Interaktivní osnova: Úvod do psychologie
Týden 7: Psaní odborných prací
DOPORUČENÁ LITERATURA:
Úkol (část 2) odevzdejte do odevzdávárny Domácí úkol 5 do pondělí 21. 11. 2016.
1. Část
V úkolu 2 jste zadávali témata z kognitivní psychologie, která Vám přijdou nejasná, nesrozumitelná nebo neopodstatněná. Tyto témata - buď Vaše vlastní, nebo Vašich spolužáků - budete dále zpracovávat ve dvou stručných pracích: 1. výklad pro spolužáka (k odevzdání ve finální verzi 5. 12.) a 2. popis výzkumné studie s odůvodněním, proč je důležitá a jak rozvíjí teorii (350-500 slov, k odevzdání během první půlky ledna). Jedno z témat můžete v této fázi změnit.
Zapište svá dvě témata do Google tabulky na odkazu:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BCdoGGMlLeurj49QwoLh4HnKDP1YDqmro8-m4FJ5jRg/edit?usp=sharing
Následně se můžete zapisovat k již dostupným tématům dle následujících pravidel:
- Zapište se ke DVĚMA tématům, které chcete zpracovat ve výše zmíněných pracích. MINIMÁLNĚ JEDNO téma musí být Vašeho spolužáka, ideálně obě. Jedno z témat ale může být i Vaše vlastní. Zapisovat se můžete kdykoliv, do uzavření můžete své rozhodnutí i změnit, nikdy však nemažte jména a témata svých spolužáků!!! (Pokud se Vám něco povede smazat omylem, použijte ihned tlačítko vrácení změn).
- Jak bylo zmíněno na hodině, místo seminární minipráce (popisu výzkumné studie) je možné napsat kompletní popularizační článek do online časopisu PsychologOn (http://www.psychologon.cz/), k němuž dostanete recenzní posudky od doktorandů. Tato práce bude náročnější, ale získáte tím více zkušeností, důslednější zpětnou vazbu a budete mít větší motivaci text napsat s ohledem na čtenáře. Rozhodnutí je zcela na Vás. Podmínkou však je, že se musí jednat buď o výzkum z oblasti obecné psychologie, anebo z oblasti "cognitive biases". Nezaměřujte se, prosím, na aplikační (klinické, poradenské atd.) oblasti. Podobně jako u minipráce by se mělo jednat o popis zajímavého a významného výzkumu pro širší veřejnost, nikoli o představení vlastního pohledu na téma. Úkol bude považovaný za splněný po odevzdání první verze článku (v průběhu zkouškového období). V případě, že se rozhodnete psát článek, změňte jedno ze svých témat na téma, o němž chcete psát, a hned se k němu zapište. Takovéto téma v tabulce pak zvýrazněte červenou barvou.
- Témata rozepište tak podrobně, jak potřebujete. Co konkrétně chcete o tématu vědět? Podobná témata se mohou opakovat. Určitě ale nevybírejte stejné téma pro obě práce.
Termín odevzdání písemné minipráce, pokud nebudete psát článek, bude během první půlky ledna.
Po tom, co si vyberete témata, můžete hned hledat zdroje. Více si k zadáním povíme na příští hodině.
2. Část
Povinnou četbou pro předmět Obecná psychologie I je učebnice Kognitivní psychologie od Eysencka a Keana. Jedná se o překlad velmi oblíbené anglické "studentské příručky", která je hlavní studijní literaturou i ve Spojených Státech. Přeloženo bylo čtvrté vydání z roku 2000. V současné době je v angličtině již publikováno 7. vydání.
Níže si můžete stáhnout kapitoly 6 a 7 ze 6. vydání z roku 2010. Jedná se o kapitoly o paměti. Srovnejte kapitolu 7 o dlouhodobé paměti v českém vydání s kapitolou v novějším, šestém vydání. (Zaměřte se na obsah textu, ne pouhé srovnání struktury podkapitol.)
a) Některé témata byla přesunuta do jiné kapitoly. Proč myslíte?
b) Které informace v novějším vydání přibyla, které témata byla rozšířena? Proč myslíte, že přibyla? Považujete tyto nové informace za významné? Které konkrétně - a v čem?
c) Které informace nebo témata naopak ubyla? Jsou taková? Proč myslíte, že ubyla?
d) Které informace / která témata se změnila? Která zůstala stejná?
e) Ovlivnilo vědomí těchto změn nějak Vaše uvažování a postoj k problematice paměti a k tomu, na co je důležité se ve studiu více zaměřit? Pokud ano, jakým způsobem?
(Pokud nemáte k dispozici českou učebnici, naskenovaná kapitola je k dispozici níže.)
Dostupné naskenované materiály prosím dále nesdílejte.
Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. LEDA.
Zinser, W. (2001). On writing well: The classic guide to writing non-fiction. HarperResource.
Smyth, T. R. (2004). The principles of writing in psychology. Palgrave Macmillan.
Heard, S. B. (2016). The scientist's guide to writing. Princeton University Press.
Ridley, D. (2012). The literature review: A step-by-step guide for students (2nd. ed.). SAGE.
Úkol (část 2) odevzdejte do odevzdávárny Domácí úkol 5 do pondělí 21. 11. 2016.
1. Část
V úkolu 2 jste zadávali témata z kognitivní psychologie, která Vám přijdou nejasná, nesrozumitelná nebo neopodstatněná. Tyto témata - buď Vaše vlastní, nebo Vašich spolužáků - budete dále zpracovávat ve dvou stručných pracích: 1. výklad pro spolužáka (k odevzdání ve finální verzi 5. 12.) a 2. popis výzkumné studie s odůvodněním, proč je důležitá a jak rozvíjí teorii (350-500 slov, k odevzdání během první půlky ledna). Jedno z témat můžete v této fázi změnit.
Zapište svá dvě témata do Google tabulky na odkazu:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BCdoGGMlLeurj49QwoLh4HnKDP1YDqmro8-m4FJ5jRg/edit?usp=sharing
Následně se můžete zapisovat k již dostupným tématům dle následujících pravidel:
- Zapište se ke DVĚMA tématům, které chcete zpracovat ve výše zmíněných pracích. MINIMÁLNĚ JEDNO téma musí být Vašeho spolužáka, ideálně obě. Jedno z témat ale může být i Vaše vlastní. Zapisovat se můžete kdykoliv, do uzavření můžete své rozhodnutí i změnit, nikdy však nemažte jména a témata svých spolužáků!!! (Pokud se Vám něco povede smazat omylem, použijte ihned tlačítko vrácení změn).
- Jak bylo zmíněno na hodině, místo seminární minipráce (popisu výzkumné studie) je možné napsat kompletní popularizační článek do online časopisu PsychologOn (http://www.psychologon.cz/), k němuž dostanete recenzní posudky od doktorandů. Tato práce bude náročnější, ale získáte tím více zkušeností, důslednější zpětnou vazbu a budete mít větší motivaci text napsat s ohledem na čtenáře. Rozhodnutí je zcela na Vás. Podmínkou však je, že se musí jednat buď o výzkum z oblasti obecné psychologie, anebo z oblasti "cognitive biases". Nezaměřujte se, prosím, na aplikační (klinické, poradenské atd.) oblasti. Podobně jako u minipráce by se mělo jednat o popis zajímavého a významného výzkumu pro širší veřejnost, nikoli o představení vlastního pohledu na téma. Úkol bude považovaný za splněný po odevzdání první verze článku (v průběhu zkouškového období). V případě, že se rozhodnete psát článek, změňte jedno ze svých témat na téma, o němž chcete psát, a hned se k němu zapište. Takovéto téma v tabulce pak zvýrazněte červenou barvou.
- Témata rozepište tak podrobně, jak potřebujete. Co konkrétně chcete o tématu vědět? Podobná témata se mohou opakovat. Určitě ale nevybírejte stejné téma pro obě práce.
Termín odevzdání písemné minipráce, pokud nebudete psát článek, bude během první půlky ledna.
Po tom, co si vyberete témata, můžete hned hledat zdroje. Více si k zadáním povíme na příští hodině.
2. Část
Povinnou četbou pro předmět Obecná psychologie I je učebnice Kognitivní psychologie od Eysencka a Keana. Jedná se o překlad velmi oblíbené anglické "studentské příručky", která je hlavní studijní literaturou i ve Spojených Státech. Přeloženo bylo čtvrté vydání z roku 2000. V současné době je v angličtině již publikováno 7. vydání.
Níže si můžete stáhnout kapitoly 6 a 7 ze 6. vydání z roku 2010. Jedná se o kapitoly o paměti. Srovnejte kapitolu 7 o dlouhodobé paměti v českém vydání s kapitolou v novějším, šestém vydání. (Zaměřte se na obsah textu, ne pouhé srovnání struktury podkapitol.)
a) Některé témata byla přesunuta do jiné kapitoly. Proč myslíte?
b) Které informace v novějším vydání přibyla, které témata byla rozšířena? Proč myslíte, že přibyla? Považujete tyto nové informace za významné? Které konkrétně - a v čem?
c) Které informace nebo témata naopak ubyla? Jsou taková? Proč myslíte, že ubyla?
d) Které informace / která témata se změnila? Která zůstala stejná?
e) Ovlivnilo vědomí těchto změn nějak Vaše uvažování a postoj k problematice paměti a k tomu, na co je důležité se ve studiu více zaměřit? Pokud ano, jakým způsobem?
(Pokud nemáte k dispozici českou učebnici, naskenovaná kapitola je k dispozici níže.)
Dostupné naskenované materiály prosím dále nesdílejte.