Inscenace I937 (]iří Frejka, Národní divadlo, Praha), I949 (Jiří Frejka, Městské divadlo na Král' Vinohradech, Praha), I9ó4 (Josef Budský, j. h., Divadlo na Vinohradech), 1970 (Zdeněk Kaloč, Státní divadlo, Bmo). Literatura B. V' Varneke, Istočniki i zamysel Borisa Godunova, Odessa 1925. G. Vinokur, Bois Godunov Puškina, Literaturnyj sovremennik 1935, _ K. Martinek (doslov k 1957). V. Svatoň (předmluva k I9s0). šrm PUŠKIN, Alexandr Sergejevič: EVŽEN oNĚGIN (Jevgenij Onegin) - 1825-1833 Ruský román ve veršíchlíčícípříběh titulního hrdiny v úzkémsepětí s plasticky vystiženým životem ruské společnos1i prvni třetiny i9. stol., vstřebávajici evropské kulturni pioudy i vlastní národňi tradice. Evžen oněgin, mladý petrohradský švihák, lehkomyslný unuděný dandy, lrávicí časna plesich, odjíŽdína venkov, kde mu umírá stýc, po_němž má áedit. Po smrti strýce se usazuje ná vsi a seznamuie se s básnikem Lenským. opojeným něm. romantikou, a se statkářkou Larinovou a jejími dcerami olgou a Taťánou. Chladný oněgín s ironií sleduje bezbrannou naivitu Lenskeho a jeho vztah k Olze. pro 0lŽinu sestru Taťánu je oněgin ztělesněním divčích snůo muŽi; proto odhazuje konvence a píšemu váš_ nivé milostné vyznání. oněgin vŠaktentó cit odmitá, u Larinových vzbudí naopak žárlivost Lenského a v souboji ho zabíjí.Po letech strávených cestová_ ním se oněgin vrací a setkává se s Taťánou, která se provdala do ,,vysoké společnosti"' oněgin vzplane, ale tentokrát je to Taťána, která odmítá návrat do nejistoty- Román se skládá z 8 hlav _ kaŽdá je u-vedena jedním nebo několika moty z rus. ff. Á. Žu_ kovskij. P. A. Vjazemskij, tr. l. Dmitrijev, J. A. Baratynskij, A. S. Gribojedov), ale i cizictr autorů (Hora. lius, PetÍarca, J. Ch. Malfilátre, finančníkJ. Ňecker, G' 9. Byron) - a úryvkůz oněginovy cesty po Ru_ si, Puvodné ončginoiy cestytvořIly t. hlavu, frozději byly vyřazeny a I roňánu jen volríe pripojený. r' {i. je {oplněn autorskými poznámkami. Zánrové označeníÍl.o. jako románu ve veršíchje často doplňováno pojmy ,,volný ro_ mán" nebo ,,lyr' deník"; dílo je podle ntkte_ rých teoretiků vystavěno na pr1ncipu zrcadlové kompozice (oněgin - Leňskij, Ólga - Taíána, město - vesnice). E. o. vzniká na podkladě romant. byronské epiky (zvl. Dona juana' 1819-24), která se rozšiřuje, překračuje'své temat. zaměření, takže je sch-opn_a pojmoit celistvý obraz rus. společňosti. sýŽet'E. o. je vtěsnán mezi hlediško vvpravěče a hrdini': jednou je distance mezi ňímivelká. iindv še oba přibliŽují. Toto přibliŽováni a vzáalováni zachytilo jistérysy Puškinovy tvůrčiosob_ inosti, které liter. historikové vystihují pojmem I {,u,*,* ,,dva Puškinové"fieden harmonický, druhý tušícíodvrácenou stranu člověka a světa). Nejvíce autobiogr. prvků obsahují četnédigrese, zdůrazňující,,deníkový",lyr. charakter díla (úvahy o liter. tvorbě). Autobiogr. základ, rcflektujícísloŽitou situaci pokrokově orientovanéšlechtickéinteligence, se promítá do systému postav. ,,Zrcadlové pojetí", v němŽ oněgin zaujimá kolísavou pozici, vyjadřuje tápání tehdejšírodové šlechty, která byla zvládnoucí pozice vytlačena byrokracií a hledala tudíŽvýchodisko v návratu k rus. tradicím, k venkovu a rodinnému krbu. Hledání klidu je ústředním bodem v životě hrdinů: Skrze ňě jsou v E. O. na poměrně malé ploše zhuštěny podstatné problémy jedince a světa' Ruska a Evropy' romantismu a jeho různých podob. Romant. vidění není představeno jako jednoli_ té, ale naopak jako vnitřně diferencované, ústícínakonec ve svůjprotipól - deromantizaci, počátek realist. tvůrčímetody. Ironie probleskujícív lehké hře s elegickými tóny, v střídánístylových poloh se však postupně neobrací jen vůčiromant. snu, v němŽ kořéní, ale postihuje i problematický rub onoho hledaného klidového stavu. Za příběhem ,,dandyho" oněgina se tak skryvá hluboká refleie o lidstvu, národě a jedinci na prahu nového století. E. o., psaný tzv. oněginskou strofou (čtrnáctiveršíse zvláštnímrýmovým schématem), se stal takédůleŽitýmmeznikem ve vývoji'rus. verše, zejména jámbu, který je tu dóveden k formální dokonalosti. Puškin psal E.o. l823-3l; první zmínku nacházime v dopise P. A. Vjazemskému. Jed_ notl. hlavy románu vycházely postupně od 1825, v úplnosti bylo dílovydáno 1833. 1830 sp4lil Puškin l0. hlavu, zgižsezachovaly jen šifrovanéiÍržky,o jejichž obsah se dodnes vedou spory. Autor se tu snaŽil zachytit polit. atmgsféru v kruzích vojenské inteligence před děkabristickým povstáním. V poslední době se však sovět' teoretikové dívajína přímočaré úvahy o možnémvývoji hl. hrdiny značně skepticky. E. o. velmi zapůsobil na čes.kulturu l9. stol. Začalbýt napodobovánještě předtim, než byl poprvé přeložen do češtinyfpromítá se do některých děl J. Nerudy, G. Pflégera-Moravského' F. Adamce, K. Legera a -F. Táborského. Opera P. I. Čajkovskéňo(l879). Výpisky ,,Hrajem si na Napoleony, / a lidských tváří milióny ,/ jsou pro nás pouhou podnožť' (r962, s0). Překlady Is60 (t927, Václav Čeněk Bendl), t892 (]9l3' I9l9' 1924, 1926, ]937, Alois Václav Jung), 1935 (Jindřich Najman, výb.), 1937 (1945, ]949, ]954 . ' .1977' Josef Hora), ]966 (l969, I987, olga Mašková), I973 (Ivan Kupec, sl'). Literatura V. G. Belinskij, ,,Jevgený onegin" A. S. Puškina, Staťji, Moskva ]957. J. M. Lotman, Roman PUŠKIN P / 159 v stichach ,,Jevgenij onegin"' Tarn 19-7-5. rýž,Ry man A' S. fušIčina-,,Jevgenijonegin", Kommentaij, kninsrad 1983. G. P. Makagonenla, Roman htškina ,,kvěenij onegin", Moslcva 1963. ip PUŠKIN,Ale[andr Sergeievič: KAPITÁNSKÁ DCERKA íKaoitanskaia dočka)_ čas. l83ó Ř'''i.a historická novela odehrávajícíse na pozadí rolnického povstání l77 3 _ l77 5, vedeňého Jemeljanem Pugačovem. Jako u většiny histor. próz v prvé polovině 19' stol. (zvl. u twrce žánru W. Scotta) je syŽet K. d.'zaloŽen na dvnamickém vztahu dvou rovin: jednak událostí tzv' histoňckých, jednak linie intimní, líčící úsilímladého venkovského šlechtice Petra AndrejevičeGriňova o začleněni do sociálních vztahů své dobY; tato děi. linie je podobně jako v románech W. Scoita konciňována v duchu vývojového románu. Griňova poslě jeho patriarchální otec slouŽit ve voj' sku rozmistěném veitepích na jihovýchodním okra_ ii tehdeišiho rus. státu. Hrdina zde získává prvéživotní zliušenosti, poznává v lidech dobro i zl9,z1t9' ořáteli se s bezecthým duelantem a egoistou Svabrinem, náhodně se s6ližis budoucim vůdcem povstá_ níhrgačovem, kterému prokáže nevelkou laskavost uraráá tak podnět ke Ýzniku sympatie me-zi.nimi, zamiluie se db chudé dívky Marji Ivanovny Mironovové, dcery kapitána v zapadlépohraničnípevnosti aood. zde ho z'ároveň zasáhnou histor. události: Pueičov obsadí pevnost, kde se odvíjely dosavadni řdátosti, a Griňova ze sympatie propustí. Hrdina_se připojí k vládnímu vojsku, avšak při'zprávě,'Že jeho 'dív'ce'hrozí nebezpečí,vydá se na vlast!í pěst mezi oovstalce. U Pueáčova dosáhne, Že smí dívku pře_ vézt z dosahu váiečných událostí' avšak brzy natoje sám zatčena odsouzěn, protože byl nařčen ze spoje_ nectví s Pugačovem. Po naléhavéprosbě jeho dívky ho osvobodí carevna Kateřina II. K'd. má formu rodinných zápisků, ježPuškina lákala jižv '-+ Evžěnu oněginovi,.neb.oť odoovídala íeho vidění světa: nejcennější lidské vztahv nivznikaií podle něho ve sféře společen.hiěrarchie a-kónvence, nýbržve sféře osobních kontaktů, sympatií, rodiny a lásky. Patriarchální hrdinovi rodičepokládali za dar osudu, když jim bylo dopřáno, apy -se postarali o siiotká; hrdiňa opuštíslužebnípostavení a povinnosti, aby zaďhránil svou dívku; stary slůha Saveličnéváhá nasadit životza pána; kaoitánova dcerka nedbá na osobní výhody a óroduie u dvora za hrdinu, kdyžbyl zavržen iako spÍeženecrebela. Ale i postavy hieraróhickv_wzvednuté (carevna i falešný car Pugačov) ísoúk obvčejňýmlidem připoutány darem, Lteď od nich dóstali: Pugáčov učiníkvů_ li crinoíovi dvakrát výjimku z krutých zá}onů a mravů kozácké vzpoury a carevna omllo_ PUŠKIN stní Griňova, protoŽe s získá ořirozenou čistot zek vůei jejímu otci, lr povstalcům. Hodnoty z pouhého plnění po' zaujetí pro konkrétnía lérie pečlivýchúřednikt ie obdařena jistým' b; bůvabem. [ejnížestoji dový cynik Svabrin (ty1 t8. štoi.), ktery postrád ta. nemá přátele, rodin své místo v dějinném s1 vat kohokoliv za chvil co ie v něm stálého, jso halmocnit se hrdinkY ho hrdinovi. Puškinový společen. řád harmonit val sférucitových vazt třeba, aby s ní udržoval štecký sen hrdinův). Z interpretováno i povst ním důsledkem dlou ořirozeného Íádu azna iajícíchlidských vazet soúdržnost,ale chamti vost a krutost. K. d. vznikla ve 30. I literatura pÍechine|a < vesnosti k žurnalistice v smnu 1833 odjíŽdí a na-místech někdejšíl sbírá materiál, který p tor. studie Historie I Pugačěva) a při práci t poprvé v čas.Sovren ideové a žánrotvorné 1 ratury, zejména problé skv soudržnéhoživota erárchie, manipulace, a mír L. N. Tolstého). ho prostředí a vědom oriricioů však zaiímá i '- ŽeÍezný prouá A. s A' A. Fadějeva a zvl.. chova. K. d. byla ně l9l4 (G. Liebken-S. Camerini, Itálie)' l95 1958 (V. Kaplunovskij Překladv ]847 (Kristit ra), 1888 (ŠtěpúnBeranva), 1888 (Antonín Pacá 1899 (Miloš Týn, Kapetán nodvně), 1899 (I92I, Boi 'dcerka'a ostatntí povídky 1 Janeček, Setníkova dcera krásná próza), 192I (I92' oitánova dcerkd' čas. ]9: 'pitánova dcera, in: Lada)' PUŠKIN S1ovník Světových 1iter árních ,ďě1 ZPRACOVAL KoLEKTtv RuronŮ za vppENÍ VLADIMÍna vncURY Odeon