Od břehů Rýna až k česko-moravskému pomezí: spletitá cesta ke dvojím kompaktátům Papežství, koncily a české země v pozdním středověku Basilejská disputace o pražské artikuly (leden–duben 1433) § Početné husitské poselstvo o třech uskupeních (pražané, táborité, sirotci), mimo veřejné disputace též soukromé rozhovory § § J. Rokycana X Jan z Dubrovníka (kalich), Mikuláš Biskupec X Jiljí Charlier (trestání hříchů), Oldřich ze Znojma X Jindřich Kalteisen (svobodné kázání), Petr Payne X Jan Palomar (panování kněžstva) § § Jednotliví řečníci obvykle přednesli výklad daného artikulu a později i repliku na protivníkova slova – jedna řeč mohla být rozložena do několika dnů, takže nelze vyloučit únava v řadách obecenstva § § Naplněna zásada soudce chebského, tříměsíční klání nemá jednoznačného vítěze a poraženého Z centra království do Basileje a zase zpátky § Po disputacích se obě strany snaží najít kompromisní dohodu o artikulech – v červnu 1433 v Praze předkládá český sněm legátům formulaci artikulů, přičemž o kalichu se zde píše, že „est necessaria et precepta“ § § Druhá česká legace do Basileje: Prokop z Plzně, Martin Lupáč, Matyáš Lauda z Chlumčan § § V srpnu 1433 propozice basilejského koncilu: „Sancta vero mater ecclesia (…) facultatem communicandi populum sub utraque specie potest concedere et elargiri.“ § § Čeští poslové nebyli s návrhem obeznámeni – k tomu mělo dojít až při druhé legaci koncilu do Prahy (od října 1433) „Pražská kompaktáta“ z prosince 1433 § Zástupci husitů zprvu vyjadřují s propozicí koncilu silný nesouhlas, 26. listopadu však nakonec obě strany dospívají k první verzi kompaktátní cedule A (concordata) § § Vzápětí sepsány cedule B a C (odpovědi legátů na připomínky husitů), dne 30. listopadu úmluvy stvrzeny stiskem rukou § § 11. prosince 1433 vyhotovena definitivní revize a čistopis husitsko-koncilních úmluv § § Rokycanovy lednové návrhy na změnu dohody o kalichu zamítnuty a český sněm kompaktáta prozatím nepotvrzuje, na druhou stranu se k nim přihlásili konzervativní husité (v lednu 1434 přijati zpět do lůna církve) Extra regnum Bohemie: husitské a koncilní legace r. 1434 § Únor 1434: třetí česká legace do Basileje a neúspěšná snaha Martina Lupáče přesvědčit koncil o husitské teologii kalicha § § Po Lipanech formuluje pražský sněm další znění artikulů (červenec 1434): „Communio divinissimae eucharistiae sub utraque specie, panis scilicet et vini, utilis multum et saluti expediens, toti credentium populo est necessaria et a domino praecepta salvatore…“ § § Srpen 1434: při setkání husitů, legátů koncilu a Zikmunda v Řezně se na formulaci dohod z r. 1433 nic nezměnilo, byl navíc odmítnut pohřeb jednomu ze členů české delegace Brněnský sjezd a tzv. císařská kompaktáta § Zahájen 2. července 1435, legátům koncilu se podařilo naplnit instrukci, aby nedovolili jakoukoliv změnu tří cedulí § § Sepsány dva přidružené dokumenty: Littera unitatis et oboedientiae (slib českých duchovních) a Littera expurgationis (oznámení o přijetí míru a zrušení klateb, biskupové zavázáni světit utrakvistické kněžstvo) § § Separátní jednání české delegace Zikmunda – sepsány první dva dokumenty císařských kompaktát, výsady pro Prahu dokonce zpečetěny § § „Aby zřízený podkomoří měst královských byl měštěnín Pražský a skutečně pod obojí spůsobou přijímal. Mniši, kněžím u far aby nepřekáželi, ani pochovávali mrtvé…“ Slavnostní vyhlášení kompaktát v Jihlavě § Po neúspěšném intermezzu ve Stoličném Bělehradě dohodnuto setkání všech stran do katolické Jihlavy § § Další neshody mezi legáty a husity: Čechové triumfují v zahrnutí slůvka iniuste do úmluvy o světském panování a zahrnutí Moravy, legáti naopak nepřistupují na požadavek vyhlášení úmluv ve čtyřech jazycích § § 3. července pečetění úmluv, 5. července slavnostně vyhlášeny a vzájemně předány na jihlavském náměstí § § Cesta k Zikmundovu uznání králem – vydána další privilegia císařských kompaktát (např. uznání nekanonické volby Rokycany arcibiskupem v r. 1435) Umělecká představa jihlavského vyhlášení kompaktát r. 1436