25. 11. 2016 1 ZÁKLADY PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. VOLNÝ ČAS  Čas, v němž člověk koná převážně svobodně a dobrovolně činnosti pro sebe nebo pro druhé ze svého vnitřního popudu a zájmu.  Bývá definován rovněž jako výslednice celkového času v životě člověka, od kterého odečteme čas potřebný k uspokojování biologických a sociálních potřeb (spánek, sycení, hygiena…) a povinnosti vyplývající z návštěvy školy a zaměstnání (free time).  U dětí a mládeže je z výchovných důvodů žádoucí jeho pedagogické ovlivňování, usměrňování, jelikož volný čas skýtá obrovský prostor a potenciál pro osobnostní rozvoj jedince, ale také řadu rizik, pokud není tento prostor smysluplně zaplněn a dítě si musí hledat podněty samo (leisure). 25. 11. 2016 2  Je protipólem kvalitního pracovního nasazení (ve škole i zaměstnání).  Podílí se na vytváření hodnotového systému dětí i dospělých.  Podporuje mnohostranný rozvoj osobnosti jedince (vůle, seberegulačních vlastností aj.).  Vytváří a ovlivňuje sociální vztahy, sociální interakci a komunikaci.  Mnohé aktivity podporují zdraví, tělesný vývoj a zdravý životní styl.  Působí efektivně jako prevence rizikového chování. EdukativníEdukativní charakter prostředícharakter prostředí školy a volného časuškoly a volného času EDUKACE VE ŠKOLE  POVINNOST  VNĚJŠÍ MOTIVACE  EDUKATIVNÍ CÍL jako STANDARD  TRADIČNÍ výchovné prostředky a formy  FORMÁLNÍ UČITEL jako zákonodárce(nejen)  VĚKOVĚ HOMOGENNÍ SKUPINY ŽÁKŮ EDUKACE VE VOLNÉM ČASE  SVOBODA  VNITŘNÍ MOTIVACE  VOLBA VLASTÍCH CÍLŮ  NETRADIČNÍ výchovné prostředky a formy  NEFORMÁLNÍ PEDAGOG jako představitel mravních norem  (nejen) VĚKOVĚ HETEROGENNÍ SKUPINY DĚTÍ VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASE Jedná se o pedagogické ovlivňování jedince, které se vyznačuje těmito znaky:  probíhá mimo povinné vyučování;  probíhá zpravidla mimo bezprostřední vliv rodiny (ale v úzké kooperaci);  je institucionálně zajištěná (institucí, organizací, souborem…);  uskutečňuje se převážně ve volném čase. 25. 11. 2016 3 Poskytuje příležitost k:  racionálnímu využívání volného času;  formování hodnot a zájmů;  uspokojování a kultivování potřeb;  rozvíjení specifických schopností;  upevňování žádoucích morálních vlastností.  Je důležitou součástí psychohygieny dítěte; kvalitní podněty jsou efektivním způsobem odpočinku, relaxace, rekreace a zábavy a odrážejí se ve studijních i pracovních výkonech člověka. Funkce výchovy ve volném čase  výchovná;  vzdělávací;  zdravotní;  sociální;  preventivní. KVALITA VOLNÉHO ČASU (z hlediska podnětů, vyváženosti, vztahů atp.) JE PŘÍMO ÚMĚRNÁ KVALITĚ ŽIVOTNÍHO STYLU ČLOVĚKA 25. 11. 2016 4 PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU VS. VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASE  Pedagogika volného času Vědní obor, který se zabývá teoretickými i praktickými aspekty výchovy ve volném čase  Výchova mimo vyučování Jednou z oblastí výchovy, která využívá specifické metody a formy práce vzhledem k výchovnému působení na jedince ve volném čase Prostředky výchovy ve volném čase  hra,  média,  umění,  sport  lidová kultura atd. 12 VÝCHOVA ZÁŽITKEM  Znovuobjevená metoda založená na intenzivních prožitcích a zkušenostech získaných aktivní účastí v programu zahrnující zpravidla fyzicky náročné činnosti spojené s určitou mírou kontrolovaného rizika, převážně ve vnějším, přírodním i městském prostředí („outdoorové aktivity“).  Zaměřeny na rozvoj sebepojetí, sociálních vztahů a vztahů k životnímu prostředí, proto mimo fyzického výkonu zahrnují obvykle sebereflexi, reflexi interakce a pozorování prostředí.  Předpokládá se, že prožití a zpracování (řízená reflexe) takto získaných podnětů může vést ke změně chování a jednání a k pozitivnímu rozvoji osobnosti. 25. 11. 2016 5 13 ANIMACE  Forma výchovné práce založená na vztazích, nedireaktivních a akčních metodách povzbuzování mladých lidí k hledání vlastní cesty životem a schopnosti realizovat svou svobodu a autonomii (např. prostřednictvím vztahu k lidové kultuře a folkloru).  Předpokládá se množství přiměřených, zajímavě strukturovaných pozitivních možností seberealizace (sport a akce s intenzivním rekreačním režimem, kultura zejména aktivně provozovaná, např. ve folklorním souboru, společensky prospěšná činnost aj.). Důraz kladen na: otevřenost výchovné situace, dobrovolnost, možnost volby, prostor pro iniciativu, na vytváření rezistence k neg. vlivům atd.  Forma komunitní práce, zaměřena např. na duševní, tělesný a sociální život lidí v určité oblasti, který vede k novým prožitkům a zkušenostem, umožňuje jim sebeuvědomění, sebevyjádření, vědomí sounáležitosti s komunitou EDUTAIMENT  Zábavná výuka, vzdělávání prostřednictvím zábavy, spojení zábavy se vzděláváním ve smyslu Komenského „škola hrou“.  Termín vznikl z anglických slov education (výchova a vzdělávání) a entertainment (zábava).