CIVIL AND RELIGIOUS LAW AND THE HUMAN RIGHTS IN ARABIC COUNTRIES Badr Elmoujahid Faculté des Sciences Juridiques,Economiques et Sociales-Salé HISTORICKÝ VÝVOJ KONSTITUCIONALISMU V ARABSKÉM SVĚTE ústavní hnutí v moderní době v arabských zemích PRVNÍ OBDOBÍ - OD ROKU 1839 DO 1. SVĚTOVÉ VÁLKY - Osmanská říše https://histoireislamique.files.wordpress.com/2014/11/territorial_changes_of_the_ottoman_empire_182 9.jpg - tuniská ústava z roku 1861 a osmanská ústava z roku 1876 DRUHÉ OBDOBÍ - OBDOBÍ MEZI SVĚTOVÝMI VÁLKAMI - rozpad Osmanské říše - nadvláda evropských mocností - vyhlášení ústavy pod vlivem Francie a Velké Británie TŘETÍ OBDOBÍ – OD KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY DO SOUČASNOSTI - osvobození kolonizovaných arabských zemí - vyhlášení nových ústav - Arabské jaro ÚSTAVNÍ IDEOLOGIE A NÁBOŽENSTVÍ - vztah mezi ústavou a náboženstvím 1) naprosto negativní vztah náboženské ideologie k myšlence ústavy 2) podřízenost ústavy náboženským předpisům 3) instrumentalizace ústavy VZTAH MEZI STÁTEM A NÁBOŽENSTVÍM V ÚSTAVÁCH ARABSKÝCH ZEMÍ ZEMĚ SE ZÁKLADEM V NÁBOŽENSTVÍ - stát je nástrojem pro uskutečňování náboženských dogmat a náboženské politiky - myšlenka odloučení státu a náboženství zde nemá místo ZEMĚ S VÍCERO VYZNÁNÍ - např. Libanon STÁTY, KTERÉ MAJÍ NÁBOŽENSTVÍ ZMÍNĚNO V ÚSTAVĚ - ústavní definice státu STÁTY, KTERÉ NEMAJÍ NÁBOŽENSTVÍ ZMÍNĚNO V ÚSTAVĚ VZTAH MEZI NÁBOŽENSKÝM A SVĚTSKÝM PRÁVEM NÁBOŽENSKÉ PRÁVO DOMINUJE NAD PRÁVEM SVĚTSKÝM - lidské (světské) právo nemůže být považováno za legální ani legitimní pokud nerespektuje Boží vůli vyjádřenou ve zjeveném (náboženském) právu - pravomoci islámského soudnictví - striktní dodržování práva šári‘a ISLÁMSKÉ PRÁVO JE ZDROJEM PRO SVĚTSKÉ PRÁVO - islámské právo je využíváno jako jeden z hlavních zdrojů pro státní legislativu ABSENCE ÚSTAVNĚ ZAKOTVENÉHO VZTAHU MEZI ISLÁMSKÝM PRÁVEM A PRÁVEM SVĚTSKÝM - státy, jejichž ústavy mlčí ohledně otázky normativnosti islámského práva