Kapistrán, Kusánský a Piccolomini: papežští diplomaté v době regna i interregna Papežství, koncily a české země v pozdním středověku Působení Jana Kapistrána na území království a markrabství § Představitel observantské větve františkánů (1386–1456), charismatický kazatel (protihusitská či protižidovská tematika) § § Během své rekatolizační mise v letech 1451–1452 navštívil významná moravská města (Olomouc, Brno), v Čechách se dostal pouze na katolická území (Český Krumlov) § § List kroměřížským kněžím: „Nonne Constantiense concilium determinant expresse, quod layci quicunque et sacerdotes nolentes a susceptione a ministratione sub utraque specie desistere, tamquam heretici punientur? (…) Nonne et concilium Basiliense confirmavit decreta Constantiensis concilii et novum edidit expressisime contra vestras hereses? Kapistránovy ideoví odpůrci § Jan Borotín z Roudnice: „Et ecclesia primitiva, quae utramque speciem practicavit, ut testatur concilium Constantiense et Paulus apostolus (…) concilium Basiliense in Spiritu Sancto tunc congregatum (…) communionem hujusmodi sacratissimam sub utraque specie auctoritate Christi et ecclesiae, verae sponsae ejus, donavit Boemis et Moravis…“ § § Jan Rokycana: „Nos itendimus et volumus omnia in dictis compactatis contenta firmiter et efficaciter observare (…) Eligis in judicem et papam, cujus est, inquiens, legem divinam sacrasque scripturas interpretari…“ § § Odpověď: „Videas igitur, si post declaratum decretum sive a sacro concilio (…) vel ab ipso Eugenio aut a sanctissimo Domino nostro Nicolao papa quinto licentiam aliquam habuistis communicandi populum sub utraque specie…“ Mise Mikuláše Kusánského § Významný teolog a filozof (1401–1464), někdejší účastník basilejského koncilu § § Na počátku 50. let poslán Mikulášem do německých zemí, kde měl zajistit vítězství papalismu, zatímco v českých zemí měl zajistit konec přijímání podobojí § § Nejprve Čechům slíbil, že s nimi v Chebu zahájí jednání, pak ovšem zaslal dopis s výčtem podmínek, pod nimiž bude ochoten jednat a otevřeně prohlásil, že kvůli porušování kompaktát husity jsou tyto dokumenty neplatné § § Podle všeho neobdržel žádnou oficiální odpověď Odpověď Martina Lupáče Kusánskému § Kusánskému se nakonec dostalo odpovědi od klatovského faráře Martina Lupáče, jenž zde nabídl svou interpretaci kompaktát § § Uvádí, že za jediného soudce uznávají husité „Písmo svaté, jak je řečeno v kompaktátech“ § § Dále kardinálovi píše, že kdyby spolu mohli diskutovat, „pak byste jasně pochopil, že kompaktáta pokrouceně vykládáte, čest království a víry nečestně, neoprávněně a nespravedlivě pošlapávajíce…“ § § „Neměla by kompaktáta být interpretována spíše těmi, kteří je vyjednali?“ Táborité, Jiří z Poděbrad a E. S. Piccolomini § Táborská církev sice nikdy neuznala kompaktáta, podařilo se ji však vyjednat samostatnou dohodu se Zikmundem § § R. 1451 do města dvakrát zavítal Eneáš Silvio Piccolomini jakožto císařský diplomat a účastnil se zde disputace s kněžími, tábority popsal jako muže „nestvůrné bezbožnosti“ § § Dne 1. 9. 1452 Tábor dobyt vojskem zemského správce Jiřího z Poděbrad, Biskupec a Koranda zajati Piccolomini ve službách Mikuláše V. a Kalixta III. § V r. 1452 se sienský biskup Piccolomini stává nunciem pro země Koruny české, vzhledem k negativní náladě v Čechách po Kusánského odmítnutí kompaktát však Mikuláš v září Silvia žádá, aby v Čechách zatím nic nepodnikal § § R. 1454 zasílá správci Poděbradovi list, v němž hovoří o nutnosti sjednoceného křesťanství jako účinné hrázi proti turecké expanzi § § V dubnu 1455 se papežem stává Kalixt III., Silvio se jej snaží přesvědčit o potvrzení kompaktát, neboť ani války, ani misijní kampaně nepřinesly své ovoce (X Carvajal, Kapistrán) Ladislav Pohrobek a kompaktáta § Žádosti českých stavů před jeho uvedením na trůn: „Najprvé o ty čtyři artikule, o kteréž se jest tato země zasadila, i smlúva se o to stala s koncilium Basilejským a kompaktáta sepsána mezi týmž sborem Basilejským a královstvím tímto a markrabstvím moravským (…) abychom v tom byli zachováni…“ § § Dále požadavek, aby Ladislav „ku pilné a snažné žádosti vší země naší volení to arcibiskupa, kteréž JMti jakožto káli českému jest přislušalo, dal jest a postúpil toho času nám…“ § § Ve své odpovědi Ladislav napsal, že „chcem je držeti a zachovati a zuostaviti“ a „aby mistr Jan z Rokycan k arcibiskupství pražskému potvrzen a svěcen byl“