PGDS036 Metodologický seminář Zadání úkolu po druhé lekci 1. Otevřete si datový soubor „EU_Kids_FINAL.sav“. V krátkosti se seznamte se soubory „Final_dala_dictionary.pdf“ a „EUKOII-Technical_report.pdf“, které obsahují informace o výzkumu EU Kïds Online, resp. o datové matici, která na základě tohoto výzkumu vznikla a s níž budeme dále pracovat. 2. Nejdříve provedeme základní statistický popis souboru – za pomocí tabulek a grafů. Pro proměnné QP201 („What is the age of your child?“) a QP204 („What is your age?“) skrze panel „Analyze“ -> „Descriptive Statistics“ -> „Frequencies“ vygenerujte průměr, směrodatnou odchylku, medián, minimum a maximum („Statistics“). Vytvořte histogram pro tyto proměnné a proložte je křivkou normálního rozložení („Charts“ a zakliknout „Show normal curve on histogram“). 3. Za pomocí procedury „Transform“ -> „Recode into Different Variables“ vytvořte novou proměnnou pro věk rodičů QP204 („What is your age?“), která bude mít kategorickou povahu. Vytvořte ji tak, že od nejnižšího věku do 30 let rodiče bude mít tato hodnotu 1 (odpovídající označení „Mladá dospělost“), od 31 do 50 hodnotu 2 („Střední dospělost“) a od 51 let výše hodnotu 3 („Pozdní dospělost“). Pojmenujte ji „QP204_Recode“. Vytvořte pro tuto novou proměnnou skrze panel „Analyze“ -> „Descriptive Statistics“ -> „Frequencies“ tabulku s četnostmi a sloupcový graf. 4. V rámci panelu „Explore“ vytvořte „boxplot“ („krabicový graf s fousky“) pro proměnnou „DCaddictMN“ („Internet addiction scale, range 1-4 (11+)“). 5. V panelu „Data“ -> „Split File“ srovnejte skupiny („Compare Groups“) podle proměnné „QP201b“ („Gender of child?“). Zopakujte analýzu z bodu 4. Jsou na základě analýzy – průměrně vzato – závislí více chlapci nebo dívky? 6. Nezapomeňte vrátit podmínku nastavenou v bodě 5 zpět (např. skrze „Analyze all cases, do not create groups“). V opačném případě bude SPSS pracovat pouze s vybraným vzorkem. Po vrácení vytvořte u proměnné QP218 („How confident are you in using the internet?“) panel „Analyze“ -> „Descriptive Statistics“ -> „Frequencies“ tabulku s četnostmi a sloupcový graf. Poté přes panel „Data“ -> „Select cases“ -> „If condition is satisfied“ vyberte z proměnné „QP204_Recode“ rodiče starší 51 let. Opět u proměnné QP218 („How confident are you in using the internet?“) panel „Analyze“ -> „Descriptive Statistics“ -> „Frequencies“ tabulku s četnostmi a sloupcový graf. Jak si stojí s jistotou užívání internetu rodiče starší 50 let ve srovnání se souborem jako takovým? 7. Nezapomeňte vrátit podmínku nastavenou v bodě 6 zpět (např. skrze „All cases“). Poté přes „Analyze“ -> „Correlate“ -> „Bivariate“ proveďte analýzu souvislosti mezi proměnnými „Internet addiction scale, range 1-4 (11+)“ (DCaddictMN), „Number of contacts on a social networking site (2)“ (dc316x2) a „What is the age of your child?“ (QP201). Kromě již aktivovaných možností rovněž označte „Kendall’s tau-b“ a „Spearman“. Zamyslete se nad tím, co z výsledků plyne, ale i nad vhodností použitých analýz vzhledem ke zvolené situaci. 8. Uložte matici a uložte si „Output“. Obojí prosím vložte do ISu: „Odevzdávárny“ -> „Kvantitativní metodologie“ -> „Úkol po 2. setkání“ do středy 26. 10. 2016.