Publikace v psychologii Argumenty ve vědě jsou publikovány. Argumenty ve vědě Typy zdrojů • Primární zdroje • Sekundární zdroje • Terciární zdroje • Jeden zdroj může být zároveň primární, sekundární i terciární, podle konkrétní informace, kterou z něj čerpáme Primární zdroje • Originální záznam myšlenky nebo empirických výsledků studie publikovaný v období vzniku • Typické příklady: • Odborný empirický článek (výzkumná studie) • Monografie (originální teorie / výzkum) • Diplomová / dizertační práce • Originální nepublikovaný záznam studie atd. Primární informáce – primární zdroj • Empirické výsledky • Interpretace výsledků • Specifické postupy, metody, definice Primární zdroje • Kromě vlastního originálního výzkumu je primární zdroj hlavním zdrojem odborních argumentů • Empirická podpora • Logicky koherentní teorie Výzkumný článek • Primárně prezentuje výsledky originálního výzkumu • Tyto bývají stručně shrnuty již v abstraktu Monografie • Odborná knižní publikace autora obsahující jeho originální závěry ke konkrétnímu tématu Sekundární zdroje • Analyzují a kriticky zhodnocují informace z primárních zdrojů, srovnávají výzkumy s podobným tématem a vyvozují teoretické závěry z empirických dat v primárních zdrojích • Typické příklady: • Odborné příručky („handbooks“) • Monografie (odvozené závěry předešlých studií) • Přehledové studie • Popularizační články Co všechno je sekundárním zdrojem? • Sekundárním zdrojem může být jakýkoli zdroj • Sekundární informaci poznáte podle toho, že odkazuje na jiné zdroje (obsahuje citace) • V odborných textech je nutno rozlišovat mezi sekundární informací (citovaný výsledek předchozí studie nebo dříve publikovaná teorie, citované interpretace a hypotézy) a primární informací (autorova vlastní interpretace předchozích výsledků nebo aplikace publikované teorie ve vyvozování hypotéz / modelu studie) • Tyto informace se v textu běžně prolínají Odborná příručka (handbook) • Zpravidla editovaná publikace – soubor textů odborníků na dílčí témata nějaké velké oblasti (např. Handbook of Emotions obsahuje speciální kapitoly o strachu, hněvu, různých neuronálních strukturách, vlivu emocí na paměť atd., přičemž každá je napsána popředními autory zabývajícími se výzkumně právě tím konkrétním tématem) • Výborný a kvalitní zdroj informací, když chceme lépe porozumět určité širší oblasti do hloubky • Poskytuje přehled nejnovějších teorií a výzkumů, systematizuje je, analyzuje a zhodnocuje • Z tohoto důvodu nám kromě jiného mohou reference v příručce pomoci dohledat klíčové primární zdroje Přehledová studie • Článek shrnující výzkum a teorii ohledně nějakého tématu nebo představující určitou oblast/teorii novému publiku • Může mít podobnou formu jako kapitola v příručce, ale může taky obsahovat podstatně méně originálních informací • CITUJEME případné závěry autora, klasifikace atd.; celkově je dobré využít přehledovou studii především na orientaci v literatuře a k dohledání primárních zdrojů Terciární zdroje • Poskytují přehled teorie a závěrů z primárních a sekundárních zdrojů • Slouží především k orientaci pro další studium literatury • Typické příklady: • Encyklopedie a slovníky • Popularizační knihy • Seminární práce • Učebnice Terciární zdroje • PŘÍKLAD: • Primární zdroje: Původní formulace teorie a výsledky studií • Sekundární zdroj (např. kapitola odborné příručky): Kritické zhodnocení toho, jak výsledky různých studií podporují teorii • Terciární zdroj (učebnice): Stručný přehled teorií popsaných a zhodnocených v příručkách Na co slouží terciární zdroje? • Poskytují přehled o tom, jaké typy pohledů na určitý fenomén existují, jaký je současný stav poznatků, kdo je autorem kterého konceptu atd. • Mohou nám pomoci se rozhodnout, kterým směrem se zaměřit ve studiu literatury Učebnice • Slouží jako učební text – poskytuje srozumitelný přehled nejzákladnějších teorií, termínů a poznatků, s kterými by měl být student obeznámen, příp. se snaží speciálními prostředky přimět studenta k přemýšlení o určitém tématu • Obvykle není míněna jako základní zdroj pro psaní odborných prací!!! Čím NELZE podpořit odborný argument...? • NÁZOREM vlastním • NÁZOREM obecným („Dnešní mládež je pořád agresivnější...“) • NÁZOREM cizího autora – bez ohledu na významnost!!! Čím NELZE podpořit odborný argument...? • NÁZOREM vlastním • NÁZOREM obecným („Dnešní mládež je pořád agresivnější...“) • NÁZOREM cizího autora – bez ohledu na významnost!!! • Špatným důkazem – výzkum se špatnou metodologii, vágní konstrukt, neopodstatněná interpretace atd. Děkuji za pozornost!