Ústav religionistiky FF MU LEVYNA Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství HUME lab Laboratoř pro experimentální humanitní vědy Radek Kundt Kognitivní věda o náboženství Základní uvedení 1)KDY VZNIKÁ –- Počátek 90. let 20. století 2) 2)CO TO JE -Interdisciplinární badatelské pole / progresivní výzkumný program -Přihlášení se k empirickému explanatornímu výzkumu „zdola-nahoru“ -Dole: naturalisticky chápaná mysl -Nahoře: jevy sociokulturní komplexity • 3)PŘEDMĚT STUDIA –- Kognitivní mechanismy a procesy zodpovědné za náboženské myšlení a chování 1) •4) POLEMICKÝ NÁBOJ –- Původní cílovou skupinou byli religionisté ne kognitivní vědci MANIFEST CSR (negativně) • 1)Náboženství není jev sui generis. Není to nadpřirozený jev. 2)K jeho poznání není třeba jedinečné metody. 3)Náboženství není vhodné uchopovat jako jednolitou kategorii. 4)Interpretativních metod je třeba, ALE…! •Věda o náboženství –Friedrich Max Müller (2/2 19. stol) –teologie vs. religionistika –hlavní výkladové schéma: kulturní evolucionismus (H. Spencer) + darwinismus (Edward B. Tylor) – – – – – – – – – – – – –Robert Marett • •“It was Darwin’s theory of evolution that provided the basis for all scholarship and, therefore, also the newly institutionalized fields of anthropology and comparative religion were Darwin’s children” (1912) •“the search for origins of religion was the thing that distinguished anthropology of religion from theology“ (1920) – • • • •POČÁTKY RELIGIONISTIKY RELIGIONISTIKA ve 20. stol. • •Kritika kulturního evolucionismu (pokrok + evropocentrismus) •Fenomenologie náboženství (hermeneutika) –sui generis •Postmoderní dekonstrukce •Postkoloniální kritika vědy 5f91a2153b_58007127_o2 > MANIFEST CSR (pozitivně) • 1)Náboženství je přirozený jev - metodologický agnosticismus NE ateismus 2)Je zcela v pořádku použít metody používané k vysvětlení jiných přirozených jevů – interdisciplinarita 3)Jde o syntetickou kategorii, kterou je třeba rozbít – redukcionismus (oblast zkoumán/vědní oblast) 4)Interpretativní přístupy je třeba vyvážit explanativními 5)Experimentální paradigma – kombinace indukce a hypoteticko-deduktivního modelu 6)Je dobré začít od kognice (široké pojetí kognice) 7)Lidská kognice je výsledkem evoluční historie našeho druhu – evoluční teoretizování (evoluční psychologie – kritika standardního modelu mysli v sociálních vědách) • 8)V centru zájmu spočívají mechanismy (opatrně s pojmem zákon/zákonitost) – tím se ale nevynechává/nevylučuje/nepřebíjí intencionální svět lidských aktérů 9)V počátcích také „masivní modularita“ mysli 10) Otcové zakladatelé • - -E. Thomas Lawson a Robert N. McCauley -Kognitivní teorie rituální činnosti – univerzální „rituální gramatika“ (inspirace N. Chomskym a jeho univerzální gramatiky) -Rethinking Religion: Connecting Religion and Culture (Cambridge: Cambridge University Press, 1990) -Bringing Ritual to Mind: Psychological Foundations of Cultural Forms (Cambridge: Cambridge University Press, 2002) -Stewart Guthrie -Psychologický antropomorfismus -Faces in the Clouds: A New Theory of Religion (Oxford: Oxford University Press, 1993) -Justin Barrett -HADD -Theological correctness -Why Would Anyone Believe in God? (Walnut Creek, CA : AltaMira Press, 2004) -Dan Sperber -Naturalistický program v přístupu ke kultuře -Epidemiologie reprezentací -Explaining Culture: A Naturalistic Approach (Oxford: Blackwell, 1996) - 8) Otcové zakladatelé • - -Pascal Boyer -Univerzálně platné intuitivní ontologie (přenos) -Teorie minimální kontrainuitivity -The Naturalness of Religious Ideas: A Cognitive Theory of Religion (Berkeley:University of California Press, 1994) -Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, (New York: Basic Books 2001) -Scott Atran -Intuitivní biologie -Mickey Mouse problem -In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion (Oxford: Oxford University Press, 2002) -Harvey Whitehouse -Dva protikladné módy náboženskosti (obrazivý vs doktrinální) -Aktivace odlišného typu paměti -„Modes of Religiosity: Towards a Cognitive Explanation of the Sociopolitical Dynamics of Religion“, Method and Theory in the Study of Religion 14/3–4 (2002): 293–315 - - 8) Standard CSR model • - -Zaostření na co nejnižší úroveň mentálních mechanismů -Zkoumat vybrané aspekty náboženského myšlení a jednání -Implicitně Tylorova definice náb. – „víra v duchovní bytosti“ -Superhuman/supernatural agents; minimally-counterintuitive agents -Vedlejší produkt evoluce - - - 8) Institucionální zakotvení • - -Journal of Cognition and Culture (2001) - Brill -RCC – Religion, Cognition and Culture (Aarhus) - 2003 -ICC – Institute of Cognition and Culture (Belfast) – 2004 -IACSR – International Association for the Cognitive Science of Religion (2006) -RBB – Religion, Brain and Behavior (2011) – Tylor & Francis -Journal for the Cognitive Science of Religion (2013) - Equinox - - - - - 8) Druhá badatelská generace • - -Ještě širší pojetí kognice „rozšířená kognice“ (emoce, tělesnost, situovanost) -Experimentální paradigma realizováno – reálná interdisciplinarita - -Kognitivní historiografie -Výpočetní modelování - - - - - 8) Experimentální paradigma • • •Hypoteticko-deduktivní model –Sběr dat –Návrh hypotetického vysvětlení (indukce) –Dedukovat důsledky tohoto vysvětlení (predikce) –Vytvořit experiment (zda-li nastane predikované) • • –Laboratorní experiment –Terénní experiment • • Druhá badatelská generace • - -Aarhus -IMC - Interacting Minds Centre, MIND lab -Uffe Schjoedt, Jesper Soerensen, Kristoffer Nielbo -Oxford -Institute of Evolutionary and Cognitive Anthropology -Harvey Whitehouse -Dimitris Xygalatas -Field experiment -Experimental Anthropology (UCONN) -Richard Sosis -Lidská behaviorální ekologie -Vancouver -CERC -Brno -LEVYNA - - - - - 8)