7.12.2016 RUSKÁ LITERATURA A KULTURNÍ DĚJINY DO 17. STOLETÍ organizační pokyny k předmětu teze předmětu ■ Základní literatura: ■ Švankmajer M. a kol.: Dějiny Ruska (několik vydání v NLN) Pospíšil I. a kol.: Panoráma ruské literatury. Skripta dostupná on-line (digitální knihovna FF MU): ■ Vlček: dějiny Ruska v 18. století ■ Dohnal: čítanka k ruské lit. 18. století (dva díly; rusky) ■ Pospíšil: Stará literatura východních Slovanů a ruská literatura 18. století ■ Pospíšil: Kapitoly z ruské klasické literatury (nástin vývoje, ■ Ruské dějiny a literatura ■ „toulky" ruskými dějinami a literaturou ■ Předpokládá se studenti již určité znalosti ruských dějin a literatury mají, případně si faktografii doplní samostudiem ■ Osvětlení historických reálií, v nichž ruská literatura vznikala ■ Osvětlení role literatury v ruských dějinách staroruska literatura ■ V podobě jakou ji známe dnes, je výsledkem práce medievistů 20. století (zejména D. Lichačova) ■ Byla doslova objevena a sestavena s roztroušených textů (církevních i světských) ' Ty musely nejprve být kriticky zpracovány ' Až tím se vytvořil evoluční řetězec staroruské literatury ' V 9.-14. století společný východoslovanský jazyk. ■ Již od 12. století v souvislosti s rozpadáním se Kyjevské Rusi docházelo k nářečnímu štěpení. Z těchto nářečí pak vznikly tři samostatné slovanské jazyky. ' Navíc jazykem většiny literárních památek byly církevní slovanština (tj. staroslověnština) ■ Tedy nejstarší literární památky na tomto území nelze považovat za výhradně ruské literatura kyjevské rusi ■ Počátky staroruské literatury jsou spjaty s KR ■ Nejstarší stát ve východoslovanském prostředí ■ Ovlivnil kulturu a dějiny všech tří východoslovanských národů ■ Konstituoval se v 9.-11. století ■ Počátky státu u východních Slovanů jsou spojeny s příchodem Varjagů (Vikingů) vedených bájným Rurikem, který ovládl Slovanské území na severozápadě oblasti (Novgorod) i Počátek Kyjevské Rusi - 882 dobytí Kyjeva Olegem (879-912) —*■ dvou center cesty Iz Varjag v Greki ■ Kyjevská Rus se v 10. století dostala do kulturního vlivu Byzance; s ní válčila, obchodovala a kněžna Olga se 957 nechala v Konstantinopoli pokřtít ■ Formování a život KR ovlivňovala i nedaleká Chazarská říše a boje s Pečeněhy literatura kyjevské rusi i Vladimír I. (980-1015) - přijal i se svými bojary křesťanství, které se stalo oficiálním náboženstvím i KR se sice mohla rovnat vyspělým státům tehdejší Evropy politicky, vojensky či obchodně i Ovšem rovnocenný vztahy vyžadovaly přijetí křesťanství ■ Knížata byla často negramotná i Pohanští žreci („volochové") se nemohli soupeřit s křesťanským náboženstvím (filozofická, kulturní záležitost) ■ Byzantský klér (na rozdíl od římského) souhlasil s užíváním slovanského jazyka jako liturgického ■ Na Rus přichází písmo (cyrilice, azbuka) 1 7.12.2016 literatura kyjevské rusi ■ Za Vladimíra Upevnění státu - jednotlivé části země spravovali jeho synové ' Jaroslav Moudrý (1019-1054) - vrcholné období KR; jako velikého knížete uznávali jeho moc všechny východoslovanské kmeny; stabilizoval stát; nebývalý kulturní růst KR; „zlatý věk" KR ' Rozsáhlá stavební činnost - chrám sv. Sofie v Kyjevě (1037), chrám sv. Sofie v Novgorodu; Kyjevo-pečerská lávra (1051) v Kyjevě ■ Slovo o zákoně i blagodati (Slovo o zákonu a požehnání, 30.-50. léta 11. století - vyzvedává přednosti křesťanství před judaismem 1 Ruská pravda - nejstarší kodifikace práva u východních Slovanů lidová slovesnosť ' Skomorochové - lidový vypravěči, zpěváci, tanečníci ■ Jejich produkce doprovázela různé pohanské rituály ' Vyprávěli pohádky a hrdinské zpěvy (hrdinské eposy) - byliny ■ Byliny - velmi oblíbené až do dnešních dnů, udržují si přední místo v ruské kultuře ■ Odehrávají se na „Svaté Rusi" za Vladimíra Jasné Slunéčko ' Vznikaly v Kyjevě i Novgorodě ' Hrdinové jsou bohatýři - nejznámější Ilja Muromec ■ Tato lidová kultura usnadnila přijetí křesťanské učení a křesťanskou kulturu literatura kyjevské rusi ■ Řada dobových textů byly překlady nebo napodobovaly cizí vzory (zejména byzantské) - není to však znak méněcennosti, naopak znak duchovní vyspělosti ■ Hagiografické památky (životy svatých) - původní Život mučedníků Borise a Gleba (Žitije Borisa i Gleba; 11./12. století) - oba zavražděni v roce 1015 svým nevlastním bratrem Svajtopolkem ■ Tato památka je spjata s českými legendami o sv. Ludmile a sv. Václavu a dokládá čilé kulturní vztahy obou prostředí (ostatně některé z legend o sv. Václavu byly v 19. st. nalezeny v Kyjevě) ■ Původní apokryfní text - Chožděnije Bogorodicy po mukám (12 st.) literatura kyjevské rusi ' Letopisy (vznikaly i v jednotlivých centrech Rusi) ■ Prvním rozsáhlým letopisným svodem je Nestorův letopis (Vyprávění o dávných dobách, Počáteční letopis) ' Vytvořeno mnichem Nestorem v roce 1113 ■ Kyjevské i novgorodské letopisy, ruské i byzantské prameny, biblické aforismy, lidová přísloví a folklorní tvorba ' Původní svod vytvořený Nestorem se nedochoval ■ Známy jsou až pozdější redakce - Lavrenťjevskaja letopis (1377) a Ipaťjevskaja letopis (20. léta 15. století) ■ Jeden ze základních písemných pramenů k dějinám Kyjevské Rusi literatura kyjevské rusi ■ Chožděnije i žitije igumena Daniila iz Russkoj žemli - významný památník palomnické (tj. poutnické) literatury poč. 12. století ■ Popisuje cestu igumena Daniila do Svaté země (Palestiny), kterou uskutečnil v letech 1106-1108 ■ Kázání: ■ Slovo o zákoně i blagodati (Slovo o zákoně a milosti, 1049) podle přeložených děl byzantských autorů sestavil llarion (první kyjevský metropolita domácího původu) rozpad kyjevské rusi ' KR byla vždy konglomerátem menších knížectví, s postupným růstem a větvením Rurikovské dynastie docházelo k drobení těchto knížectví na menší „úděly" (údělná knížectví) ■ KR byla natolik jednotná, nakolik byl silný a mocný velkokníže ' KR nebyl nikdy pevný státní útvar ■ Veliký kníže ji spravoval nepřímo přes ostatní příslušníky rodu v jednotlivých knížectvích ■ Jednotu oslabovalo soupeření jednotlivých větví rodu, jelikož nástupnictví stálo na stařešinském principu (nikoliv primogenitura) ■ Po Jaroslavově smrti se začaly čím dál silněji projevovat decentralizační tendence 2 7.12.2016 rozpad kyjevské rusi ■ Ty nezastavila ani vláda energického a výrazného Vladimíra II. Monomacha (1113-1125), ten původně vládl v Černigově a Perejslavli a vedl úspěšné boje s kočovnými Polovci, ale na kyjevský stolec usedl až v pokročilém věku (po šedesátce) ■ Po Vladimírově smrti sílila jednotlivá knížectví ■ Významnější: Vladimirsko-suzdalské, Haličsko-Volyňské, Novgorod ■ Knížata, která si vybudovala silnou pozici ve vlastním knížectví postupně přestávala pohlížet na Kyjev jako na skutečné centrum ■ 1169 Andrej Bogoljubskij (vel. kn. Vladimirský 1157-1174) dobyl a poplenil Kyjev, odmítl vládnout z Kyjeva a centrem své vlády učinil Vladimir, čímž bylo přeneseno centrum KR na severovýchod literatura kyjevské rusi ■ Vladimír Monomach vnímal nebezpečí vnitřního rozpadu státu ■ Poučení dětem (Poučenije čadi) - varuje (podobně jako moravský kníže Svatopluk) svoje potomstvo před sváry a rozbroji ■ Svoji roli v dezintegraci KR sehrály i nájezdy kočovníků ■ Neustálý boj proti vnějšímu ohrožení dal vzniknout novému literárnímu žánru - vojenská povídka (voinskaja povesť) ■ O boji s kočovníky (Polovci) vypráví i Slovo o pluku Igorově (Slovo o polku Igoreve) ■ Odehrává se v roce 1185 (neúspěšné tažení mladého a dychtivého knížete) ■ Nejpozoruhodnější památka staroruské literatury ■ Objevena 1790, ale jediný originál (opis z 15. století) shořel 1812 ■ Dosud není jednoznačně rozřešena otázka pravosti ■ Přeložil K. J. Erben (1869), nejnověji H. Vrbová 1965 severo-vychodni rus ■ Centra: Rostov, Suzdal, Vladimir ■ V odborné lit. se pro SV Rus používají postupně tyto názvy podle center: Rostovské knížectví —*■ Rostovsko-Suzdalské —*■ Suzdalsko-Vladimirské —*■ Vladimirské ■ Mělo výhodnou geografickou polohu; mimo nájezdy Polovců ; Pečeněhů ■ Andrej Bogoljubskij byl první, kdo získal titul Kyjevského knížete, ale odmítl přesídlit do Kyjeva ■ Za Bogoljubského rozsáhlá stavební činnost, chtěl, aby se Vladimir mohl rovnat Kyjevu mongolove/tatari ■ 1237-1242 několik vpádů mongolských vojsk, která poplenila většinu významných měst východoslovanských knížectví; ■ Mongolové se po vpádu a vyplenění opět stáhli a spokojili se uznáním politického podřízení se jednotlivými knížectvími a výběrem daní ■ literárně je zachycen v řadě textů litanického a elegického rázu, např. Vyprávění o rozchvácení Rjazaně chánem Batú (1237, Slovo o razorenii Rjazani Batyjem), dojemné Slovo o pogibeli Ruskyja žemli (Slovo o zkáze Ruské země). ■ Místní vláda byla ponechána domácím knížatům, která však musela být vždy potvrzena speciální listinou (jarlyk) ■ Mongolové ponechali pravoslaví ■ V jihovýchodní části areálu vznikl stát Zlatá horda s hlavním městem v Saraji; rozpad ve 2. pol. 15. st. na menší chanáty alexandr nevsky (1220-1263) ■ Rusy považován za jednu nejvýznamnějších postav ruských dějin ■ 1236-1252 kníže novgorodský; 1252-1263 vl. kníže vladimirský ■ Volba: Západ (proti Mongolům) X Východ (proto Švédům a Řádu německých rytířů) ■ Vybral východ: 1240 porazil Švédy a 1242 porazil livonský řád v „ledové bitvě" na Čudském jezeře ■ Jako kníže vladimirský se snažil být představitelem Mongolů na rozdrobené Rusi ■ Alexandrovo zdánlivě rozporuplné jednání bylo velmi pragmatické. ■ tatarskou nadvládu považoval za dočasnou záležitost, zatímco spojenectví s řádem by mohlo vést k podřízení ruské církve papeži a nastolení unie, jejímž byl rozhodným odpůrcem. alexandr nevsky (1220-1263) ■ Stal se hrdinou pseudohagiografie ■ Žitije Aleksandra Něvskogo (přelom 13. a 14. stol.) ■ Jedná se o biografické vyprávění o A. N. o jeho bojích s Mongoly, Švédy i Řádem německých rytířů, avšak v hagiografické stylizaci ' Ve 13.-16. století převládaly texty náboženské, naučné, výchovné a poznávací ■ Známý světský text je Molenije Daniila Zatočnika (Prosebný list D. Z.) z let 1213-1236, v němž autor žádá o vstup do knížecí služby, aby se vymanil v závislost i na bojarech 3 7.12.2016 10skevske velkoknizectvi ■ Ve 2. pol. 13. st. bylo vladimirské knížectví největším a nejmocnějším v severovýchodní Rusi, avšak po Alexandrově smrti začalo upadat ' Na přelomu 13. a 14. st. se objeví dvě nová mocná centra - Moskva a Tver ' 1147 první písemná zpráva o Moskvě ■ 1263 Moskvu a s ní spojené území získal jako dědictví po otci (Alexandru Něvském) Daniil Alexandrovič (nejmladší syn) ■ Na počátku 14. st. svedla moskevská a tverská knížata (byť blízcí příbuzní) boj o jarlyk na velkoknížectví vladimirské, tj. o nárok (ne zcela jistý) o nadvládu nad vší Rusí 10skevske velkoknizectvi i Ivan I. Kalita (1325-1340; od 1328 vl. kn. vladimirský) ' Přesvědčil Mongoly, aby mu svěřili výběr daní, čímž výrazně posílil své postavení mezi ostatními knížaty a výrazně zlepšil ekonomickou situaci moskevského knížectví ■ Moskevská knížata koupí, dohodou či zabráním začala rozšiřovat svoji moc a ovládané území ■ Shodou okolností se v té době Zlatá horda ocitla ve vnitřní krizi ■ Na rostoucí moc Moskvy reagovali chánové tím, že opakovaně udělili titul velikého knížete tverským knížatům 10skevske velkoknizectvi ■ Moskevský kníže Dmitrij Donskij porazil dokonce Mongoly 1380 v bitvě na Kulikově poli, ovšem o dva roky později byla nadvláda Mongolů obnovena ■ O tom vypráví celá řada vojenských povídek, z nichž nejznámější je Zádonština (oslavuje velké vítězství) ■ Dílo sepsal rjazaňský mnich Sofonij koncem 14. st., zachován je v šesti zápisech z 15.-17. stoleí ■ 1869 přeložil K. J. Erben ■ Předpokládá se, že byla ovlivněna Slovem o pluku Igorově 10skevske velkoknizectvi ' Na poč. 15. st. bylo Moskevské velkoknížectví největší v oblasti, ale stále jen první mezi rovnými ' Dále existovaly knížectví Rostovské, Tverské, Rjazaňské, Jaroslavské, městské republiky Novgorodu a Pskova ' Ty postupně připojovány - „sbírání ruských zemí" (někdy dobrovolné, jindy krvavé) ■ dokončeno za Ivana III. (1462-1505) a Vasilije III. (1505-1533) ■ 1480 se Moskva definitivně vymanila z nadvlády Mongolů ■ Budování nového státu reflektovala i literatura, která se ideologicky obracela k příběhům dávných říší: populární jsou např. Povesť ob Indijskom carstve, Povesť o Vavilonskom carstve (o Indii a Babylonu) literatura moskevského velkoknížectví ■ Budování nového státu reflektovala i literatura, která se ideologicky obracela k příběhům dávných říší: populární jsou např. Povesť ob Indijskom carstve, Povesť o Vavilonskom carstve (o Indii a Babylonu) ■ V 15. století se objevuje také původní ruský cestopis Putování tverského kupce Afanasije Nikitina za tři moře (Choženije Afanasija Nikitina za tri morja) i Cestu uskutečnil v letech 1466-1472 ■ Kupec užívá běžného mluveného, věcného jazyka (delovoj jazyk), nikoli čisté církevní slovanštiny moskva - treti rit 1453 padla Konstantinopol - konec Byzantské říše ■ Moskva se stává její dědičkou - druhý Řím padl a čtvrtý nebude ■ Řada církevních hodnostářů, učenců a umělců prchá z Byzance mj. i do sílícího moskevského státu ' Jsou zvelebovány chrámy moskevského Kremlu ■ Znovu se přepisují a překládají církevní knihy ■ Rozvíjí se a kultivuje literární styl 4 7.12.2016 ivan iv. hrozny (1533/38-1584) i V době smrti otce mu byly tři roky, regentská vláda Jeleny Glinské (1533-1538) i 1547 korunován carem a velikým knížetem veškeré Rusi i Významné územní zisky - dobyt Kazanský a Astrachaňský chanát ■ Dále obrátil svoji pozornost do Pobaltí, aby získal přímou obchodní spojnici se Západem i 1558-1581 - Livonské války, které nakonec skončily neúspěchem Ruska ■ Pokračoval v budování centralizovaného státu, kde je veškerá moc soustředěná v rukou samoděržce i 1565-1572 Opričnina i 1598 Fjodorem I. Vymřeli Rurikovci literatura 16. a 17. století ■ Liší se svojí poetikou od literatury předchozí (středověké) ■ Mění se vztah k zobrazované skutečnosti ■ Důležitou roli hraje smyšlenka, fikce, literární licence ■ Vzniká umělecká literatura, světského charakteru, se smyšlenou fabulí ■ V 16. století doznívají staré vlivy a rodí se nové literární postupy ■ např. Velikije Čeťji - Miněji, 12 svazků, 24 000 stran hagiografických příběhů, reprezentativní soubor životopisů skoro všech ruských světců Vytvořeno pod vedením metropolity Makarije literatura 16. a 17. století ■ základní mravoučný a praktický text Domostroj i V konzervativním kupeckém prostředí se jako norma chování udržel až do 19. století ■ Od 2. poloviny 16. století se objevuje biografická povídka (biografičeskaja povesť) i Vychází ze hagiografické literatury (životy svatých), které však obohacuje o další motivy i z lidových pohádek Povídka o Petrovi a Fevronii Muromských (Povesť o Petre i Fevronii Muromskich) ■ Zachycení vesnického života Povídka o Julianii Lazarevské (Povesť o Julianii Lazarevskoj) 17. století i Po drsné a ekonomicky vyčerpávající vládě Ivana IV. došlo k vyměření vládnoucí dynastie a stát se propadl do vleklé vnitřní krize = smuta (smutnoje vrejmja) - vpády cizích vojsk, hladomory, masivní úbytek obyvatelstva i Vláda B. Godunova, Lžidimitrijů, V. Šujského i 1610 dobyta Moskva Poláky, 1612 vytlačeni zemskou domobranou (K. Minin a Požarskij) i 1613 na carský trůn zvolen Michail Romanov (1613-1645) i Snaha o stabilizaci země = navázání na tradice centralizované monarchie jako prostředku proti sociálním otřesům, dezintegrace a vpádům cizích armád i Zpočátku vládl s oporou bojarské dumy a zemských sněmů i Posílení postavení služebné šlechty na úkor bojarů, upevňování nevolnictví, úzká spolupráce státu a pravoslavné církve 17. století ■ Alexej Michailovič (1645-1676) ■ 1654 - tzv. Perejaslavská rada připojení levobřežní Ukrajiny k Rusku za povstání Bohdana Chmelnického (potvrzeno Andrusovským příměřím 1667) ■ Rusko stále nemělo přístup k moři, na severu blokováno Švédy na jihu Krymským chanátem ■ Rozšíření území na jih (černozemní oblasti) ale i na východ na Ural, umožnila ekonomickou obnovu země Hospodářství monopolizováno a řízeno státem, rostla státní byrokracie ■ 1649 nový zákoník Sněmovní usnesení (Sobornoje uloženije); posílení privilegií služebné šlechty a měst, kodifikace nevolnictví ■ 1655-1656 církevní reforma patriarchy Nikona, která vedla k rozkolu v církvi a posílení nadřazení státu církvi (reforma prosazena jen díky výrazné pomoci státního aparátu) ■ 1670-1671 povstání Štěpána Razina literatura 17. století ■ Jedním z důsledků smuty bylo i pokles vlivu církve na literaturu ■ Do Ruska proniká dobová západoevropská literatura ■ Nikoliv však v původní podobě, ale v různých úpravách, kterými prošla v různých zemích a kde byla ovlivněna i lidovou tvorbou i Příklady: ' Z francouzského rytířského románu —*■ Povídka o kralevici Bovovi (Povesť o Bove koroleviče) ■ Dobrodružný příběh O Jeruslanu Lazareviči (Povesť o Jeruslane Lazareviče) ■ „Dekameronská" zápletka Povídka o Karpu Sutulovi (Povesť o Karpe Sutulove) - hlavní hrdinkou jeho manželka, která se ubrání svodům a úkladům neodbytných nápadníků 5 literatura 17. století 7.12.2016 ■ V dalších povídkách ze 17. století je sice znatelná inspirace evropským příběhem či fabulí, ale reálie jsou již čistě ruské ■ Glosují, vysmívají se, parodují různé dobové nešvary, často obsahují i lidové prvky ■ Povídka o Hoři Neštěstí (Povesť o Gore-Zločastii) ■ Spojení církevních reálií a pohádková poetika ■ Mladý muž opouští domov, „lepí" se na něj smůla, o vše přijde a nakonec ochranu před neštěstím nalezne v klášteře (poučení - mladý člověk má poslouchat a ctít své rodiče) ■ Povídka o Sávovi Grudcynovi (Povesť o Save Grudcyne) ■ Kupecký syn podléhá svodům ďábla, který ho pokouší („faustovské" téma); zajímavý je barvitý popis kupeckého prostředí a života ruských kupců literatura 17. století ■ Povídka o Frolu Skobejevovl (Povesť o Frole Skobejeve) ■ dravý a nebojácný mladík díky podvodům, úplatkům a porušování zákona i obecně platných pravidel nakonec dojde k velkému úspěchu ■ Hrdina i přes mravní problematičnost svých skutků budí sympatie ■ Povídka obsahuje pikareskní prvky ■ Život protopopa Avvakuma (Žltlje protopopa Avvakuma Im samlm naplsannoje) ■ Líčení církevní reformy patriarchy Nikona z pohledu staroobrajdců (raskolniki; starověrců) ■ Jedná se o protoromán; název odkazuje k hagiografické literatuře; obsahuje prvky cestopisu, teologického traktátu, intimní zpovědi ■ Autor upálen 1682 literatura 17. století ' V 17. století (mj. i v souvislosti s připojením levobřežní Ukrajiny) dochází k polskému vlivu v (zejména) západních částech Ruska ■ Do ruské lit. pronikají vlivy barokní poezie 1 Simeon Polockij (1629-1680) - významný básník, překladatel, dramatik, působil u carského dvora, zakladatel ruského sylabického básnictví ' Nejvýznamnější představitel ruské poezie 17. století (český výbor Ať hoří popel můj..., 1967) ■ Silvestr Medvěděv a Karion Istomin ■ Rozvoj divadla - 1672 první divadelní představení na carském dvoře (Artakserksovo dejstvo na biblické motivy) 6