Slovesa „dávání a dostávání" jako pomocn ► Vyjadřují subjektivní hodnocení situace ► Nesou dělení prostoru na uči a sofo ► Jsou „hlavním" (přísudkovým) slovesem věty (klauze) ► Jsou pomocným slovesem —► plnovýznamové sloveso je v ^fl^ ► Přesun objektu je nahrazen přesunem benefice z vykonané akce ► Zohledňují vertikální společenské vztahy g± :: ĚIT Sloveso ku re r u ► Konatel = ► Zdroj benefice = JžM Sloveso kudasaru Sloveso mor au 0 SMIC U$/tí£»l,vc £36U^U/č. Sloveso morau \AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, ► Konatel = ► Příjemce benefice = ÍA ► Hlavní fokus (podmet) = ?A Sloveso itadaku Sloveso morau/itadaku a pádové partikule ni/kara ► miz dSl/MA^—=££fĚoT =&<5l^U/čo ► SIC ČÍIMAV^-^jžo-c =661/^ Ufc. ► ČÍ^UIVít—4^£jžo~C =&6U^U/čo ► 5fc£E/#6 íffiKfc£5Éio-C O^ž^Ufco ► ©(C/^e ^m^HtTC =&6^U/č0 Sloveso ageru Příklady užití deiktických sloves ageru a jaru ► 'Pan Smith (tyf taklaskav,že) odnesl kolegovi dokumenty.' ► 'Pan Jamada toho měl moc, tak jsem odpověď odfaxoval j ► 'Pohrál jsem si se psem.' ► siáŤií Í3Ä3 iani^> o í ureo ► 'Maminka okoupala koťata.' Zdvořilá žádost pomocí otázek s deiktickými slovesy ► Stupňování zdvořilosti ► ► ► ► ► ► důvěrné ► U sloves dostávání vždy potenciální tvar! feQÄS/l^TčTctt Příklady Pragmalingvistika zdvořilosti ► Hierarchické vztahy zdvořilosti: 1. otázka > rozkaz/výzva 2. zdvořilý styl > prostý styl 3. záporná otázka > kladná otázka 4. podmět mluvčí > podmět adresát