Poradenství Pojetí zdraví a nemoci •Za normální se považuje to, co je ve společnosti nejčastější (statistické pojetí) • •Nemoc – dysfunkce mezi biologickými a psychickými funkcemi jedince, plynulý přechod mezi zdravím a nemocí (neexistuje hranice) • •Nemoc zahrnuje: •Percepční složku – vnímání bolesti, potíží… •Emoční složku – strach, úzkost, naděje… •Volní složku – míra odolnosti, snášení utrpení, míra spolupráce •Racionální složku – vědomosti o nemoci, subjektivní vs. objektivní posouzení nemoci • •Poradenství pro nemocné i zdravé jedince Poradenství jako součást rehabilitace (specifické pojetí) •Poradenství má význam také pro zmírnění či vyléčení nemoci a pro sociální integraci (plnohodnotné začlenění do společnosti) (Novosad, 2009) • •Poradenství je součástí rehabilitace člověka/pacienta/klienta. •Typy rehabilitace (rehabilitace: návrat do zdravého stavu nebo stabilizace obtíží): •Léčebná, zdravotnická rehabilitace – užívá metod pro obnovení ztracených schopností, stabilizace zdravotního stavu (reparace - operační zákrok, medikace, fyzioterapie, ergoterapie, nácvik – např. chůze o berlích…) •Psychologická rehabilitace – zvládnutí psychické krize, (psychoterapie, tréninky a nácviky – např. sociálních dovedností a komunikace, podpora při řešení problémů…) •Sociální rehabilitace (návrat do společenské skupiny – např. alkoholici…) •Pedagogická rehabilitace (děti s poruchami učení – nácviky čtení…) •Pracovní rehabilitace (znovuzískání pracovních dovedností…) •Rodinná rehabilitace (rehabilitace rodinné funkce, znovuzískání funkčnosti rodiny…) •Volnočasová rehabilitace… Pojem poradenství •Není o poskytování rad, je o podpoře klienta •Informace i hledání •Psychologické a nepsychologické profese •Ne psychoterapie (odstraňování problémů, léčba nemoci…) •Klienti: lidé s handicapem (zdravotním i sociálním) i bez handicapu • Pojem poradenství •Je základní službou v pomáhajících profesích - podporujeme člověka v aktivním zacházením s jeho (nepříznivou) situací a v řešení nastalých nesnází (psychické, zdravotní, rodinné…) •Definice poradenství: •…Poskytování informací, které se klient žádá (úzké pojetí, poradenství není jen o radách a informacích)… •…Podpora v nalezení předností a slabin klienta, podpora nalézt strategie řešení problému •…Pomoci klientovi získat nový pohled na sebe i druhé, potřebné dovednosti…. •….Pomoci klientovi rozpoznat příčiny problému a začít jej řešit… •….Pomoci klientovi nalézt adekvátní rozhodnutí… •….Pomoci klientovi ujasnit si cíle •….Umožnit klientovi sebepoznání, pomoci mu v nalezení sebedůvěry… •….Vést klienta ve změně (chování) • • •Poradenství: jde o preventivní intervenci, která vytváří podmínky pro růst klienta • Poradenství podle způsobu práce - rozlišení •Poradenství jako vedení (angl. Guidance) (informování, vedení – např. kariérové poradenství) • •Poradenství jako podpora rozvoje osobnosti (angl. Councelling) (vedení k náhledu – v psychologickém poradenství) • •Poradenství jako konzultace (angl. Consulting) – nejrovnější vztah, např. odborník – odborník Oblasti poradenství • •Psychologické (krizová intervence, rodinné a manželské…) •Pedagogicko-psychologické (poruchy učení a chování…) •Speciálně-pedagogické (nápravy a zvládání poruch učení, smyslových vad a jiných handicapů, individuální výukové plány…) •Profesně-kariérové poradenství •Sociálně-právní (pro menšiny, rodiny, pracovníky, občany…) •Lékařské •Technicko-kompenzační (pomůcky pro handicapované) •Pastorační činnost •Resocializační, kurátorská činnost (pro odsouzené k výkonu trestu, mladistvé delikventy…) •Mediace (mimosoudní urovnávání sporů) – specifické postavení Poradenství podle •Přístupů – orientace na proces a vnímání klienta (humanistický přístup, systemický přístup, kognitivně-behaviorální) • •Podle oblastí, resp. cílů poradenství, rezortů – školní, resp. výchovné, kariérové, sociálně-právní…. Oblasti, podle cílů/rezortů •Psychologické poradenství - obtíže, krize nebo osobnostní rozvoj (psycholog) – různé rezorty nebo živnost (obecně) •Pedagogicko-psychologické PPP, ŠPP, SPC…) a speciálně-pedagogické (Obvykle rezort MŠMT) •Sociální poradenství (uplatňování práv, osobní záležitosti občanů: Občanské poradny, Manželské a rodinné poradny (psychologové), Poradny pro seniory Poradny pro osoby se zdravotním postižením, Poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí (Zákon o sociálních službách, 2006), Krizová pomoc – terénní péče. Nízkoprahová zařízení…. (MPSV) •Poradenství nemocným (diabetické…) – obvykle MZ •Profesní a kariérové poradenství (speciálně) Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola) •Pomoc •Klient spolurozhoduje •Sociální kontrola •Pracovník rozhoduje •terapie •poradenství •vzdělávání •doprovázení •PRACOVNÍKOVA VOLBA •vyjasňování •přesvědčování •dozor •opatrování Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola, opora) •Pomoc i kontrola jsou profesionální způsoby práce!!! • •Kontrola je pracovníkův počin, který vykonává, aniž by si předem ověřil, zda o to klient stojí. Výsledkem je expertní řešení, přebírání klientova problému na sebe. • •Pomoc je taková spolupráce klienta s pracovníkem, která je výsledkem dojednávání o objednávkách, nabídkách a cílech. Výsledkem je klientovo řešení, klient je plnomocný a zodpovědný spolupracovník. • • Druhy odborné pomoci • • •sbíhání •rozdíly • zúžení •Poskytování pomoci •rozšíření •poradenství •terapie •doprovázení •vzdělávání Efektivita poradenství •Poradenská podpora může nastartovat potřebné změny • •Může ale i poškodit, pokud je nevhodně poskytována (způsobí závislost klienta na poradci, může jej odradit od dalšího vyhledávání pomoci…) Etika v poradenství •Etický kodex jako v každé profesi (mezinárodní i národní úroveň), každé poradenské odvětví, každá profese má své snahy o etický kodex •Demokracie v práci s klientem (podle mezinárodní úmluvy o lidských právech) •Respekt k jedinečnosti klienta (nelze aplikovat stejná pravidla a postupy pro všechny) •Profesionální odpovědnost pracovníka (musí se správně rozhodnout – ne za klienta) •Odbornost (pracovník se musí vzdělávat a dělat jen to, co skutečně umí) Literatura •Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál 2009 •Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. •Úlehla, I. Umění pomáhat. Písek: Renezance/Slon, 1999 •Drapela, J., Hrabal, V.: Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. •Schlippe-Schweitzer. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001 (systemický pohled) •Gabura-Pružinská (humanistický pohled) • • Poradenský proces - Postupy •Lékařství: 1.vyšetření 2.dg 3.zákrok 4.kontrola • •Psychologie: •1.seznámení+vztah •2.dg •3.cíle+alternativy řešení •4.klientovo rozhodnutí+zhodnocení výsledku • •Psychologie – systemický přístup: •1.příprava pracovníka 2.otevření 3.dojednávání 4.průběh •5.ukončení Příprava pracovníka Otevření •Příprava pracovníka •Kdo jsem? (Co umím a chci) •Kde pracuji? (K čemu jsem oprávněn) •Příprava podmínek (Čas, prostor...), bezpečí pro všechny, zásada 3 E • •Otevření •Kontakt a motivace (úvodní slova, cesta k nám ...) •Neverbální doprovod •Čas (dohoda) • • Problém „objednávek“ Rizikové objednávky: Neetické (změřte IQ učitelům…, přinuťte rodiče k tomu, aby….), Kontrolní (udělejte s ním něco… Kdo je klient?) Očekávání rychlé změny Předem očekávaný výsledek či tzv. „skrytá objednávka“ (jiná odpověď či doporučení nejsou přijatelné … skrytě: „Potvrďte mi, že se s maminkou nedá jednat“) Objednávky klienta •Pozor na skryté objednávky •Problémem není dítě/práce, ale vztah s manželem....nebo… potřeba sebepotvrzení (pochvalte mě... ) • •Objednávky determinované odpovědí •(řekněte mě, že ho mám pustit k vodě... že jsem nemocen a nemohu pracovat…. že mám/nemám vzít tuhle práci) • •Potřeba vyjasňování (čím déle vyjednávám, tím snižuji riziko omylu, neužitečné práce na něčem jiném) • •Téma není cílem!!!! •Mám zlobivé dítě a škola si stěžuje = téma. •Nemám práci = téma •Jaké mohou být objednávky? Poradenský proces Vztah s „klientem“ a direktivita •Definice vztahu (Rogers) – akceptace, empatie, kongruence •Rovnocennost (neexpertství), ale odborník ano •Vztah: podpůrný, učící se, dospělý (nechováme se jak rodiče, nepodporujeme „dítě“ v klientovi, pomáháme řídit emoce) • •Otázka direktivity přístupu •Langmeier: (sugesce, příkaz, pokyny, pobídka rada, návrh, příklad, výklad, mlčení...) •Kopřiva: (instrukce, komentáře, dotazování, rezonance) •Ludewig: zasahování, nařizování, doporučování, podněcování Chyby poradce • •dogmatismus a dirigování, prosazování svých pravd •rychlé diagnózy •mylné interpretace a zevšeobecnění jednou řečeného klientem (vycházíme z toho, co klient řekl, ale ověřujeme si to) •bagatelizace (to přece není tak vážný problém, jiní jsou na tom hůř….) •moralizování (to byste ale neměla dělat…) •monolog pracovníka •přísná racionalizace (no to je přece důsledek …) •projekce (promítání svých zkušeností do klientova případu) nebo identifikace (ztotožnění se s klientem) •nepřiměřená odbornost (v jazyce) a abstrakce •neoprávněné vzbuzování naděje (slibování) nebo naopak odvádění pozornosti od tématu (téma je klientovo) Typy klientů – zvláštnosti •trvalé nebo získané postižení (zjednodušující diskuse), situace je jiná ne lepší nebo horší • •poruchy mobility - úprava místnosti, respekt •klienti s chronickým onemocněním (vede k utlumení aktivit, respekt k životnímu stylu) •klienti s postižením zraku (oslovovat je, jinak komunikovat, nepodceňovat, mluvit přímo na něj, ne na průvodce…) •klienti s postižením sluchu (Rozumí řeči? Umí odezírat?) •klienti s problémy ve verbální komunikaci (poruchy řeči) – trpělivost, čas, jiné formy komunikace •klienti s mentálním postižením (ověřovat si, že chápe) •impulzivní chování(autisté, ADHD…), poruchy osobnosti, psychopaté •senioři •děti •jiná kultura