Interaktivní osnova: Úvod do psychologie

Týden 1: Úvod do úvodu :-)

Vítejte ve studiu Psychologie.

Cílem předmětu Úvod do psychologie je to, abyste se naučili přemýšlet jako studenti VŠ, studenti psychologie a budoucí odborníci v oboru psychologie.

V tomto duchu předmět pokrývá především následující čtyři oblasti:


1. PSYCHOLOGICKÝ OBOR
Co je psychologie
Co není psychologie
Co dělají psychologové v praxi
Co je psychologická odbornost
K čemu je potřebné psychologické vzdělání
Co psychologické vzdělání zahrnuje
K čemu slouží různé psychologické disciplíny

2. PSYCHOLOGICKÁ VĚDA
Na čem je založené psychologické poznání
Na čem není založené psychologické poznání
Proč psychologie je a musí být vědou
Čím je psychologie jako věda výjimečná
V čem je psychologie jako věda obtížná
K čemu jsou psychologické teorie
Jak rozpoznat dobrou a špatnou psychologickou teorii
Jak studovat psychologické teorie

3. VĚDA VŮBEC
Co je kritické myšlení
Co není kritické myšlení (ačkoli to může vypadat jako kritické myšlení)
Poselství vědy, nejednoznačnost, decentralizovanost a kontroverze
Jak přemýšlí odborník
Jaké typy informací jsou pro odbornost důležité
Kde tyto informace najít
Jak tyto informace hledat efektivně
Jak tyto informace správně podávat dál

4. AKADEMICKÉ KOMPETENCE
K ČEMU???
Kritické myšlení
Vyjádřování důležitých myšlenek – popis, vysvětlení, argumentace
Akademické psaní a prezentace – proč a jak, žánry
Práce s informačními zdroji
Citace
Učení „do hloubky“
Seberegulace

Všechny tyto oblasti se vzájemně prolínají, nebudou tedy probírány v tomto poradí, nýbrž společně.

PODMÍNKY UKONČENÍ:

1. DOCHÁZKA: Je NEVYHNUTNÉ splnit 50% účast na hodinách.

2. DOMÁCÍ ÚKOLY:

Domácí úkoly je nevyhnutné odevzdávat PRŮBĚŽNĚ podle pokynů. Zadání a odevzdávárny budou vždy dostupné tady v interaktivní osnově v příslušné sekci. Úkoly budou především spadat do následujících kategorií:

Čtení s porozuměním: Cílem je naučit se číst odborné texty tak, abychom z nich uměli "vydolovat" informaci, kterou hledáme, efektivně studovat nejen na zkoušku, ale tak, abychom skutečně rozvíjeli naše poznání. To zahrnuje i naučit se pracovat s různými zdroji při hledání cílových informací.
Příprava superskript: Cílem je naučit se zpracovat studijní téma tak, abychom měli jistotu, že všemu rozumíme. Tyto úkoly by také měli pomoci studentům naučit se přesně vyjádřovat, vysvětlovat, popisovat, srovnávat atd.
Příprava kritických poznámek a komentárů: Cílem je trénovat kritické myšlení a aplikovat ho na informace, které jsou mnohdy předkládány jako fakta, oprostit své myšlení od toho, co říkají autority. Důležité je proto také umět vyjádřit námitky a kritické poznámky slovně, umět argumentovat, protiargumentovat a zapájet se do diskusí.
Hledání důvodů: Cílem je rozvíjet motivované učení. Musíme se ptát, k čemu nám poznatky a kompetence slouží, abychom jim věrili.
Cvičení citací: Cílem je naučit se formálně správně písemně vyjádřovat v seminárních pracích vysokoškolské úrovně.
Písemná minipráce: Cílem je naučit se zpracovat téma v seminární práci vysokoškolské úrovně, umět rozlišit, co do práce patří a co nikoli, jaké zdroje jsou optimální, jak využívat jazyk..


Pozdní odevzdání: Každý student má nárok na 1 pozdě odevzdaný úkol během semestru bez penalizace, musí ho ale odevzdat do 1 týdne po termínu. Všechny pozdě odevzdané úkoly jsou pak penalizovány navýšením zadání o 100% za každý týden prodlení. Výjimečně je možné pozdní odevzdávní omluvit např. v případě závažnější nemoci, kdy nebudete schopni úkol splnit, nebo zdržováním se mimo dosah internetu v daném týdnu (v takovém případě prosím o zprávu předem). Za relevantní se nepovažují problémy s počítačem nebo internetem těsně před uzavřením odevzdávárny - je na vás, abyste si vymezili dostatek času i na řešení těchto problémů.