• •14. 10. 2016 Poruchy chování Alexander Lazar alexan.lazar@gmail.com C:\Users\tulisovaz\Desktop\obrázky prezentace\stažený soubor (1).jpg Představení – zkušenosti – externista na ústavu pedagogických věd Fil muni …mail Předmět …uvidíme se 2x Chci vycházet z jejich zkušenosti a praxe …kde učí?? Čas??? Do kdy můžou?? Ukončení předmětu??? …kazuistika žáka patrně s poruchou chování… cca na stránku …nehledě na formu… do 14 dní …podnět do příští hodiny …vše co oto m víte. • •Literatura •VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. 94 s. ISBN 8021035323. • •VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669. • •ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009. 162 s. ISBN 9788070419595. • •JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha : Themis, 2004. 478 s. ISBN 8073120380. • • •Literatura •MATĚJČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. 152 s. ISBN 80-7178-637-3. • •VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. 2. vydání. Brno: Paido, 2004. 464 s. ISBN 80-7315-071-9. • •PACNEROVÁ, Helena a kol. Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. 1. vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 136 s. ISBN 978-80-87652-59-6. • •FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jan. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3. • • • •Literatura •MÜHLPACHR, Pavel. Vývoj ústavní péče. Brno: Masarykova universita, 2001. 50 s. ISBN 80-210-2512-3. • •PTÁČEK, Radek a kol. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: MPSV, 2011. 56 s. ISBN 978-80-7421-040-2. • •STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. 1. vydání, Ostrava: Ostravská universita, 2004. 140 s. ISBN 80-7042-360-9. • • •Internetové zdroje •www.msmt.cz • •www.ddubrno.cz • •www.dum-brno.cz • •www.ddu-liberec.cz • Výsledek obrázku pro symbol web png Od září 2016 nová vyhláška …týkající se inkluzivního vzdělávání …se kterými žáky v rámci inkluze jsou největší potíže? (cizinci, MR, tělesně postižení, autisté, poruchy učení, soc. znevýhodnění, ADHD a poruchy chování, nadané děti) •Inkluzivní vzdělávání •Problém s ADHD a s poruchami emocí •Poruchy chování •bezpečí dětí •stížnosti rodičů C:\Users\Sasa\Desktop\obrázky prezentace\stažený soubor (4).jpg • •Etopedie •speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu emocí a chování C:\Users\Sasa\Desktop\obrázky prezentace\images (3).jpg •… odchylka v oblasti socializace, kdy jedinec není schopen nebo ochoten respektovat normy chování a práva druhých na úrovni odpovídající jeho věku, event. na úrovni jeho rozumových schopností • (Vágnerová, 2005, s. 143) •Poruchy chování •Z nabízených výroků: 1.Vyberte ty, které podle vás nejlépe charakterizují poruchy chování 2.Vytvořte vlastní definici 3.Popište vlastní zkušenost 4. –15 minut • Výsledek obrázku pro group of people Definice …klidně v odrážkách …strukturovaně Pomůže s úkolem na zápočet •Disociální •Asociální •Antisociální • Němec •Agresivní •Neagresivní • Vágnerová •Dítě v riziku •Dítě s problémy v chování •Dítěte s poruchou v chování • •Vágnerová Disociální - nejmírnější forma poruchy chování. Jedná se zejména o neagresivní jednání v rozporu s obecně platnými normami. Za disociální chování můžeme považovat lhaní, zlozvyky či neposlušnost. Asociální chování je takové, kterým se jedinec již vylučuje ze společnosti. Asociální - Do skupiny asociálního chování můžeme zahrnout záškoláctví, alkoholismus či závislosti. Takovéto chování je možné charakterizovat jako nespolečenské a nerespektující mravní formy dané společnosti. antisociální. Za antisociální můžeme označit takové nežádoucí způsoby chování, které nejsou v souladu se zájmy společnosti, společnost poškozují a ohrožují mezilidské vztahy Antisociální jednání je v rozporu s právními normami a tedy i trestné. Vyznačuje se destruktivní činností, agresí či delikvencí. Dítě v riziku- ohroženo zejména svým nejbližším sociálním prostředím (rodina, vrstevníci apod.) Riziko představuje spíše jeho okolí. Odborné intervence tedy směřují především k rodině dítěte a důležitá je zde depistáž a včasné zachycení rizika. Dítě s problémy v chování - vykazuje takové způsoby chování, které se v nějakém ohledu liší od běžně přijímané normy a bývají v rozporu s konkrétně kladenými požadavky a očekáváním. Dítě s problémy v chování si je obvykle vědomo svých problémů a má snahu je odstranit, - cílená pedagogická opatření v prostředí školy (školní psycholog, školní speciální pedagog), případně rodinná terapie a konzultace s etopedy - SVP. – Dítěte s poruchou v chování - chování má dlouhodobý charakter, obvykle nepociťuje vinu. Důležitým aspektem pro odlišení je intenzita a časové období nežádoucích projevů. Nejzávažnějšími projevy je páchání trestné činnosti, agrese a šikana, užívání návykových látek a závislost na nich. í dlouhodobý charakter, je potřeba speciálně-pedagogické (etopedické) péče a mnohdy je na místě i nařízení ústavní výchovy. U jedince s poruchou v chování je tedy nezřídka nezbytná cílená intervence mimo jeho běžné sociální prostředí – tedy rodinu a školu •1. Dítě reaguje vcelku přiměřeně a očekávanými způsoby na problémy denního života. Problémy v chování odpovídají zvláštnostem daného věku a normám sociálního prostředí, v němž se dítě pohybuje. Dítě se umí dostatečně ovládat a korigovat své reakce. •2. Dítě změní své chování a reaguje odlišně než jindy v důsledku krizové životní situace jako je rozvod rodičů, narození sourozence, těžká nemoc blízké osoby. •3. Vymyká-li se dítě svým chováním obecnému očekávání je toto způsobené jeho nedostatečnou schopností přizpůsobovat se podmínkám. Ve škole je dítě schopné se ovládat, má problém vyrovnat se změnami v blízkém sociálním prostředí. •4. U dítěte se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování. Svůj negativní sebeobraz vnímá jako nezměnitelnou věc. Chování lze ovlivňovat odbornými intervencemi v rámci jeho sociální sítě. •5. Jde o dítě, u něhož se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování s výraznými symptomy, které neumožňují jeho další vzdělávání v běžném školním prostředí. Je nezbytné jej vyjmout z jeho aktuálního sociálního kontextu. •Je zřejmé, že poruchám chování pak odpovídají zhruba poslední dva stupně této vývojové škály. Klasifikace dle Vojtová podle Bowera, in Vojtová 2008): Dítě reaguje vcelku přiměřeně a očekávanými způsoby na problémy denního života. Problémy v chování odpovídají zvláštnostem daného věku a normám sociálního prostředí, v němž se dítě pohybuje. Dítě se umí dostatečně ovládat a korigovat své reakce. Dítě změní své chování a reaguje odlišně než jindy v důsledku krizové životní situace jako je rozvod rodičů, narození sourozence, těžká nemoc blízké osoby. Vymyká-li se dítě svým chováním obecnému očekávání je toto způsobené jeho nedostatečnou schopností přizpůsobovat se podmínkám. Ve škole je dítě schopné se ovládat, má problém vyrovnat se změnami v blízkém sociálním prostředí. U dítěte se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování. Svůj negativní sebeobraz vnímá jako nezměnitelnou věc. Chování lze ovlivňovat odbornými intervencemi v rámci jeho sociální sítě. Jde o dítě, u něhož se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování s výraznými symptomy, které neumožňují jeho další vzdělávání v běžném školním prostředí. Je nezbytné jej vyjmout z jeho aktuálního sociálního kontextu. Je zřejmé, že poruchám chování pak odpovídají zhruba poslední dva stupně této vývojové škály. •Vzdorovitost •Lhaní a podvody •Krádeže •Záškoláctví •Šikana •Potulky a útěky •Projevy poruch chování C:\Users\tulisovaz\Desktop\obrázky prezentace\images (6).jpg Vzdorovitost Neúměrné prosazování osobního názoru v konfrontaci s výchovnou autoritou, nerespektování jejich přání a odmítání poslušnosti. Může jít o výchovnou zanedbanost, o zoufalý projev neschopnosti vyhovět požadavkům nebo touha předvést se před spolužáky. Nelze zaměňovat se vzdorovitým chováním v období puberty (rovněž se někdy vyskytuje v batolecím věku). (Vališová, Kasíková 2011) Lhaní a podvody Jedná se o promyšlené lhaní či obviňování za účelem manipulace s okolím (soucit, odpuštění, zvýšení péče, vymáhání úplaty). Je třeba odlišit od lhaní jako nevhodný způsob žertu u starších dětí či fantazijní hru u mladších dětí. Může také dojít k tomu, že jedinec lže, ačkoliv z toho nemá žádné výhody, jeho lži jsou absurdní do očí bijící a mluvčí se může cítit dotčen, že není brán vážně. V takovém případě může jít o počátek duševní poruchy a je třeba konzultace s odborníky. (Vališová, Kasíková 2011) Krádeže Potřeba opatřit si věc na cizí úkor nebo o schválnost, kdy účelem je poškodit druhého. Dále může být cílem krádeže získání věci za účelem dalšího prodeje a obstarání si finančních prostředků na drogy či hazardní hru. Lze se setkat s tím, že dospívající kradou v obchodech za účelem vyniknout před ostatními (pocit dobrodružství) nebo jako prostředek připoutání rodičovské pozornosti. (Vališová, Kasíková 2011) Substituční krádež- Balaštík – neuspokojená potřeba - subdeprivace Záškoláctví Běžné označení neomluvené absence ve vyučování. Pohnutkami může být strach ze zkoušení, šikana, nezájem o učení, odpor ke škole, touha po dobrodružství, delikventní činnost. V případě, že rodiče školní absenci omlouvají smyšlenou chorobou, hovoříme o tzv. skrytém záškoláctví. (Vališová, Kasíková 2011) Sledovat proč? …zákonitosti Šikana Šikanování je agresivní chování, kterým si šikanující působením fyzických či psychických útrap udržuje převahu nad obětí. Nemusí mít pouze formu fyzického násilí, ale i okázalým vylučováním oběti z kolektivu, odmítáním pomoci, schválnostmi, zesměšňováním, pomlouváním. Šikanu hodnotíme jako delikventní jednání. (Vališová, Kasíková 2011) Potulky a útěky Žák se opakovaně nedostavuje do školy a svůj čas tráví mimo domov nebo domov zcela opouští. Za touto situací se skrývá nezájem rodičů a závažné selhávání domácího prostředí. Často se pojí s rozpadem rodiny, týráním, pohlavním zneužíváním. Je zde velké nebezpečí, že se dítě zapojí do trestné činnosti nebo bude čas trávit způsobem, které negativně ovlivňuje jeho mravní vývoj. (Vališová, Kasíková 2011) •Žák s poruchou chování v běžné základní škole Výsledek obrázku pro teacher png Výsledek obrázku pro parents png Žák s poruchou chování v běžné ZŠ V současné škole přibývá žáků s poruchami chování. Mnozí učitelé jsou bezradní, jak rozpoznat specifickou poruchu chování od problematického chování, které má svůj původ v nedostatečném výchovném působení rodiny. Tuto diagnózu je možné určit za pomoci odborníků - dětských psychologů a psychiatrů. Děti se SPCH bývají často medikovány a je vhodné, aby docházely na terapeutická sezení (či trénink sociálních dovedností). Zároveň rodina může spolupracovat s etopedem. Práce s těmito žáky je náročná na osobnost a pedagogické dovednosti učitele. Pro děti s poruchou chování, které není možné integrovat do běžné základní školy, jsou určeny základní školy pro děti s poruchami chování (např. Praha - Zlíchov), tyto školy pořádají i semináře a konzultace pro pedagogy. Zajímavé je, že tyto školy hodnotí chování žáka slovně i na vysvědčení. Ze zkušenosti rodiče Dítě se specifickou poruchou chování potřebuje jasné a pevné hranice, širokou škálu odměn a trestů (raději odměn), dostatek lásky a pozornosti. Rodič musí stanovit jasná pravidla a důsledně trvat na jejich dodržování. Samozřejmostí by měla být úzká spolupráce se školou, každodenní kontrola žákovské knížky. V případě záškoláctví se osvědčuje systém úzké spolupráce s třídním učitelem. Pokud nejde dítě do školy, okamžitě omluvit, v opačném případě začne třídní učitel dítě shánět. Osvědčenou metodou je také notýsek na hodnocení chování, kde každý vyučující zapíše krátké hodnocení chování ve své hodině (OK, v pořádku, nepracoval, apod.), tím je zajištěna okamžitá zpětná vazba. (Fišerová Hana 2011) Ze zkušenosti pedagoga Pokud je bezproblémová a úzká spolupráce s rodinou, je možné dítě se SPCH integrovat do běžné třídy základní školy, s individuálním přístupem a jasnými pravidly lze téměř dosáhnout dodržování určených pravidel. (Fišerová Hana 2011) Ukončení oddílu …co vy na to? •Středisko výchovné péče • dobrovolnost • práce s rodiči • kontakt se školou • odpolední zájmové programy • terapie • Kde je problém? škola rodina vrstevníci ?????? Pokud si čkola či rodina neví rady nebo mají pochybnosti tak… •Diagnostický ústav •diagnostické zařízení tzv. prvního kontaktu pro děti, které mají být umístěny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy •Dětský diagnostický ústav •6 – 16 let •povinná školní docházka •koedukované skupiny •Diagnostický ústav pro mládež •15 – 18 (19) let •po ukončení povinné školní docházky Výsledek obrázku pro mšmt png Dětský diagnostický ústav – 6 – 16 let – povinná školní docházka (koedukované skupiny) Diagnostický ústav pro mládež – 15 – 18(19) let – po ukončení povinné školní docházky diagnostické zařízení tzv. prvního kontaktu pro děti, které mají být umístěny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy •Umístění do diagnostického ústavu •na doporučení OSPOD Předběžné opatření •soudní rozhodnutí C:\Users\tulisovaz\Desktop\obrázky prezentace\stažený soubor (5).jpg Rozhodnutí o ústavní výchově Rozhodnutí o ochranné výchově •Legislativa Výsledek obrázku pro paragraf png •Zákon č. 109/2002 sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů • Školský zákon Ústava Mezinárodní dokumenty o právech dítěte •Úkol diagnostického ústavu Rodina Dětský domov Výchovný ústav Psychiatrie Boletice Výsledek obrázku pro rodina png •Hledá se cesta …rodina, děcák, výchovňák •Psychiatrie, boletice – •Dětský domov x dětský domov se školou •Kde selže rodina a ne díte …snaha aby bylo bez diagnosťáku •Etoped •Psycholog •Sociální pracovník •Učitel •Vychovatel •Asistent pedagoga •Personální obsazení diagnostického ústavu Výsledek obrázku pro dětský diagnostický ústav brno hlinky 140 •Dětský diagnostický ústav středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna •Brno, Hlinky 140 •DDÚ Brno Výsledek obrázku pro 8 people png Výsledek obrázku pro 8 people png Výsledek obrázku pro 8 people png Odpolední služba: 3 vychovatelé (každý na jednu skupinu) 1 asistentka pedagoga Noční služba: tři asistenti pedagoga (noční vychovatelé) Upravuje se s ohledem na počet dětí (maximální obsazení) Na noc rozděleny na dívky a chlapce – oddělené ubikace Odpolední zážitkové programy Výsledek obrázku pro pig money png Výsledek obrázku pro clocks png Výsledek obrázku pro food png Kapesné a odměny Denní rytmus Strava Záchytné pracoviště Výsledek obrázku pro police car •Záchytné pracoviště Záchytné pracoviště •Filozofie DDÚ Brno • otevřené dveře • důvěra • pozitivní motivace • navazování pozitivních vztahů • genderová vyváženost •věková vyváženost • psychoterapie • komunitní systém Výsledek obrázku pro strom png Vztahy …držet si odstup …pouze profesionální vztah •Škola DDÚ Brno I.1. – 5. třída II.6. a 7. třída III.7. a 8. třída C:\Users\Sasa\Desktop\obrázky prezentace\img_4159.jpg • budovat pozitivní vztah ke škole, ke vzdělání a k povinnostem • nastolení správného denního rytmu (vstávání atd.) • škola formou zážitků: sport, kulturní akce, výuka v přírodě • Hlavní úkol -ZŠ i LMP …vše dohromady - Přizpůsobuje se aktuálnímu stavu a idividuálním potřebám dítěte - max. 8 dětí ve třídě - děti zůstávají kmenově na svých školách - individuální plány - slovní hodnocení - zpráva školy