Otázky bez odpovědí Jakub Mácha, FF MU Přednáška na Jednotě filosofické, Brno, 3. listopadu 2014 Abstrakt: Kantova Kritika čistého rozumu začíná antropologickým pozorováním, že lidský rozum je zatěžován otázkami, které nemůže odmítnout, na které ale ani nemůže odpovědět. Následuje diagnóza: Odpovědi na tyto otázky překračují veškerou schopnost lidského rozumu. Kant navrhuje radikální řešení: Rozum musí zůstat omezen v hranicích možného poznání. To ale v žádném případě neznamená, že tyto otázky přestanou rozum zatěžovat. Také Wittgenstein přiznává, že si lidé mohou pokládat otázky, na které není odpovědí. Cíl jeho filosofie je ale terapeutický, spočívá totiž v osvobození člověka od otázek, na něž by marně hledal odpovědi. Osvobození je dosaženo tak, že je poukázáno na vnitřní rozpory v otázkách samých. Publikovaná verze textu: Mácha, J. Domande a cui non si puo rispondere / Unbeantwortbare Fragen. In Assunta Verrone – Peter Nickl. Di quanta ragione ha bisogno la società? / Wieviel Vernunft braucht die Gesellschaft? Prima edizione. Pomigliano D'Arco: Diogene Edizioni, 2013, s. 41–45, versione bilingue – italiano/tedesco. https://is.muni.cz/auth/repo/1173252/Unbeantwortbare_Fragen.pdf Seznam citátů „Dále se filosofie pohybuje bytostně v živlu všeobecnosti, která v sobě obsahuje zvláštní případy“. (Hegel, Předmluva k Fenomenologii Ducha, s. 53) „Lidský rozum má zvláštní osud, pokud jde o jeden druh poznatků: je zatěžován otázkami, které nemůže odmítnout, neboť jsou mu ukládány jeho vlastní přirozeností, avšak nemůže na ně ani odpovědět, protože překračují veškerou jeho schopnost.“ (Kant, Kritika čistého rozumu, A VII) „ ‚Záhady života‘ nejsou žádné otázky, nýbrž praktické životní situace.“ (Carnap, Logická výstavba světa, s. 182) „Pochybnost může existovat jen tam, kde existuje otázka; a ta může existovat jen tam, kde existuje odpověď; a ta je tam, kde lze něco říci.“ (Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, 6.51) „Nejvlastnější objev je ten, který mě činí schopným filosofování přerušit, kdy chci. – Ten, který filosofii přináší zklidnění, takže už není bičována otázkami, které uvádějí v pochybnost ji samu. – Nýbrž na příkladech je nyní ukazována určitá metoda, a řadu těchto příkladů je možno kdykoli přerušit.“ (Wittgenstein, Filosofická zkoumání, §133) „Není pak tento věčný život stejně záhadný jako ten nynější?“ (Wittgenstein, Prototractatus, 6.4423) „Ukaž mi, jak používáš slovo ‚duše‘, a uvidím, zda je duše ‚netělesná‘“ (Wittgenstein, Ms 110, s. 201) „Učení se filosofii je opravdu znovuvzpomání. Vzpomínáme si, že jsme slova užívali opravdu tímto způsobem.“ (Wittgenstein, Ms 153a, s. 86r)