužno dbát toho, abychom díla Baumgartcnova neztotožňovali s původem estetik)'. Vlastní vznik estetiky nebyl jen Šťastnou náhodou, která zaplnila prázdné místo filozofického systému, usilujícího o systematickou úplnost. Byl to myšlenkový děj daleko složitější a sahající o mnoho hlouběji v oblast citovou a ideovou než dílo Baumgartenovo. Tímto dějem byl sám vznik pojmu k r á s n a , jež spolu s dobrem a pravdou vytvořilo důležité pilíře budoucí evropské filozofie, především ovsem filozofie idealistické. Uvědoměním si krásna jako zvláštní oblasti ducha a jeho formulací ve filozofický pojem vznikl vlastní předmět a vlastní duchový obor estetiky. Proto její původ nelze spojovat se jménem Baumgartenovým a se systémem Leibnizovým-"Wolffovým, nýbrž s filozofií o celé dva tisíce let starší, s dílem Platónovým a Sokratovým a s tím, co předcházelo ve vývo- 74)- novák nova -(75 jemu nepochopitelných sil, v jejichž zajetí se cítil nutilo jej, aby v tomto světě záhadných a neviditelných mocí nalezl pevný bod, jejž by mohl uctívat jako ztělesnění tajemné moci, na níz se domníval záviset svou existencí. Zprvu to byl kámen, strom, kus dřeva nebo jiný nezpracovaný předmět. Brzy však cítí člověk potřebu ulevit náboženskému afektu vlastní činnosti, vlastním výL vorem, a v pařezu, kůlu nebo prkně vytváří úděsnou podobu démona, jak jej vidí svým vnitřním zrakem - svou probouzející se uměleckou obrazností. Kolena boha, jejž vytvořil, rytmicky křepčí a hlučí se svými druhy a přináší mu oběti zvířat i lidí, aby získal jeho přízeň. Tak došlo patrně i u Reků k prvým projevům estetického cítění. V jejich strohých geometrických formách vytvářel si Člověk vlastní pořádek věcí a dějů, jejž postrádal ve svém okolí a jenž inu byl úlevou a uklidněním v jeho úzkosti z chaosu tajemných a neviditelných působení, jimiž se cítil obklopen. Tento prvotní vývoj byl ovšem prost jakýchkoliv představ o krásnu. Primitivní Řek byl ještě daleko od onoho kulturního stupně, na němž se jeho potomci počali dívat na svet a na věci tím vyrovnaným, úzkosti prostým způsobem, který v nich dával vznikat zážitku klasické krásy. K tomu bylo především třeba, aby jeho cítění se aspoň částečně osvobodilo ze zajetí náboženských emocí a vidin. Teprve tam, kde mohl beze strachu pozorovat tvary a děje, byly dány předpoklady k tomu, aby je vytvářel za ryzím, v obraznosti viděným estetickým cílem a nikoliv jen za eilem náboženským. Presto, že i hlediska psychologie uměleckého tvoření v tom není zásadního rozdílu, neboť k cíli náboženskému pracoval člověk stejně tvůrčími prostředky jako k vlastnímu cíli estetickému, pro vznik prvých vjemň 3 představ krásna je to významu základního. K nim právČ bylo zapotřebí, aby svobodně a bez úzkosti pozoroval věci a děje, aby je pro vlastní potěšení převáděl ve formy a rytmy neboť pak teprve si mohl uvědomit a prožit jejich ryzí estetické působení, to působení právě, z jehož „ncinteresovaností", Izeli zde užít kantovského termínu, v nem vznikl cit a představa estetické krásy. Spolehlivé stopy tohoto vývoje dochovány nejsou, nelze jej tedy historicky doložit. Nutno jej však předpokládat psychologicky, neboť jinak by byl vznik prvých představ krásna těžko vysvětlitelný. Pohleďme nyní, jaké jsou a čeho se týkají ony prvé představy o krásnu, vyjádřené básnickým slovem Hésiodovým a Homérovým. Je přiroze- no a vyplývá to z vývoje, jejž jsme výše vylíčili, že krásu si začal Řek uvědomovat nejdříve prostřednictvím Čidla, které mu poskytovalo nej-bohatší obraz světa a jeho tvarů, jež první přivedlo jej k tomu, aby pozoroval nekonečnou rozmanitost věcí - prostřednictvím zraku. Ac nej-starší umění hudební a taneční, přesněji řečeno rytmicky' hluk, podle něhož primitivní společnost křepčila, bylo, zdá se, dřívějším a intenzivnějším projevem estetickým než prvé pokusy člověka o výraz tvárný, je to presto oko, a nikoliv ucho, jež první zprostředkuje Člověku vjem a představu krásy.ů; Příčina leží v psychologii vývoje. Uvědomit si krásu slyšenou, krásu rytmickou a vůbec hudební jako pojem, nikoliv jen ji instinktivně prožívat, to zajisté předpokládalo vyspělejší estetické cítění a větší zkušenost subjektivních hnutí, než, uvědomit si krásu viděných forem, 1 nichž mnohé, ba zprvu většina, mluvily k člověku nejen krásou estetickou, nýbrž především krásou životní, pohlavní. Proto prvé představy a prvá slovní určení krásna, jak je vyjadřují Hésiodos a Homér, týkají se přirozeně krásy bezprostředně smysly vnímané, a to především krásy vn rrnarié smyslem zrakovým. Jsou převážně povahy vizuální. Tato vizuálnost prvých představ krásna vyplývala ze samé podstaty epické imaginace, jež s celou svěžestí mladého básnického vidČní rozvíjela pred posluchačem ve smělých srovnáních a popisech krásu věcí a dějů. Z prvých tvoru, jimž se dostává přívlastku krásy, je žena, její tělo, proporce, roucho a ozdoby. V Ilésiodove Thcoyoďti je žena nazývána kolon kakon. to jest krásným zlem. Z toho vyplývá, že autor nikterak nemísii ani neztotožňoval krásu a dobro, jako to činí pozdější řecká spekulace, moM-li ji pokládat zároveň za škodlivou a nebezpečnou.'} Podle Waltera není však ani toto .zlo' ženské krásy míněno u Hésioda mravně, jako protipól dobra, nýbrž tak asi jen jako zdroj zlosti a nepořádku v rodině a domácnosti.*1 Z žen za nej krásnější je pokládána Afrodite, bohyně pohlavní krásy a lásky, zrodivší se z mořské pěny. Krásná svou postavou je Pandóra, jež světu přinesla bolest a utrpení za smělý čin Prométheův. Z bohů nejkrásuejší je Frós. li řady bohyň za krásné jsou označovány jednotlivé části těla. Tak vlasy, oči, tváře, nohy a činnosti s nimi související, úsměv pohled, chůze apod. Rovněž živel, z něhož Afrodite vzešla, je spojován s představou krásna, jak svědčí cpíteta kúfiireetbra, evrreiřés, kaí-íiroos, jimiž bývají označovány bohyně vodstva.''-1 Krása vlasů je vyjádře- 78). n o vak novak 479 aa adjektivem kalCikomoi, krása tváří adjektivem kalíiparcós a krása nohou adjektivy eusfjros, kaífisffvos, tanysfyrj.s.m} U Homéra přistupuje k představám krásy ženské již tu i tam predsta- , víi krásy mužské- Krása muže ovsem, jak to odpovídá jejímu fyziologie- | kému smyslu, je v eposu výrazem hrdinské síly, odleskem zbraní a odva- | hy. Vždy krásný je bojující jinoch, i vc smrti, když zasažen mečem leží na I bojišti." Predstavy o krásných lidech sc v eposu nijak zásadně neliší od ■. představ o krásných ?rvíratech. Podobné vLasrnosii síly. dobrého vzrúsh). \ tělesné zdatnosti, mohutnosti nebo hbitosti jako \i bojovníků, jsou nazý- | vány krásnými u hřebců, býku a beranů. Vzácnější jsou případy kdy zvi- J ře je nazváno krásným pro ryzí plastiku dokonalé tělesné konstrukce, jak l je tomu u psa Odysseova, jehož ušlechtilé stavbě sc dostává pochvaly |' čistě výtvarné, doložené připomínkou, že bohatému bývá pes toliko před- ? mčtem krásné podívané.p) Představa krásy, jak patrno, byla vyvozena ' v příkladech svrchu jmenovaných, z bezprostředního smyslového názoru j-povahy vizuální. Přesto, ač ojediněle, vyskytuje se pomerne brzy i představa krásy bezprostřednímu názoru zrakovému vzdálenější, představa krásy básnic-ko-hudební.. krásy múzické. Tak autor Tbeogonie nazývá svůj zpěv dar Múzy, krásným.131 Zde se setkáváme poprvé s představou, jež krásu spat- \\ ruje v duševním výtvoru člověka, v díle, jež právě bylo vedome za úče- h lem krá:>y vytvořeno. Rovněž Homér dovede ocenit krásu básnického zpěvu, jak vyplývá z prvého zpěvu Odysseic. v němž Télemachos vyzývá zá- I letník)', aby ustali v pokřiku a naslouchali pčvci, hlasem božstvu podob- f I néiuu.H; í1 Tyto prvé představy krásna ztrácejí v dalším vývoji řeckého estetické- , ho cítění prvotní naivní charakter přímého smyslového názoru a počína- o jí se dotýkat nejen krás vnějšího světa, které lze okem spatřit, nýbrž | i těch, které lze uvnitř subjektivně prožívat. Počínají vyjadřovat estetic- * ké stavy jakožto zvláštní duševní děje. Bohatší a rozmanitější estetické fl zážitky a vzrůstající schopnost literárního vyjadřování vedou čím dále, tím k podrobnějšímu odstiňování jednotlivých představ o krásnu, tj. k rozlišováni určitých kategorií krásna. Je to napr. kategorie krásy milostné a líbeznosti, vyjadřovaná adjektivy erateinos a bímeroeis, kategorie subjektivního kouzla lyrického, odpovídající představám sladkosti a rozkoše a vyjadrovimá adjcktWy flfyfcys, hédys, nebo nej vyšší stupeň j I r.isy individuálně prožívané, charakterizovaný adjektivy značícími bla-nost. jako o/6/os. makar, euáaimón. Walter jc vypočítává velmi podrobne, vycházeje z měřítek tělesné krásy, jak se s nimi shledáváme v bás-iiľ l ví a v kritice výtvarných uměni. Tímto způsobem popisuje celkem třináct literárně doložitelnýcti kategorií krásna, mezi nimi i estetickou pro-í ívii krásna, šeredná151 Tyto kategorie jsou nepochybně svědectvím prudkého vývoje uměleckého vnímání a tvoření. Vyjadřují celou stupnici umělecké senzibility řec-kélio člověka, jak vznikala z prvých jednotných, epický širolcých a smyslové bezprostředních pohledů na svět a jak se vyvíjela v lyrické odstíny subjektivních dojmů a konečně v mohutný, kolektivní zážitek krásy dramatické, vyplývající ze spolupůsobení umění básnického, hudebního, tanečního i výtvarného. Jakkoliv jsou vzácným dokladem řeckého estetického cítení, pro vlastní počátky estetického myšlení jsou celkem malého významu. Pozornost, kterou jim venuje Walter, nutno vysvětlovat spíše zájmem literárnč-historickým než estetickým nebo snaliou po podrobnosti a úplnosti. Při výčtu a rozboru těchto kategorií nelze totiž zapomínat, že nejsou ještě dokladem estetického myšlení, nýbrž toliko výrazem estetického cítění, které namnoze jeu obrazně vyjadřuje přirozené lidské rity a pocity. Tím vznikají spojeniny představ za časté značné ceny básnické, které však pro vznik prvých estetických p oj m ú jakožto logických výsledků myšlenkového úsilí o poznání a vysvětlení komplexu krásna nemají významu. Mohly být snad toliko materiálem estetické spekulace, nebo aspoň jejím východiskem. Ani tak tomu však nebylo, neboť řecká estetika nevyšla z uměleckého cítění a uměleckého zážitku, nýbrž z abstraktní filozofické spekulace, jež se komplexu krásna dotkla teprve tehdy kdy řecké umění dostoupilo již vrcholu, ba teprve tehdy, kdy společenská funkce řeckého umění se počíná již rozkládat, zůstavujíc krásno sobe samému jakožto absolutní duchovou hodnotu. Zmiňu-jeme-li sc o těchto prvých představách krásna, literárně doložitelnýeh, není to proto, že bychom v nich spatřovali východisko řecké estetické spekulace nebo abychom hledali domnělé spojitosti mezi nimi a jejími počátky. Uvedli jsme jc, abychom jednak seznali, jakého druhu byly prvé představy o krásnu na počátku řeckého slovesného vývoje - jde-li o vznik pojmu krásna v řecké filozofii, mohla by tato otázka být položena - jednak proto právě, abychom si uvedomili, že tyto představy nelze uvádět v nějakou bližší souvislost se vznikem filozofického pojmu krásna jakožto ústředního pojmu estetické disciplíny, 3 . V f v oj a b s trak c c pře ä S ó kra t cm a jeho v f z n a m p ľ u f o ľ m u (a c i p oj m u Ŕ r d s n g Frvé představy krásna., s nimiž se setkáváme u Hésioda a Homéra, nebylo lze pokládat za východisko filozofických formulací pojmu krásna a tím za východisko estetiky. Byly toliko, jak jsme viděli v kapitole předcházející, výrazem estetické senzibility, jež tryskala jednak v naivním, smyslové bezprostředním obdivu životní krásy lidí a zvířat, jednak vytvářela básnický adekvát individuálních i kolektivních citových hnutí, přepisujíc je metaforami. To vše zatím leželo velmi vzdáleno onoho oboru duševní činnosti, z něhož se zrodil všeobecný pojem krásna a s ním estetika jako filozofická disciplína. Řecká filozofie stála ještě u hlavních problému explikace sveta a života, jeho vzniku, podstaty a stažení. Vytvářela si teprve základní logické formy v nichž třídila své poznatky a v nichž usoustayňovala svůj obraz světa, zprvu fyzikální, později čím dál tím filozofičtější a na fyzice nezávislejší. Od iónské fyzikální koncepce světa, pozitivně prírodovedecky založené, stoupá řecké myšlení k filozofické koncepci, odpoutaná od fyzikálních elementů daných zkušeností. Pokouší se vysvětlit svět nikoliv tím, co bezprostředně poznáváme, Čeho působení můžeme ze zkušenosti pozorovat, nýbrž kvalitou myšlenkovou, k níž se Rek propracovává logickou operací, porovnávaje rozmauito Aristoteles, Metajysika A 3. 983b 20. n) Hermann Diels, Die fragmente aer Vorsokratiker. Griechisch und deutsch. 2. Aufl., Berlin 1906-10, Anaximandros 1: „(Diog. II 1-2) 'AvatppavSpoc, ITpa-^taöou Mi?aicuoc,. obtoc. rtpaoKEV ápxijv Kai crtotxetov té éc7ieipov, ob SiopíOv äépa ij Map ij äXXo ti." Viz dále u Diclsc, Anaximandros 9, 10, 11. Diels, fragmente (viz pozn. 17), Anaximandros 9: iSimplic. pliys. 24, 13 [Theophrast Phys. Opin. fr. 2 Dox. 476]) 'Alva^ípavSpocl uěv llpaEmSou ... äpxgv te Kat otoixetov £i'pnK£ -tojv ovtcov tô áTtetpov, rc p &> t o c, touto roiSvopa Kopicrac, t tj 5 äp % ŕj 5.' Diels, Anaximandros 11: „(Hip-poh Ref. I 6, 1-7)oůtoc, pěv (AvaqípavSpog] oův ápxgv Kal cm>ix£tov eipg-KC róov ovtújv to íŽTietpov, 71 pat t o c, tou v opa KaUdtt^ t tj c, ápXÍK." lí! Diels, Fragmente (viz pozn. 17), Anaximandros 15: „(Arist. Phys. r 4. 203' 6) íamvm T&p u &PX*I u 'S &PX>K. to» H inteipot) ouk Strav áp7,f|' ein yäp civ amoü nkpaq. íétt 5ě Kat ayévgrov Kal acpSaptov eác, apxtj ttc, ouaa- tó tc yáp ycvópevov áváyKTj téa-oc, /.aßetv, Kal TeXsntíj jiácrgc, éotí (poopá?. ötö Kaůárcep /.éyopev, ob xamr\q ápxú, al'K' aíjTii táiv aM,a>v eivai 5oKct Kai Ttsptéxetv oVíravta Kat 7téxvta KUßepväv, óí; (paciiv ocot pň. Jtotoíioi rtapá to áicmpov äXXaq aitíac, otov voúv [Anaxagoras] fj (pií.íav [Empedoklcsj. Kai toSí' etvai tc> Ocíov áBávaTOV yrap Kai ávíb/,eOpov, w c ipgcrtv a 'Ava^igavöpoc, Kai oí ji Ä e 101 o 1 t ro v (puGtoXóycov." ,Tó yáp änetpov oůSsv allo ij vli\ tatív." Plutatchi Epit. I 3, E XIV 14 2, cit. podle H. Dielse, Doxographi Graeci, Berlin 1879. " Diels, fragmente (viz pozn. 17), Philolaos B 8 [B 150]: „(lamlil. in Nic. p. 77, 9) n pijv povác éq áv ápyi) oůcra irávTOV Kata tóv <ťi>.ó?,aov." 221 Diels, fragmente (viz pozn. 17), Parmenides B 5: ,...to yčip auto voeív éoxív tc Kai eťvai." 2J: Denissen, Die Philosophie der Griechen {Allgemeine Geschichte der Philosophie II 1). 3. Aufl., Leipzig 1921, p. 93. 2,: Gomperz (Griechische Denker I, 2. Aufl., Leipzig 1903. p. 49) o něm praví: „Es ist dies der erste nicht rechnende, nicht messende, nicht zeichnende und nicht hantierende Weltweise... - ein spekulativer Kopf, dessen wunderbar zu nennende Geistcsfüllc uns noch heute labt und nährt, zugleich auch ein bloßer Philosoph im minder erfreulichen Sinne des Wortes, das heißt ein Mann, der in keinem Fache Meister ist und über alle Meister zu Gericht sitzt." 251 Diels, Fragmente (viz pozn, 17), Herakleitos A 6: .(Plat. Cratyl. p. 402 A) „*6vhc xenpeT Kai oů5ěv pévet...'; Aristoteles, Metafysika A 6. 987a 33: .thc, ájrávteov Ttiiv aia9ptwv aiei pEÓvTcjv...* * Jasně to vysvitne z tabulky, kterou sestavil Deussen, Fňiíosop/j/e (viz pozn. 23), [i. 36: Empedokles Anaxagoras Demokrit materielles Prinzip: die vier Elemente die ópotopEpíj die čhopa dynamisches Prinzip: cptHa und veikoc, der voOc, die Kivpo-15 Deussen však nedoceňuje snahu těchto filozofů o energetické vysvětlení světa, která zejména u Démokrita vystupuje v podobě vědeckého úsilí objevit zákon hmotnému dění imanentní, tedy nikoliv jen element z nouze, jenž by hýbal neměnným jsoucnem hmoty. 2" Walter, Geschichte (viz pozn. 3), p. 102: .Erst Sokrates warf, soweit unsere Nachrichten reichen, die Frage nach dem Wesen des Schönen auf. Damit er sich aber hierzu veranlaßt sehen konnte, mußte der Begriff schon eine gewisse Bc- 124). h o v a k u q v a k (125 deutung innerhalb des philosophischen Vnrstelhmgskrcises gewonnen haben, oder doch mindestens in sehr enge Beziehungen zu solchen Begriffen getreten sein, welche das Nachdenken in Anspruch nahmen." Walter se vsak nikteiak nesnaží vysvětlit, jaký to byl ideový vývoj, který zahrnul problém krásna v okruh, ba na čas v popředí problémů filozofických. Pro genezi pojmu krásna je to však významu lákladuího. Js: Harmonie pythagorejská, jako antická harmonie vůbec, neměla arci nic společného s moderním pojmem hudební harmonie, jenž vyplynul z novověké hudby polyfoniekč. Antika neznala skutečné polyfonie, založené na melodické autonomu hlasu, a nemohla proto dojít k pojmu harmonie, který vyplývá teprve z mnohohlasu jakožto jeho vertikální rezultát. Rovněž nelze pojmu antického souzvuku podkládat smysl moderního akordu, založeného v podstatě na poměrech tercie, kvinty, popřípadě septimy a nony, jejichž harmonický -význam byl rovněž antice cizí. Podrobné o tom viz H. Riemann, Handbuch der Musikgeschichte I í, 1 904 (1919). 2" Diels. Fraymenrt? (vi? pozn. IV). Philolaos B 10 [R 61]: „(Nicom. arithm. II 19 p. 115, 2) útppovi.r/ Sk. Tiávxwq éH, čw.vtíoov yívetoíi.- ecm yáp ápp.ovía Ttoí.Duiyéow Ěvwnu; kcu Si^cc cppoveóvTtov att^u. toík, ůě «v6péjrou^, touc. učv SocAooc, EJiotnaE wu^ Se é?xoeépouc/; B 80: „ElSÉvai 5e XPU tôv jtó>.eu.ov čúvtcc ^uvóv. Kal ňÍKuv čpcv, Kal yivópicva pávici Kaz' epiv Kal xpetúpcva." Kl Diels, fragmente (viz pozn. 17). Hérakleitos B 8: ,'H. ió avrí^ouv ouu.-iXózryia Kai Oralav rco?.Á.aKu;. ô' 'Apuovlav Ka/.cT ÖEpiepcÖTitv." 1,1 Thrasyllos rozdělil spisy Démokritovy v 15 tetralogií. Umění se dotýká oddíl MowutA. jenž obsahuje tato pojednání: 1) IfefA puBpäv Kal áppovíri?, 2) rtepl nmricnoc,, 3) ÖEpt KaXÄooúvn<; é7réffiv, 4) tlnpi eúcpwvcov Kal Sna-, [kíxí] vójicoi jtiKpóv, vójitoi Geppóv, vópcoi \\tv%pó\, vóptoi %poir[, ÉTEfji 5é axop.a Kai kevóv'." 4i) Podrobněji o tom Walter, Gesc/?ic/jte (viz pozn. 3), p. 116-119. A2) Srv. Platón, Tljeuitétos 152 A sq. tí> Diogenes Laěrr.ios (II, 22) vypráví, žc prý Euripides předložil Sokratovi kdysi spis Hérakleitův s otázkou, co o něm soudí, načež prý Sokrates odpověděl: „a piv om'-ŕrm, yEvvcáa- o?p.ai Sě Kai á px auviJKa- kXt\v AnXáou yÉ tivoc; öeixai Ko>LUppni:nTj.* ■4! V Platónově ťaidcovi (230 D) Sokrates vykládá, že sc z krajů a rostlin nemůže ničemu naučit. 'lS Dcusscn, Philosophie (viz pozn. 23), p. 181-184: „Sokrates als Begründer der Logik'. 4l4) V originále zni toto místo takto {Tuidras 230 D3\): „ZQ. ZuyytyvoícTKé poi, fij ápiťiie. cpiXouaGTJCj yáp cípr tá p.í\> cmv xmpía Kai ta SévSpa ot>-5év u.' ěoéXei SiôáaKEiv, oí ô' ev trô ácxei ávopamoi." ";i Platón, Faidón 96 A - 99 D. 4S-' Platón, Faidras 229 K5"11: „to oč avuov, &> <; érť aůtwv tiva cA.8eiv t ío v k a X. o d p. é v to v koeXcov te k á y a 9 co v .7 52) Xrnoŕón, Apomnémoneurnara Sókrutús III, 8. ~A) Xenofón, Symposion V, 3 sq. S4) Tak např. Walter, Geschichte (viz pozn. 3), p. 154, piaví: ,Un verhohlener konnte die Ratlosigkeit der ästhetischen Theorie in ihren ersten Anfängen ... nicht ausgesprochen werden, als es hk'durch geschieht." 35) Ibid. p. 149. 3Ö) Platón, .Symposion 207 A^-C4. Podávám nahoře toliko smysl citovaného místa, nikoliv jeho překlad. Závěr tohoto Diotimina úvodu (207 Br-C4), pro nás důležitý tím, žc z něho jasně vysvítá bio-ryziologické východisko Platónova pojetí lásky a krásy, zní v originále i se Sokratovou zamítavou odpovědí takto: „totx; pév yáp áv9pdmcn)£, ecpn,, oíoiť räv tic; ék Xoyicrpoí) xaíka TtoiEiv xá oé 9gpía xiq aíxía oŮtcw; epcoTiKůk-, SiottiÖEoGai; 'é%eic, Xéyeiv; Kai kýta aů e>.syov öxi ovk eí5eít|v ri 5' eike, AiavosT o č> v Ôeivóc; tc o t e y e v ij a c a 9 a i t ä é p to x i k á, e á v taíita é wogt;;* Jak patrno z tohoto místa (kde Diotima kárá Sokrata, žc chce být pokládán za muže lásky znalého [rozuměj lidské lásky] a při tom nemá ponětí o pohlavní lásce zvířecí), jc východiskem Platónovy teorie lásky a krásy vskutku oblast po- hlavní, a to v celé své šíři bio-fyziologické, zahrnující všechno organické tvorstvo. To vynikne ostatně ještě z dalšího vývoje jeho teorie. 37} Ibiá. 206 A. ;si Ibiá. 206 C5-Dz. =9' Ibiá. 206 F.M: „šoti yáp, XaiKpatec;, &id. 210Bŕ-C6. o^lbiá. 210C-D8. 655 Ibiá. 210 E - 211 B5. 7:0 Platón, PŕJÍííros 250 D sq. 71) /é/d. 250 Ds"v: „víjv ôe K.á'kl-.oc, póvov xaůxriv ecr^ť. p_oipav, ôiať ĚKtpavÉataxov eívai Kai cpacuaiaxatov." Platón, iVniposion 211 C1"'': „xomo yáp ôŕ| eoxi tô opQíac, Éra xá cptiixi-kcc íÉvaí ii uít; cúúmv áyecrOai, áp^ópevov á-rco xňvňĽ tŕň v KaAwv ekeívou evekcí xoíi KaXoxi a£í EJtaviÉvcxi., (äanep eitavapaap,otc; 'Xpcbiievov, änb čvôCj éni Ôuo Kai áitó ôiieiv étci jiávtct xá KaXá crcop.ata, Kai ájio t p á 9 r) p a , Kai y v ô auto tEA.Ei)xcôv o É o x i k a X. ó v." ■!) 0 jednotlivých konlcrétně-estetických určeních krásna, jak se s nimi setkáváme na různých místech Platónových dialogů, tj. o tom, jak a kde Platón krásno esteticky determinoval, hodláme pojednat v práci zvláštni. K vylíčení Platónovy abstrakce krásna míníme tím připojit rozbor jeho determinací krásna. 128)-"cvak NOVÁK (129