/ 3D FOTOGRAMMETRIE STRUCTURE FROM MOTION (SfM) Michal Vágner/ÚAM FF MU 2D 3D 2D fotogrammetrie • blízká • pozemní • letecká 3D fotogrammetrie • blízká • pozemní • letecká Fotogrammetrie se zabývá rekonstrukcí tvarů, měřením rozměrů a určováním polohy předmětů, které jsou zobrazeny na fotografických snímcích. Obecněji lze fotogrammetrii definovat jako vědní obor, zabývající se zpracováním informací na fotografických snímcích • dokumentovaný objekt či situace je snímána digitálním fotoaparátem z různých pozic v prostoru. Speciální algoritmus, který funguje na bázi triangulace, nalezne na jednotlivých fotografiích společné body a pomocí průmětu vypočte jednotlivé pozice fotoaparátů/snímků okolo dokumentovaného objektu. PRINCIP • Následně je za pomoci triangulace vypočítán tzv. point cloud, tedy mračno bodů (každý bod má v prostoru své x, y, z souřadnice). Z mračna bodů je vypočtena polygonální síť, která reprezentuje základní geometrii a povrch dokumentovaného objektu. Poté je vypočtena textura modelu. Point cloud Polygonální síť Textura PRINCIP 1. programy na bázi cloud - computing (AutoDesk 123D Catch) - fotografie se odešlou na vzdálený server, kde se vypočítá finální model. + výhodou je nenáročnost na hardwarovou výbavu a rychlost. - nevýhodou je nemožnost jakkoliv ovlivnit tvorbu modelu (později lze model pouze v malé míře editovat - ořezávání apod.). - problém s autorskými právy. - rychlost internetového připojení 2. programy, které modely počítají přímo na počítači samotného uživatele (například PhotoModeler, Agisoft PhotoScan). + uživatel přímo ovlivňuje tvorbu modelu. Navíc může při pozdější úpravě modelu vybírat ze širší škály editačních možností. - velká náročnost na hardwarovou výbavu počítače - časová náročnost. • čím více fotografií, tím lépe. • snažíme se objekt vyfotit ze všech možných úhlů pohledu. • překryv fotografií 60 % a více. • fotíme za konstantního světla a za dobrých světelných podmínek (bez blesku) • větší objekty se snažíme dokumentovat v období vegetačního klidu. • co nebude na fotkách vidět, nebude i na výsledném modelu. • nezapomeneme geodeticky zaměřit referenční body PRAKTICKÉ RADY PRAKTICKÉ RADY AUTODESK 123D CATCH Svatojakubské osárium v Brně Pohansko u Břeclavi HRAD DALEČÍNAGISOFT PHOTOSCAN Autor modelu: Vojtěch Nosek Autor modelu: Vojtěch Nosek 3D rekonstrukce/Google SketchUp HRAD DALEČÍN AGISOFT PHOTOSCAN HRAD TEMPLŠTÝN AGISOFT PHOTOSCAN/ GOOGLE SKETCH UP DOUBRAVNÍK AGISOFT PHOTOSCAN/ GOOGLE SKETCH UP BIBRACTE/FRANCE 2015 Autor modelu: Michal Vágner/Jan Zeman SKLEP AGISOFT PHOTOSCAN/GIS (ESRI ARCGIS) POHANSKO U BŘECLAVI Autor modelu: Michal Vágner Autor modelu: Michal Vágner AGISOFT PHOTOSCAN/GIS (ESRI ARCGIS) POHANSKO U BŘECLAVI DÍKY ZA POZORNOST