Mezi Kostnicí a Basilejí aneb jak Čechové opakovaně žádali o možnost veřejné audience Papežství, koncily a české země v pozdním středověku Rok 1420 – první vážný pokus o audienci •List biskupa Fernanda Nuper in regnum Bohemie: připouští, že sub utraque specie může být užitečnější, ale proti němu je „z rozumných důvodů zvyklost všeobecné církve a povstal proti tomu i dekret kostnického koncilu.“ (červen/červenec 1420) • •Po 14. 7. (Vítkov) chtěli pražané s programem artikulů seznámit i laiky v Zikmundově vojsku, malostranského setkání se však nakonec účastní jen teologové • •Pražští mistři přednesli artikuly i s doklady, jejich vývody byly katolickou stranou následně opraveny • •Otázku „an communio sit precepta“ navrhli husité řešit formou veřejné audience za přítomnosti laiků, což i vzhledem k dekretu Cum in nonnullis katolicí odmítli • Mezi Krakovem a Brnem (1420–1424) § Jaro 1421 – poslové seznámili Vladislava II. Jagella, Vitolda, šlechtu i klérus s pražskými články, disputace byla odmítnuta § § Sblížení pražanů a Zikmundových straníků (opozice vůči radikálům) – jednání v Kolíně a Praze r. 1423, předběžně schválena husitská představa o laicích jako rozhodčích víry § Zikmundův glejt (listopad): Brno jako místo setkání, laikové opomenuti, „quidquid voluerint pro ipsis articulis et punctis declarandis racione informacionis loqui,dicere…“ § § Pražané si již změnu glejtu nevymohli, rozpor mezi disputatio a informatio nakonec zapříčinil, že v únoru 1424 husité vyslali do Brna jen zástupce nižší šlechty (vídeňští mistři odešli) Neúspěšná iniciativa Vladislava II. Jagella (1424) § Březen 1424 – husitští poslové u polského Vladislava žádají o zprostředkování audience: „si quid ex evangelio et scriptorum sanctorum patrum contra eos (…) doctum seu diffinitum fuerit, emendacionem volunt accipere…“ § § Vladislav si zajišťuje Zikmundův souhlas, jako místo setkání navrhuje slezská města § § Vzhledem k druhému příchodu Korybutoviče do Čech a průtahům při schvalování Vladislavovy nabídky (nutnost sněmovního schválení) polská iniciativa končí Koncil pavijsko-sienský (1423– 1424) § Před rozpuštěním kostnického koncilu (duben 1418) Martin V. ustanovil, že do 5 let se sejde nový sněm v Pavii § § Zahájen včas (tj. duben 1423), v červnu však kvůli morové hrozbě přeložen do Sieny § § Dekret z 8. listopadu odsoudil viklefskou a husitskou herezi, přičemž pohrozil, že kdokoliv bude českým heretikům pomáhat, dočká se stejného zacházení § § Příznivci konciliarismu nedokázali prosadit svůj vliv – sněm na přelomu února a března 1424 rozpuštěn, Martin V. je dekretem Frequens zavázán k dalšímu svolání za 7 let Léta 1426–1427: tabu stále neprolomeno § Žádost pražanů o slyšení předává Zikmund legátu Jordánu Orsinimu – ten v červnu 1426 odpovídá, že žádost je ďábelskou lstí a o jednou zavržených článcích se nemá disputovat § § Neúspěšná Korybutovičova iniciativa v r. 1427 o poučení husitů u papeže – důsledkem pád jeho strany v Praze § § Prosinec 1427 – schůze bratrstev a zástupců Plzeňského landfrýdu na hradě Žebrák (před odpor Martina V., jež možnost disputace označil za inutiles et perverse) § § Žebrácká jednání ztroskotala kvůli rozporu v otázce disputatio nebo informatio Bratislavská jednání v březnu/dubnu 1429 § Schůze husitů, Zikmunda, pařížských a vídeňských mistrů v Bratislavě, Petr Payne v proslovu k Zikmundovi po něm požaduje přijetí artikulů a stěžuje si na upírání audientiae legittimae (změna vnímání Zikmunda oproti 20. létům) § § Výslovně zmíněno slyšení na budoucím koncilu: „Si ex sacra scriptura aut sentencia sanctorum doctorum veraciter et inevitabiliter fundancium se in eadem aliquid probatum et deductum in concilio generali proxime celebrando, volo, quod id acceptetur.“ § § Katolická korekce: „Quidquid ex sacra scriptura aut sentencia sanctorum doctorum probatum, deductum et conclusum fuerit per concilium generale in proximo celebrandum, illud acceptetur.“ Shrnutí § Na pozadí kruciát se v průběhu dvacátých let udávají četné pokusy o diplomatické řešení husitské hereze § § Zejména v první polovině dvacátých let se husité snaží o získání možnosti audience pomocí manifestů § § Během této doby se nepodaří nalézt kompromis mezi husitskou představou o veřejném disputaci za přítomnosti nezávislé rozhodčí autority a katolickou představou o vyslyšení Čechů, jejich následném poučení a přivedení zpět do lůna církve – disputatio X informatio